پهلوگیری ناوشکن دنا و احترام نظامی کودکان دریانورد در حسینیه امام خمینی|حاشیه‌نگاری تسنیم از دیدار ناوگروه۳۶۰ با رهبری

Submitted on Mon, 08/07/2023 - 08:56

گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی یزدی: صبح روز یکشنبه، 350 دریانورد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به‌همراه فرماندهان و خانواده‌های خود از محل خدمتشان به تهران و حسینیه امام خمینی(ره) دعوت شده بودند تا با فرماندهی معظم کل قوا دیدار کنند.

این دریانوردان افرادی بودند که به‌همراه ناوشکن تمام‌ایرانی دنا و ناوبندر مکران در قالب ناوگروه 360 در تاریخ نهم مهرماه سال گذشته (1401) به مأموریت دور دنیا اعزام شدند و با پیمودن 65 هزار کیلومتر و عبور از اقیانوس‌ها، دریاها و تنگه‌های مهم و خطرناک جهان و گذشت 232 روز دریانوردی در تاریخ 30 اردیبهشت در بندرعباس پهلو گرفتند.

برای حاشیه‌نگاری این مراسم مهم، صبح زود عازم حسینیه امام خمینی(ره) شدم، در خیابانهای اطراف حسینیه سفیدپوشان دریایی ارتش به‌همراه خانواده‌شان دیده می‌شدند و مقصد همه کوچه کشوردوست و درب ورودی حسینیه بود.

اولین چیزی که در بدو ورود به حسینیه جلب توجه می‌کرد، ماکت زیبایی از ناوشکن دنا بود که کنار جایگاه مقام معظم رهبری قرار گرفته بود و نشان از اهمیت این دستاورد متخصصان ایرانی در انجام این مأموریت بود.

البته توجه به دنا به همین‌جا ختم نمی‌شد و روبه‌روی جایگاه رهبری نیز بنر بزرگی از تصویر دنا نقش بسته بود که روی آن نوشته شده بود: «دنا، شکوه خودباوری».

علاوه بر اینها دور تا دور سالن نیز تصاویری از شهدای نیروی دریایی ارتش از جمله؛ شهیدان علی زارع نعمتی، محمدرضا مرادی، رمضان سراج، ذهتابچی، سید محیط قرایی، ابوالفضل عباسی، مسعود انشایی و مهدی راه‌انجام، نصب شده بود.

اما شاید مهمترین نکته‌ای که در هر دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی جلب توجه می‌کند آیه‌ای است که بالای جایگاه ایشان نمایش داده می‌شود و در دیدار امروز آیه 14 سوره نحل بود: وَتَرَى الْفُلْكَ مَوَاخِرَ فِیهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ (و کشتی‌ها را می‌بینی که سینه دریا را می‌شکافند تا شما از فضل خدا بهره گیرید).

سالن حسینیه به سه قسمت تقسیم شده بود؛ در قسمت اصلی و وسط دریانوردان با لباس‌های یکدست سفید و به‌صورت منظم نشسته بودند، در سمت راست همسران و مادران و در سمت دیگر پدران و پسران دریانوردان و همراهانشان حضور یافته بودند.

حاضرین تا پیش از حضور مقام معظم رهبری، چندین بار سرودی را که برای اجرا آماده کرده بودند، تمرین کردند و در این میان کودکان بودند که مشغول بازی و دویدن در حسینیه بودند.

چندین تن از این فرزندان به‌تبعیت از پدر خود لباس سفید نیروی دریایی بر تن کرده بودند که نمای جالبی را ایجاد کرده بود. نکته‌ای که با دیدن فرزندان که غالباً زیر 7‌ـ‌8 سال بودند به دست می‌آمد جوان بودن پدران و اعضای ناوگروه 360 بود که به‌گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش میانگین سنی‌شان 30 سال بود.

کم‌کم به ساعت شروع مراسم نزدیک می‌شدیم و سالن هم با جمعیت پر شده بود که ناگهان با اعلام برپای نظامی، فرمانده معظم کل قوا وارد حسینیه شدند.

ابتدا حاضرین چندین شعار از جمله؛ فرمانده فرمان ده آماده‌ایم آماده ـ ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده، سر دادند و قاری مراسم آیاتی از سوره فتح را تلاوت کرد.

سپس همه یک‌صدا سرودی را که آماده کرده بودند خواندند و مطلع پایانی آن با شعار «مرگ بر اسرائیل ـ مرگ بر آمریکا» همراه بود.

.

