نمایش قدرت مقتدی صدر در عراق: ده‌ها هزار نفر در نماز جمعه، سه کشته در درگیری‌ها

Submitted on جمعه, 11/27/2020 - 12:35

روز جمعه ۲۷ نوامبر/۷ آذر، گروهی از طرفداران مسلح مقتدی صدر در شهر ناصریه (۴٠٠ کیلومتری بغداد) با گروه‌های مخالف دولت درگیر شدند. در این درگیری سه نفر از مخالفان دولت کشته و ۴٩ نفر زخمی شدند که اکثراً با شلیک گلوله آسیب دیده‌اند.

نزدیک به یک سال قبل (اکتبر ۲٠۱٩)، طرفداران مقتدی صدر و گروه‌های مخالف دولت در کنار یکدیگر برای برکناری "سیاسیون فاسد" شعار می‌دادند. اما از آن زمان به بعد، صدری‌ها راه خود را جدا کردند و از معترضانی که در میدان تحریر بغداد یا شهرهای دیگر متحصن می‌شدند، کناره گرفتند.

گروه‌های مخالف دولت تاکنون محل تحصن خود را در شهر ناصریه حفظ کرده بودند. آنها در خیابان و میدان مرکزی شهر موسوم به حبوبی، چادرهایی برافراشته بودند. اما روز جمعه، صدری‌ها برای بیرون راندن آنها به میدان آمدند و کار به خشونت کشید. به گفتۀ یکی از شاهدان، "نیروهای انتظامی هیچ اقدامی نکردند و اجازه دادند که گروه‌های مسلح به حبوبی حمله کنند"... خبرنگاران گفته‌اند که چند چادر به آتش کشیده شده را در این قسمت از شهر ناصریه دیده‌اند. این نخستین بار نیست که صدری‌ها با چنین روشی وارد عمل می‌شوند.

اما گذشته ازعملیات ارعابی صدری‌ها در شهر ناصریه، ده‌ها هزار نفر از آنان در میدان تحریر بغداد نیز گرد آمدند و نماز جمعه برگزار کردند.

خروج پرسر و صدا و ناگهانی مقتدی صدر به عنوان نمایش قدرت تعبیر شده است. او برای این کار، سالگرد درگیری‌های پاییز گذشته را برگزیده است. سال قبل در همین روزها، تظاهرات و سرکوب خونینی در عراق رخ داد که ده‌ها کشته به جا گذاشت و سرانجام به اعلام استعفای عادل عبدالمهدی منجر شد.

اینک، در حالی که دولت جدید عراق به رهبری مصطفی کاظمی قول داده که انتخابات پارلمانی پیش از موعد را اوایل بهار آینده برگزار کند، گروه‌های مختلف عراقی برای کسب قدرت دندان تیز کرده‌اند. طرفداران مقتدی صدر که از ۳۲٩ کرسی مجلس کنونی، ۵۴ کرسی را در اختیار دارند و قوی‌ترین گروه پارلمانی را تشکیل می‌دهند، امیدوارند که در انتخابات آینده کرسی‌های بیشتری را برنده شوند، به طوری که بتوانند به تنهایی نخست‌وزیر تعیین کنند.

روز جمعه، در پایان نماز جماعت، شیخ طلال سعدی، نمایندۀ مقتدی صدر خواستار "اکثریت صدری در مجلس" شد و گفت: "ما امروز علیه همۀ فاسدهایی تجمع کرده‌ایم که عراق را به ورشکستگی کشانده‌اند". او افزود: "ما همگی به مقتدی صدر پاسخ مثبت خواهیم داد و به جهانیان اعلام خواهیم کرد که دیگر جنایتکاران و مفسدان را نمی‌خواهیم".

با اینکه نخست‌وزیر گفته است که انتخابات را در ماه ژوئن (خرداد – تیر) برگزار خواهد کرد، اما بسیاری از عراقی‌ها معتقدند که در وضعیت آشفتۀ کنونی، این وعده به سختی قابل اجرا خواهد بود.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز