نتیجه پرونده اتهام تجـاوز جنسـی کارگردان مشهور | بازیگر زن: به دادگاه حقوق بشر شکایت می‌کنم

Submitted on ی., 06/25/2023 - 09:14

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، دادگاه عالی تجدید نظر فرانسه درخواست برای بررسی مجدد پرونده تجاوز جنسی علیه «لوک بسون» کارگردان فرانسوی را رد کرد و به یکی از پرسر وصداترین پرونده‌های مطرح‌شده در جنبش #MeToo این کشور علیه تجاوز جنسی پایان داد.

«ساند ون روی» بازیگر هلندی-بلژیکی در ماه می سال ۲۰۱۸ «لوک بسون» کارگردان فیلم‌هایی چون «عنصر پنجم» و «حرفه‌ای» (لئون) را به تجاوز در طول یک رابطه دوساله متوالی متهم و علیه او شکایت کرد.

دادستان‌ها در فوریه ۲۰۱۹ این پرونده را به دلیل کمبود شواهد متوقف کردند و پس از طرح اتهامات جدید توسط «ون روی» دادگاه تجدیدنظر نیز این پرونده را در ماه می سال گذشته مختومه کرد.

حالا خبرگزاری فرانسه خبر داده که دادگاه عالی استیناف این کشور که آخرین راه برای پرونده‌های جنایی محسوب می‌شود اعلام کرده هیچ دلیلی برای توجیه درخواست تجدیدنظر در مورد احکام قبلی وجود ندارد.

«ون روی» در واکنش به این رای در توییتر خود نوشت: «دادگاه عالی تجدید نظر تصمیم گرفته است به درخواست من رسیدگی نکند و این بدان معناست که قوه قضاییه فرانسه بار دیگر از بررسی شواهد موجود در این پرونده خودداری می‌کند. من این پرونده‌ها را پیگیری خواهم کرد و درخواستی را به دادگاه حقوق بشر اروپا ارائه خواهم کرد».

وکیل «لوک بسون» این ادعاها را رد کرده و گفته که تصمیم دادگاه عالی تجدید نظر، تمام فرآیندهای پنج سال گذشته را پایان می‌دهد که او را بی‌گناه می‌دانست.

«لوک بسون» پیش‌تر اعتراف کرده است که با «ساند  ون روی» که نقش‌های کوچکی در فیلم‌هایش «تاکسی ۵» و «والرین و شهر هزار سیاره» ایفا کرده، رابطه داشته است. «ون روی» شکایت اولیه را برای تجاوز جنسی در ماه می ۲۰۱۸ چند ساعت پس از ملاقات با «بسون» ارائه کرد و دو ماه بعد نیز شکایت دیگری را برای سایر تجاوزهای جنسی علیه این سینماگر فرانسوی مطرح کرد.

حداقل سه زن دیگر اتهامات آزار و اذیت جنسی را علیه «لوک بسون» مطرح کرده‌اند که او آن‌ها را رد کرده است.

«لوک بسون» در سال ۱۹۸۸ با فیلم علمی-تخیلی «عنصر پنجم» موفق به کسب جایزه سزار، اسکار سینمای فرانسه شد اما بیشتر برای ساخت فیلم معروف «لئون:حرفه‌ای» با بازی «ژن رنو» و «ناتالی پورتمن» محصول سال ۱۹۹۴ شناخته می‌شود. همچنین فیلم «آبی بیکران» ساخته دهه ۱۹۸۰ میلادی «بسون» یکی از فیلم‌های کلاسیک سینمای فرانسه محسوب می‌شود.

«آخرین نبرد»، «مترو» و «نیکیتا» از دیگر فیلم‌های این کارگردان ۶۴ ساله فرانسوی هستند.

خرس پدینگتون با این بازیگر مشهور به پرو می‌رود

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز