پوشیدن عبا سردرگمی و اختلاف میان احزاب چپ فرانسه را تشدید کرده است

Submitted on س., 08/29/2023 - 05:51

نمایندۀ "بوش-دو-رون" در مجلس ملی فرانسه در مصاحبه با شبکۀ دو تلویزیون این کشور تأکید کرد : "به گروه پارلمانی مان در مجلس پیشنهاد خواهم داد که علیه مقررات جدید وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت پوشیدن عبا در مدارس در نزد دیوان اداری شکایت کند."

مانوئل بومپار در ادامه تصمیم وزیر آموزش و پرورش را "بیرحمانه و خطرناک" خواند. او در ادامه گفت که این ممنوعیت به اعمال تبعیض در قبال زنان جوان مسلمان منجر می‌شود و ممکن است نتایج غیرقابل پیش بینی در پی داشته باشد.

او با استناد به موضعگیری "شورای نمایندگان مسلمانان فرانسه" مدعی شد که عبا پوشش یا نماد مذهبی نیست.   

تصمیم اخیر وزیر آموزش و پرورش فرانسه دربارۀ منع پوشیدن عبا در مدارس این کشور به سردرگمی و اختلاف در میان احزاب چپ فرانسوی دامن زده است. از یک طرف حزب "فرانسۀ نافرمان" به رهبری ژان-لوک ملانشون و طرفداران محیط زیست تدبیر وزیر آموزش و پرورش را "اسلام‌ستیزانه" و "تبعیض‌آمیز" دانسته‌اند و از طرف دیگر برخی از نمایندگان احزاب سوسیالیست و کمونیست فرانسه در دفاع از اصل جدایی دین از دولت (لائیسیته) از تصمیم وزیر آموزش و پرورش پشتیبانی کرده‌اند.

"ژروم گج"، نمایندۀ "اسون" از حزب سوسیالیست، موضعگیری حزب "فرانسه نافرمان" را علیه منع عبا در مدارس "ویرانگر" دانسته و گفته است که "مدرسه فضای بی طرف" برای آموزش رهایی جوانان و تربیت قوۀ داوری آزادانه آنان است و قانون منع حمل یا پوشیدن نشانه‌های بارز مذهبی در مدارس (موسوم به قانون ٢٠٠٤) به کاهش تنش‌ها در نظام آموزشی فرانسه و تربیت جوانان مستقل و آزاد یاری رسانده است.        

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز