پنتاگون: دومین بالن جاسوسی چین بر فراز آمریکای لاتین مشاهده شد

Submitted on ش., 02/04/2023 - 06:56

خبرگزاری فرانسه روز شنبه چهارم فوریه/پانزدهم بهمن، با انتشار گزارشی اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا شامگاه جمعه، پس از مشاهده دومین بالن جاسوسی چین بر فراز آمریکای لاتین، به پکن در این مورد هشدار داده است.

BREAKING: US confirms second Chinese balloon floating in sky https://t.co/VsvPP3PHaM

خبر اخیر درحالی منتشر می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا سفر رسمی یک‌شنبه خود (پنجم فوریه) به چین و دیدار با مقامات این کشور را در واکنش مشاهده نخستین بالن جاسوسی چین بر فراز ایالات متحده به تعویق انداخت. 

در همین حال، وزارت امور خارجه چین روز شنبه، در بیانیه‌ای در واکنش به مشاهده بالن‌های جاسوسی این کشور بر فراز ایالات متحده و آمریکای لاتین اعلام کرد که پکن « قوانین بین‌المللی را رعایت و به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام می‌گذارد.»

در حالی که تنش‌ها میان واشنگتن و پکن رو به افزایش است، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه اخیر بر حفظ روابط دیپلماتیک میان دو کشور تاکید کرد. وی همچنین گفت که امیدوار است چین و آمریکا با خونسردی با این موضوع برخورد کنند.

با وجود لحن نسبتا «آشتی‌جویانه» بیانیه وزارت امور خارجه چین، این بیانیه تاکید دارد که «شماری از سیاستمداران رسانه‌های آمریکایی» با استفاده از پرونده بالن‌ها و به تعویق افتادن سفر آنتونی بلینکن تلاش دارند «چین را بدنام» کنند.

هرچند چین پس از مشاهده نخستین بالن اعلام کرد که این یک بالن تحقیقاتی هواشناسی است که از مسیر خود خارج شده است، اما آمریکا این توضیح را صریحاً رد کرد. ایالت متحده بالن چینی را یک بالن جاسوسی خواند و گفت که پرواز آن بر فراز آمریکا نشان دهنده نقض قوانین بین‌المللی از سوی چین است.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که نخواست نامش فاش شود در این مورد گفت که پنتاگون نخستین بالن چینی را بر فراز ایالت مونتانا، جایی که شماری از سیلوهای موشک هسته‌ای آمریکا در آن مستقر شده است شناسایی و مشاهده کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز