پنتاگون ویدیوی سرنگونی پهپاد تجسسی آمریکا توسط جنگنده روسیه را منتشر کرد

Submitted on پ., 03/16/2023 - 13:02

ویدیوی ۴۲ ثانیه‌ای منتشر شده از سوی پنتاگون نشان می‌دهد که یک جنگنده سوخو- ۲۷ نیروی هوایی روسیه این پهپاد تجسسی آمریکایی را رهگیری و  با ریختن سوخت خود روی آن٬ پهپاد را در آب‌های دریای سیاه سرنگون می‌کند.

گزیده‌ای از ویدیوی سرنگونی پهپاد تجسسی «ام‌کیو-۹ ریپر» آمریکايی از سوی وزارت دفاع ایالات متحده در حالی منتشر می‌شود که مسکو هرگونه برخورد جنگنده‌های ارتش خود با این پهپاد را رد کرده و می‌گویید این پهپاد پس از «مانوری تند» سقوط کرده است.

در همین حال٬ دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنج‌شنبه در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه برای بازیابی بقایای پهپاد تجسس آمریکایی تلاش خواهد کرد، به خبرنگاران گفت که این تصمیم به عهده ارتش است.

دیمیتری پسکوف در ادامه تاکید کرد: «اگر مقامات ارتش روسیه تجسس برای یافتن لاشه این پهپاد را از منظر منافع ملی و همچنین از نظر مسائل امنیتی کشور ضروری ارزیابی کنند٬ این کار را انجام خواهند داد.»

این اظهارات در حالیست که نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه روز چهارشنبه ۱۵ مارس٬ در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تایید کرده بود که مسکو عملیات تجسسی خود برای یافتن لاشه پهپاد آمریکایی در دریای سیاه را آغاز کرده است.

از سوی دیگر٬ هرچند روسیه و کشورهای عضو ناتو هواپیماهای جنگی یکدیگر همواره را رهگیری می‌کنند، اما حادثه پهپاد تجسسی ایالات متحده آمریکا نخستین مورد پس از پایان جنگ سرد و آغاز حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین است. 

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس٬ نخستین برخورد میان یک پهپاد و جنگنده قدرت‌های هسته‌ای پیشرو جهان موجب شده است تا برخی نگرانی‌هایی را در مورد احتمال رویارویی مستقیم آمریکا با روسیه مطرح کنند. 

نگرانی‌های اخیر در حالی مطرح می‌شود که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بحبوحه این تنش اعلام کرد که با سرگی شویگو، همتای روس خود، تلفنی گفت‌وگو کرده است. وی همچنین گفت‌وگوی تلفنی میان رئیس ستاد مشترک ارتش دو کشور را تایید کرد. 

سرنگونی پهپاد تجسسی آمریکا توسط جنگنده روسی

مقامات ارتش آمریکا روز سه‌شنبه ۱۴ مارس٬ در بیانیه‌ای اعلام کردند که یک جنگنده سوخو- ۲۷ نیروی هوایی روسیه با یک پهپاد تجسسی «ام‌کیو-۹ ریپر» آمریکايی برخورد کرد و موجب سقوط این پهپاد در آب‌های دریای سیاه شد.

بنا بر اظهارات ژنرال جیمز هکر، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در منطقه٬ این پهپاد در حال انجام «عملیات عادی بر فراز آب‌های بین‌المللی» بود و در ساعت هفت بامداد به وقت اروپا توسط جنگنده‌های روسی رهگیری و سپس سرنگون شد.

The Pentagon released a de-classified video showing a Russian military jet coming very close to a U.S. military drone, dumping fuel near it and a damaged propeller in the aftermath of the intercept https://t.co/Gn6XunoVyZ pic.twitter.com/XraNJ4FP9G

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز