نخست‌وزیر عراق: به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که از خاک عراق برای خدشه دار کردن امنیت استفاده کند

Submitted on چ., 11/30/2022 - 07:06

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، که صبح سه‌شنبه، هشتم آذر، در راس هیاتی سیاسی و تجاری وارد تهران شده است، عصر دیروز با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، دیدار و گفتگو کرد. علی خامنه‌ای، در این دیدار، با اشاره به سخنان نخست‌وزیر عراق مبنی بر اینکه «طبق قانون اساسی به هیچ طرفی اجازه استفاده از خاک عراق برای برهم زدن امنیت ایران را نمی دهیم»، گفت:

احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی ایران، در هفته‌های گذشته، بارها اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی با این حملات به دنبال کشاندن تنش‌های داخلی اعتراضات به خارج از مرزهای خود است.

رهبر جمهوری اسلامی، «پیشرفت عراق را به نفع جمهوری اسلامی» دانسته و با تاکید بر اینکه «در دوره‌های قبل هم مذاکرات و تفاهم‌های خوبی انجام شد اما کمتر به مرحله عمل رسیدند» گفت که «باید در مورد همه تفاهم‌ها به‌ویژه در بخش همکاری‌های اقتصادی و مبادلات کالا و ارتباطات ریلی به سمت عمل و اقدام پیش برویم».

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق نیز با اشاره به اینکه «امنیت ایران و عراق از یکدیگر جدا نیست» گفت:  

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران هم دیروز در نشست خبری پس از دیدار با نخست وزیر عراق، بر «توافقات و اراده مشترک» دو کشور برای مبارزه با «گروه‌های تروریستی» تأکید کرده بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران، چندین بار مواضع کردهای مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داده است. محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چهارم آذر از اعزام برخی یگان‌های زرهی این نیرو به مرزهای غرب و شمال‌ غرب ایران خبر داده و هدف از این اقدام را «مقابله با گروهک‌های تجزیه‌طلب» اعلام کرده بود.

این حملات بامداد ۳۰ آبان از سرگرفته شد و هم‌زمان، سفیر جمهوری اسلامی در بغداد اعلام کرد که تهران، یک ضرب‌الاجل ۱۰ روزه برای «خلع سلاح احزاب مسلح کُرد ایرانی» به دولت عراق و اقلیم کردستان داده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز