نت‌بلاکس تایید کرد: اینترنت همراه در ایران در روز کنکور قطع شد؛ «سوالات کنکور لو رفت»

Submitted on پ., 01/19/2023 - 12:21

روزنامه شرق، در توئیتی با انتشار یک تصویر از گوشه‌ای از پرسش‌های «لو رفته» از کنکور سراسری روز پنج‌شنبه ۲۹ دی، نوشت: «با وجود تدابیری چون قطعی نت سوالات کنکور لو رفت». 

با وجود تدابیر چون قطعی نت سوالات #کنکور لو رفت!در حالی که اینترنت به بهانه امنیت کنکور قطع است، دقایقی از شروع کنکور نگذشته است که سوالات کنکور در فضای مجازی در حال توزیع است_اقتصاد آنلاین pic.twitter.com/zRztYXfskU

همشهری آنلاین نیز در گزارشی نوشت: با وجود قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور تعدادی از کانال‌های تلگرامی از انتشار سوالات کنکور در فضای مجازی خبر دادند و مدعی شدند که سوالات کنکور را در اختیار دارند و براساس آن پاسخ سوالات را هم داده‌اند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده است که پیش از این مقامات جمهوری اسلامی از قطعی اینترنت همزمان با برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۲، از صبح روز پنج‌شنبه ۲۹ دی، خبر داده بودند. 

بنا بر گزارش همشهری آنلاین، برای ورود به کانال‌های تلگرامی مدعی فروش سوالات کنکور، مراجعان باید در ابتدا درخواست ورود به کانال داده و پس از پرداخت مبالغی، امکان حضور در آن کانال را می‌یابند. 

مسئولان سازمان سنجش ایران، پیش از این، قطع کردن اینترنت همزمان با برگزاری کنکور را به عنوان راهی برای جلوگیری از تقلب و افشاء سوالات عنوان کرده بودند.

با وجود اینکه برخی از کانال‌های تلگرامی، برای ارائه پرسش‌های آزمون سراسری تقاضای پرداخت وجه کرده بودند، علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون آموزش مجلس ایران، در واکنش به لو رفتن سوالات کنکور، مدعی شد: در موضوع لو رفتن سوالات کنکور دیگر بحث پول در میان نیست و «مسائل امنیتی» مطرح است. 

اختلال در اینترنت در ایران، از آغاز اعتراضات انقلابی در پی جان باختن مهسا امینی، تشدید شده است. در عین حال، در روزهای اخیر، مقامات جمهوری اسلامی ایران به بهانه جلوگیری از تقلب در جریان برگزاری آزمون سراسری، خبر از قطعی کامل اینترنت در نقاط نزدیک به حوزه‌های برگزاری آزمون سراسری داده بودند. 

در آستانه برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۲ در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی، پیامک‌هایی به برخی از شهروندان مبنی بر قطعی اینترنت ارسال شده بود. 

در پی انتشار گزارش‌های منابع داخلی مبنی بر قطعی اینترنت در ایران، همزمان با برگزاری آزمون سراسری، نت‌بلاکس، نهادی که وضعیت اینترنت در جهان را رصد می‌کند، تایید کرد: داده‌های شبکه زنده نشان  می‌دهد دسترسی به اینترنت همراه در ایران، از صبح پنج‌شنبه ۱۹ ژانویه، مطابق با اقدامات پیشنهادی برای جلوگیری از تقلب در کنکور قطع شده است. (مدت زمان حادثه ~ ۳ ساعت)

⚠️ Confirmed: Live network data show that mobile internet access has been disrupted in #Iran on Thursday morning in a manner consistent with proposed measures to prevent cheating in university entrance exams; incident duration ~3 hours 📵📰 Report: https://t.co/nXNPltPwTJ pic.twitter.com/IuLi1XaCnc

رئیس سازمان سنجش و آموزش ایران، در آستانه برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۲ در گفتگوی زنده با تلویزیون دولتی ایران، در تشریح  نحوه برگزاری کنکور سراسری گفته بود: اگر امسال سوالات کنکور لو برود، استعفا می‌دهم.

کاربری در توییتر با اشاره به اظهارات رئیس سازمان سنجش و آموزش ایران نوشت: از آنجاییکه تنها چند دقیقه پس از شروع کنکور، تصویر سوالات در کانال‌های تلگرامی منتشر شد، منتظر استعفای هر چه سریعتر رئیس سازمان سنجش هستیم. 

رئیس مرکز #سنجش: اگر امسال سوالات کنکور لو برود استعفا میدهم!ازونجاییکه تنها چند دقیقه پس از شروع #کنکور، در کانال‌های تلگرامی تصاویر سوالات در حال انتشار است، منتظر استعفای هرچه سریعتر رئیس #سازمان_سنجش هستیم! pic.twitter.com/EQJYLKofWZ

شماری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی هم تصاویری از سوالات منتشر شده از کنکور سراسری سال جاری را به اشتراک گذارده و همزمان به قطعی اینترنت به بهانه ممانعت از لورفتن سوالات کنکور واکنش نشان داده و همزمان عملکرد دولت رئیسی در عرصه تصمیم‌گیری را نیز مورد انتقاد قرار دادند. 

گفتند اینترنت برای حفظ امنیت کنکور قطع می‌شود. اما سوالات کنکور لو رفته. این سمبلی است از نتایج #قطع_اینترنت و #فیلترینگ در دولت؛ اخلال در زندگی مردم، ایجاد نارضایتی و نهایتا شکست اهداف اعلامی.دولت رئیسی در بحث اینترنت نه شناخت برای تصمیم‌گیری درست دارد نه عُرضه برای تحقق اهدافش. pic.twitter.com/9IXoLEFG0t

کاربر دیگری هم در توییتر در انتقاد از عملکرد مسئولان در برگزاری کنکور سراسری نوشت: دفعه آینده برق سراسری را هم قطع کنید. 

#اینترنت رو به بهانه لو نرفتن سئوالات کنکور قطع کردید آنهم سراسری ولی هم سوالات لو رفت هم آبروی شما که عرضه برگذاری یه کنکورم ندارید😏مسئولین گرامی خسته نباشید👏🥴به نظرم از دفعه بعد برق سراسری رو قطع کنن لطفا....😅😉#کنکور_سراسری pic.twitter.com/f3xzMUqABz

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز