نظر مردم کانادا در مورد تأثیر فیسبوک و اینستاگرام بر سلامت روان

Submitted on پ., 10/14/2021 - 13:21

فرانسیس هاوگن یکی از مقامات ارشد فیسبوک در هفته‌های گذشته افشاگری‌هایی را در مورد فیسبوک و اینستاگرام انجام داد که هر کاربر مشتاق این دو پلتفرم به خوبی از آن آگاه بود: اینکه این پلتفرم‌ها بر سلامت روان کاربران تأثیری مخرب می‌گذارد؛ و بدتر از آن، این غول حوزۀ فناوری از این نکته آگاه است و هیچ کاری برای بهبود آن و تبدیل به یک اکوسیستم آنلاین بهتر انجام نمی‌دهد.


از آنجا که ما با میل شخصی خود از این برنامه‌ها استفاده می‌کنیم و برای اهداف اجتماعی و تجاری ما کاملاً ضروری به حساب می‌آیند، اما فید‌ها (تایملاین) این رسانه‌ها عمداً اعتیاد آور طراحی شده‌اند و مخرب بودن آنها ثابت شده است.


و علی رغم این حقیقت که این برنامه‌ها چقدر می‌توانند مفید باشند – ایجاد بستری برای برقراری ارتباط، کشف و جستجو، الهام – می‌توانند به برزخی ناخوشایند بدل شوند، و به نظر می‌رسد بیشتر کانادایی‌ها هم چنین نظری دارند.


یک نظر سنجی جدید که توسط مؤسسۀ تحقیقاتی Leger انجام شده، ادراک و احساس کانادایی‌ها و آمریکایی‌ها نسبت به این پلتفرم‌ها را نشان می‌دهد و این احساس به هیچ وجه مثبت نیست.


از میان بیش از 1500 شرکت کنندۀ کانادایی در این تحقیق، 87 درصد گفته‌اند که معتقدند فیسبوک و اپلیکیشن‌های وابسته به آن برای کودکان و نوجوانانی که آز آنها استفاده می‌کنند، مضر است، و 72 درصد احساس می‌کنند این سایت‌های تأثیری منفی بر سلامت روان کاربران خود دارد.


در مجموع 87 درصد از کانادایی‌ها فیس بوک را عامل اصلی انتشار اطلاعات غلط و به اشتراک گذاری اخبار جعلی می‌دانند و 78 درصد فکر می‌کنند نفرت پراکنی و دیدگاه‌های افراطی را تقویت می‌کند.


در حالی که 77 درصد از کانادایی‌ها موافق بودند که فیس بوک به آنها اجازه می دهد تا با عزیزان خود ارتباط برقرار کنند، تنها 52 درصد معتقد بودند که فیسبوک بر آزادی بیان تأثیر مثبت دارد  و تنها 51 درصد آن را برای به کسب و به اشتراک گذاری اطلاعات ضروری می‌دانند.


و به طور کلی، بیشتر کانادایی‌ها و آمریکایی‌ها احساس می‌کنند که فیسبوک تأثیر منفی بر زندگی آنها دارد تا تأثیر مثبت ، اگرچه اکثریت (46 درصد از کانادایی‌ها‌، و 49 درصد از آمریکایی‌ها) به نوعی احساس می‌کنند که فیسبوک هیچ تاثیری ندارد.


اکثر آنها همچنین تصور می کنند که ادعاهای هاوگن درست است - بر اساس افشاگری‌های هاوگن که به اطلاع کنگره آمریکا نیز رسیده، عملکرد و الگوریتم‌های فیسبوک به گونه‌ای است که به جوانان و نوجوانان و به خصوص دختران کم سن و سال آسیب می‌رساند و باعث تقویت دودستگی و تفرقه در اجتماع می‌شود.

 

 منبع عکس: Leger/The Canadian Press

 


متأسفانه ، با وجود این پذیرش‌ها و این دانش، دشوار است بسیاری از ما بتوانیم به این زودی‌ها وابستگی خود را نسبت به برنامه‌های مارک زاکربرگ کم کنمی، اگرچه کاهش آگاهانۀ زمان صفحه نمایش [screen time] یک هدف سالم و واقع بینانه است.

 

منبع
iraniancanada

بیشترین بازدید اخبار امروز