پس از پایان مقدمات آغازین دیدار، دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش با کسب اجازه از فرمانده معظم کل قوا سخنان خود را شروع کرد و گفت دریانوردان ناوگروه 360 با میانگین سنی 30 و سن خدمتی 15 سال، شکل‌گیری باورِ خواستن را نشان دادند و رکورد دریانوردی‌های تاریخ ایران را شکستند.

دریادار ایرانی دیپلماسی فعال و توسعه دامنه مأموریت نداجا و شکستن تابوی حضور در اعماق اقیانوس‌ها و افزایش عمق راهبردی جمهوری اسلامی در دریا را از جمله دستاوردهای این مأموریت دانست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه "با این مأموریت ثابت کردیم ایران اسلامی تحریم‌ناپذیر است"، گفت: توانستیم ضمن بهینه‌سازی مصرف سوخت برای سوخت‌گیری کمتر، 2 نرم‌افزار بومی پیش‌بینی شرایط جوی و توزیع وزن در کشتی را تولید کنیم.

پس از این سخنان، دریادار فرهاد فتاحی فرمانده ناوگروه 360 گزارشی از این مأموریت ارائه کرد و اظهار داشت: جوانان شما در نداجا 8 ماه سختی و دوری از خانواده را تحمل کردند تا نام ایران و ایرانی همواره بر زبان جهانیان جاری باشد و لبخند رضایت فرمانده و مقتدای خود را ببینند.

دریادار فتاحی گفت: کارکنان ناوگروه با تأمل و تفکر از دل اقیانوس‌ها گذر کردند و صدای پهپادها و بالگرد ارتش در آسمان اقیانوس‌ها شنیده می‌شد.

وی ادامه داد: هنگامی که کنار ساحل کشورها پهلو می‌گرفتیم و دریانوردان ما میان مردمان آنها حضور پیدا می‌کردند، چهره متعجب برخی از آنها که در مورد کشور ما بد شنیده بودند تغییر می‌کرد و نظرشان عوض می‌شد.

سپس نوبت به همسر یکی از کارکنان ناوگروه رسید که دل‌نوشته‌ای را خطاب به مقام معظم رهبری خواند: پدر عزیزم، اگرچه روزهای دوری به‌تلخی می‌گذشت اما می‌دانیم دهان هموطنانمان با حلوای حرّیت شیرین شد و اینان بانوانی هستند که با اشک‌های پنهانی و دعا برای خدمت به ایران و اسلام، پشتیبان شوهرانشان بودند.

.

نوبت به سخنرانی مقام معظم رهبری رسید و ایشان اعضای ناوگروه 360 را فرزندان مایه افتخار ملت ایران نامیدند و با تشکر صمیمانه از مجموعه فرماندهان و کارکنان ناوگروه و همه کسانی که در طراحی، پشتیبانی و اجرای این عملیات بزرگ ارتش نقش داشته‌اند، گفتند: حرکت امروز شما ثمره شیرین اقدامات و مجاهدات دهه‌های اخیر ارتش و سپاه در دریا و به‌خصوص ایثار و فداکاری شهیدان سرافراز نیروی دریایی و خانواده‌های معزز آنهاست که باید قدردان همه آنها بود.

ایشان همچنین مطرح کردند که چندین بار از طریق قرارگاه مربوطه پیگیر وضعیت ناوگروه بوده‌اند و تأکید کردند: مأموریت این ناوگروه شرح و تفصیل بیشتر و داستان مفصل‌تری از این سخنرانی‌ها دارد که باید تبیین و بیان شود و لازم است هنرمندان فیلم سینمایی و تلویزیونی از این حرکت بزرگ تولید کنند.

رهبر انقلاب علاوه بر عواملی هم‌چون دانش نظامی و اراده و اعتماد و استقامت، نقش خانواده‌ها را در موفقیت مأموریت ناوگروه 360 مهم خواندند و افزودند: صبر و بردباری در مقابل دلواپسی‌ها و دلتنگی‌ها، سربلندی در این امتحان و احساس آشکار افتخار پدران و مادران و همسران، عامل مؤثر دیگری در به نتیجه رسیدن این حرکت تاریخی بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای ادامه دادند: وقتی ناوگروه به ساحل کشور آمد تصویر خانواده‌ها را دیدم که با دیدن جوانانشان احساس افتخار می‌کردند، اگر خانواده‌ها احساس و اعلام ناراحتی می‌کردند آنان که رفته بودند هم دچار مشکل می‌شدند.

رهبر انقلاب حرکت ناوگروه 86 را مصداق دستور صریح قرآن در آیه شریفه «وَ أَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» که «در مقابل دشمنان هرچه می‌توانید آمادگی‌های خود را افزایش دهید» خواندند و گفتند: این کار شما سطح توانایی‌های نظامی کشور را ارتقاء داد و «ما می‌توانیم» را که بن‌مایه پیشرفت کشور است، در نیروهای مسلح و در ذهن‌ها تقویت کرد.

ایشان تأکید کردند که تجربه‌های این ناوگروه باید در دانشگاه‌های دریایی تدریس شود و فرمودند: این مأموریت وجهه بین‌المللی ایران را بالا برد و ارزش سیاسی کار شما اگر بیشتر از ارزش نظامی آن نباشد کمتر نیست.

فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه قبل از انقلاب نیروی دریایی به کارهای دیگر مشغول بود، گفتند: انقلاب اسلامی، دریا را از تعطیلی و دریانوردی را از فراموشی خارج کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین حضور دریایی در مناطق دوردست و اقیانوس‌های آرام و اطلس را حضوری امنیت‌ساز برای کشور خواندند و افزودند: ویژه‌خواری در مسائل عمومی بشریت جزو خصوصیات آمریکا و ابرقدرتها است و اگر بتوانند حتی دریاها را هم به نام خود سند می‌زنند تا دست دیگران از آنها کوتاه شود اما شما با حضور خود و مقابله با اقدامات خصمانه آنها برای ناکامی یا تخریب این سفر، ثابت کردید که دریاهای آزاد متعلق به همه است.

ایشان با اشاره به برخی مانع‌تراشی آمریکایی‌‌ها در حمل‌ونقل‌های دریایی گفتند: این‌که می‌گویند "ما اجازه نمی‌دهیم فلان کشتی از فلان جا‌ها عبور کند"، غلط زیادی است چراکه آبهای آزاد متعلق به همه است و دریا و هوا باید برای همه ملتها آزاد، و امنیت کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی باید برای همه تأمین باشد.

.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: امروز آمریکایی‌ها به نفتکش‌ها تعرض و به باندهای قاچاق دریایی در منطقه ما و مناطق دیگر کمک می‌کنند که این کارها تخلف بزرگ و نقض قوانین بین‌المللی و بشری است.

ایشان همچنین خطاب به مسئولان گفتند: هنوز توجه لازم به دریا وجود ندارد، البته مدتی است حرکتی در این زمینه آغاز شده اما مسئولان باید با طراحی و برنامه‌ریزی، حرکت وسیع‌تری را برای استفاده از فرصت دریا و تأمین منافع ملی آغاز کنند.

بخش پایانی سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره به عزاداری‌های پر شور در محرم امسال بود که خاطرنشان کردند: با وجود سعی و تلاش دشمنان برای بی‌رونق کردن محرم، امسال به‌برکت توجهات حضرت بقیة الله(عج) و درست در نقطه مقابل خواست دشمنان، دهه عاشورا پرشور‌تر، پررونق‌تر و پرفایده‌تر از سالهای قبل بود که نشان می‌دهد خداوند به هر کاری در مسیر اهداف الهی باشد، کمک می‌کند.

پس از سخنان فرمانده معظم کل قوا، حاضرین در حسینیه شعار دادند و ایشان محل را ترک کردند، حالا فضا کمی بازتر شده بود و همه در حال مصافحه و خوش‌وبش بودند که سراغ دریادار فتاحی فرمانده ناوگروه رفتم و در مورد دیدار و سخنان رهبری سؤال کردم.

فرمانده ناوگروه 360 گفت: دیدار بسیار خوبی بود و ما خیلی منتظر و مشتاق این دیدار بودیم. مقام معظم رهبری با دید موشکافانه و بصیرت خود دستاوردهای جدیدی را از این مأموریت برای ما بازگو کردند و قطعاً ما بعد از این در جهت تبیین مأموریت ناوگروه 360 کار خواهیم کرد.

سپس سراغ ناخدا مغانی فرمانده ناوشکن دنا رفتم که همان ابتدا گفت: خستگی‌مان در رفت و برای مأموریتهای بعدی امیدوار شدیم. ما امروز متوجه شدیم که رهبری وضعیت ما را در مأموریت دنبال کرده‌اند و ابعاد جدیدی از مأموریت را از زبان ایشان شنیدیم.

فرمانده ناوشکن دنا ادامه داد: ما با انرژی بیشتر مأموریتهای بزرگتری را انجام خواهیم داد و دنا همچنان نماد خودباوری و توانمندی خواهد ماند.

در پایان مراسم بازار عکس‌های یادگاری داغ بود و چه نمایی بهتر از عکس دسته‌جمعی کنار ماکت دنا.

انتهای پیام/+

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز