ایتالیا ٢٦‬٦‬ اثر باستانی قاچاق‌شده را از نیویورک پس گرفت

Submitted on ش., 08/12/2023 - 12:43

ایتالیا، روز جمعه یازدهم اوت، بازگشت ٢٦‬٦‬ اثر باستانی متعلق به این کشور از ایالات متحده را جشن گرفت. رم، ده‌ها سال است که برای شکار آثار باستانی که توسط «تومبارولی» یا مهاجمان مقبره، غارت شده و سپس به واسطه دلالان هنری، مستقیماً یا از طریق حراج به موزه‌ها و مجموعه‌داران خصوصی فروخته شده‌اند، تلاش می‌کند. 

برخی از آثار تاریخی بازپس گرفته شده، از جمله یک گلدان پولیایی مربوط به ٣‬٣‬٥ قبل از میلاد که اخیرا در ماه ژوییه از یک مجموعه خصوصی در نیویورک کشف و ضبط شده و دو صفحه منقوش سفالین متعلق به تمدن اتروسک از «چروتری»، یک مکان گورستانی غالباً غارت شده در شمال غربی رم، که به ٤‬٤‬٠ قبل از میلاد باز می‌گردد، در دفتر آلوین براگ، دادستان منهتن، به مقامات ایتالیایی تحویل داده شد. 

قسمتی از اقلام بازگردانده شده شامل مصنوعاتی است که اخیراً در نیویورک از یک انبار متعلق به «رابین سایمز»، فروشنده عتیقه‌جات انگلیسی، ضبط شده است.

به گفته دفتر دادستان منهتن، صفحات سفالین منقوشی که اکنون به ایتالیا بازگردانده شده، در دهه ١٩‬٨‬٠ از این کشور غارت شده و در نهایت به رابین سایمز، دلال آثار تاریخی، رسیدند که آنها را در سال ١٩‬٩‬٢ به قیمت ١,٦‬ میلیون دلار به «شلبی وایت» و «لئون لوی»، کلکسیونرهای مشهور نیویورکی، فروخت. 

اما خریداران نیویورکی، در سال ١٩‬٩‬٩، پس از اینکه چندین کارشناس، منشا قانونی صفحات سفالین را زیر سوال بردند، آن‌ها را به فروشنده عتیقه‌جات انگلیسی پس دادند. این آثار تا زمانی که در ماه مارس امسال کشف و ضبط شدند، در انبار رابین سایمز در نیویورک باقی ماندند.

بخش دیگری از محموله‌ای که به رم رسید، شامل آثاری است که توسط یک کلکسیونر به «مجموعه منیل» موزه هنر مدرن و معاصر هیوستون در تگزاس عرضه شده است.

بر اساس اعلام پلیس ایتالیا، مجموعه منیل، پس از اینکه کارشناسان تشخیص دادند که این آثار از کاوش های مخفیانه غیرقانونی به دست آمده، این اقلام را پس داده است.

در حالی که واحد تخصصی پلیس ایتالیا اعتقاد دارد این آثار بخشی از مجموعه منیل بوده‌اند، موزه هنر مدرن و معاصر هیوستون این ادعا را قویا رد کرده است.

براساس بیانیه موزه، یک مجموعه دار در سال ٢٠٢٢ قصد داشته این آثار را به موزه هدیه کند اما متصدی موزه وی را به وزارت فرهنگ ایتالیا رجوع و هشدار داده که ایتالیا ادعای مالکیت این اشیاء را دارد.

کارشناسان هنری پلیس ایتالیا ارزش تمام ٢٦‬٦‬ قطعه را در بازار آزاد ده‌ها میلیون یورو تخمین زده‌اند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز