پس از هشدار روسیه و اوکراین، ترافیک کشتیرانی دریای سیاه کاهش یافته است

Submitted on جمعه, 07/21/2023 - 12:22

پس از خروج مسکو در اوایل این هفته از توافقنامه کریدور دریای امن با میانجیگری سازمان ملل متحد، و به دنبال وعده کی‌یف برای سرپیچی از محاصره دریایی روسیه، حملات مستقیم روسیه به غلات اوکراین برای چهارمین روز متوالی، بنادر صادراتی این کشور را هدف گرفت.

روسیه اعلام کرده است که تمام کشتی‌هایی که به سمت آب‌های اوکراین حرکت می‌کنند، از روز پنج‌شنبه، به طور بالقوه حامل تسلیحات هستند.

وزارت دفاع روسیه، امروز، جمعه بیست و یکم ژوییه، اعلام کرد که ناوگان دریای سیاه این کشور، شلیک موشک به سمت «اهداف شناور» و دستگیری کشتی‌ها را تمرین کرده است. در عین حال، سفیر مسکو در واشنگتن، هرگونه طرح حمله به کشتی‌ها را رد کرده است.

واشنگتن، این دیدگاه روسیه را نشانه امکان حمله این کشور به کشتی‌های غیرنظامی می‌داند. این در حالی ست که کی‌یف هم کمی بعد، با صدور اخطار مشابهی در مورد کشتی‌هایی که به سمت روسیه می‌رفتند، واکنش نشان داد.

بر اساس تجزیه و تحلیل پلتفرم اطلاعات دریایی و کالای «شیپفیکس»، تعداد کشتی‌های کوچک و بزرگی که در این هفته برای حمل غلات از منطقه دریای سیاه عبور می‌کنند، نسبت به هفته قبل ٣‬٥ درصد کاهش یافته است.

داده‌های این پلتفرم اطلاعات دریایی نشان می‌دهد که از هم اکنون تا اوایل ماه اوت، برای معاملات آتی، تنها ٢٠ کشتی از این آبراه عبور خواهند کرد. این در حالی ست که طبق آمار، طی هفته گذشته، ٣‬٢ کشتی در این منطقه حضور داشته‌اند.

عمر نوکتا، تحلیلگر گروه کارگزاری کشتی «جفریز»، امروز اعلام کرد که « لفاظی های تهاجمی احتمالاً منجر به کاهش تمایل به تردد در منطقه شده و پیچیدگی بیشتری را در امور بیمه ایجاد می‌کند».

بسیاری از شرکت های بیمه، اکنون ارائه پوشش برای محموله‌های اوکراینی را به غیر از بنادر کوچکتر در امتداد دانوب، به حالت تعلیق درآورده اند و حق بیمه اضافی خطر جنگ که هنگام ورود به منطقه دریای سیاه دریافت می‌شود، باید هر هفت روز یکبار تمدید شود.

برخی کارشناسان بر این باورند که به این ترتیب، در آینده، ایمنی بنادر دانوب هم زیر سوال می‌رود.

بر اساس داده‌های شرکت تحلیلی «مرین ترافیک»، امروز، ده‌ها کشتی، از جمله کشتی‌هایی که به مقصد رومانی یا از آنجا حرکت می‌کردند، منتظر عبور از کانال دانوب بودند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز