نرخ تورم ماه آگوست کانادا ۷ درصد اعلام شد! قیمت مواد غذایی بیشتر شد، مورتگیج بالاتر رفت، در ماه اکتبر پیش بینی مورتگیج چقدر است؟

Submitted on Mon, 09/26/2022 - 18:15

انتظار افزایش ۵۰ واحدی نرخ در ماه اکتبر را داشته باشید
آمار کانادا اعلام کرد که نرخ تورم ملی کانادا در ماه آگوست ۷ درصد بوده است که دومین ماه متوالی کاهش تورم نسبت به سال گذشته در همین زمان است.

تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند که تورم در ماه جولای از ۷/۶ درصد به ۷/۳ درصد کاهش یابد. داده ها نشان می دهد که تورم با سرعت بیشتری از حد انتظار کاهش یافته است.

در آخرین گزارش شاخص قیمت مصرف کننده، اداره آمار اعلام کرد که کاهش قیمت بنزین باعث کاهش تورم شده است.

داده ها نشان می دهد که قیمت بنزین ۹/۶ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است، در حالی که ساسکاچوان و آلبرتا شاهد کاهش شدیدتر بوده اند. بر اساس محاسبه ی سالانه، قیمت بنزین در ماه آگوست ۲۲/۱ درصد و در ماه جولای ۳۵/۶ درصد افزایش یافت.
نمودار 1: تغییر ۱۲ ماهه در شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و CPI بدون احتساب بنزین
منبع: آمار کانادا

تورم سالانه بدون احتساب قیمت بنزین ۶/۳ درصد بود که اولین کاهش در ماه جون ۲۰۲۱ بود.

اداره آمار گفت که قیمت حمل و نقل و مسکن نیز در کاهش شاخص قیمت مصرف کننده نقش داشته است.

رشد قیمت مسکن به سمت کاهش بیشتر رفت. قیمت مسکن در ماه آگوست نسبت به سال قبل ۶/۶ درصد افزایش یافت و در ماه آگوست سایر هزینه های مالکیت خانه، از جمله کمیسیون فروش املاک، ۷/۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و نسبت به ۹/۷ درصد در ماه جولای کاهش یافت.

شاخص هزینه جایگزینی صاحب خانه که به قیمت مسکن جدید مرتبط است نیز در ماه آگوست به ۸/۴ درصد کاهش یافت که نشان دهنده سرد شدن عمومی بازار مسکن است.


منبع: آمار کانادا

در مقابل، در مقایسه با ۱/۷ درصد در ماه جولای، شاخص هزینه نرخ بهره وام مسکن در ماه آگوست سریعتر افزایش یافت و به ۴/۸ درصد رسید که سریعترین نرخ رشد از ژانویه ۲۰۲۰ بود. این منعکس کننده محیط گسترده تر افزایش بازده اوراق قرضه و افزایش نرخ بهره است.

افزایش قیمت مواد غذایی همچنان ادامه دارد
با این حال، قیمت مواد غذایی به طور گسترده با سریع ترین سرعت از سال ۱۹۸۱ به بعد افزایش یافت و ۱۰/۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. افزایش سریع قیمت مواد غذایی به ادامه اختلالات زنجیره تامین، تهاجم روسیه به اوکراین، آب و هوای بد و هزینه های بالا نسبت داده شده است.
نمودار۵: کانادایی ها برای بسیاری از اقلام مواد غذایی هزینه بیشتری می پردازند
منبع: آمار کانادا

در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کانادایی ها بیشتر به گوشت (۶/۵+%)، لبنیات (۷%+)، محصولات نانوایی (۱۵/۴%+)، میوه های تازه (۱۳/۲%+)، نوشیدنی های غیر الکلی (۱۴/۱%+) علاقه داشتند. ، هزینه بیشتر برای چاشنی ها، ادویه ها و سرکه (۱۷/۲٪+)، شکر و شیرینی (۱۱/۳٪+)، و ماهی، غذاهای دریایی و سایر غذاهای دریایی (۸/۷٪+) بود. بیشترین افزایش قیمت مربوط به روغن خوراکی بود.

مایکل گرینبرگ، معاون ارشد و مدیر پورتفولیو در Franklin Templeton Investment Solutions در مصاحبه با رویترز، گفت که داده های تورم "ممکن است به بانک کانادا نشان دهد که افزایش نرخ ها شروع به کار کرده است، اما هنوز انجام نشده است."

این ممکن است تا حدودی خطر افزایش نرخ بهره در کانادا را در ماه اکتبر کاهش دهد، اما واضح است که کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد."

تورم اصلی کمی پایین تر است
بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، هر سه معیار تورم اصلی، که شاخص‌های بهتری برای فشارهای اساسی قیمتی در نظر گرفته می‌شوند، در ماه آگوست اندکی کاهش یافتند و میانگین نرخ از ۵/۴ درصد در جولای به ۵/۲ درصد کاهش یافت.

اندرو کلوین، استراتژیست ارشد کانادا در TD Securities، گفت: «از دیدگاه بانک کانادا، هنوز هم محیط تورمی بسیار بالاست. او افزود که به نظر می رسد نرخ بهره در حال حاضر محدود شده است، بنابراین «ایمن ترین کار کاهش نرخ است.

با این حال، بسیاری از موارد به انتظارات تورمی مصرف‌کننده و کسب‌وکار بستگی دارد که قرار است هر دوی آنها در ماه آینده توسط بانک مرکزی منتشر شود.

کلوین گفت: «من فکر می‌کنم در نهایت آنچه واقعاً اهمیت دارد، تحول انتظارات تورمی است.

بازار انتظار دارد در ماه اکتبر نرخ بهره را ۵۰ واحد افزایش دهد

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره خود را در این ماه ۷۵ واحد پایه افزایش داده و به ۳/۲۵ درصد رسانده است و درها را برای افزایش بزرگ دیگری باز گذاشته است و می گوید این بهترین راه برای مقابله با افزایش سریع قیمت ها است.

پس از انتشار داده ها، شرط های بازار پول در مورد افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره بانک مرکزی در ماه اکتبر اندکی کاهش یافت، اگرچه بازار همچنان به دنبال افزایش ۵۰واحدی نرخ بهره نسبت به استاندارد ۲۵واحد پایه بود.

1.3320 دلار کانادا با ۰/۵ درصد کاهش معادل یک دلار آمریکا یا یک دلار کانادایی به ۷۵/۰۸ سنت آمریکا رسید.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز