نهادهای بین المللی تحت کنترل صهیونیسم هستند/ لزوم حمایت از مقاومت

Submitted on چ., 05/05/2021 - 01:01

خبرگزاری مهر، گروه بین‌ الملل - رؤیا فریدونی: پیروزی انقلاب اسلامی تحول عمده‌ای در ساختار و هدف‌گذاری گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه به وجود آورد. بسیاری از گروه‌هایی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در فلسطین و دیگر نقاط منطقه فعالیت می‌کردند، بر «قومیت‌گرایی عربی» تکیه داشتند و آن را پشتوانه‌ای برای فعالیت‌های مبارزاتی خود قلمداد می‌کردند.

در واقع، این احساس در میان گروه‌های مقاومت وجود داشت که آن‌ها با تکیه بر عنصر مشترک «قومیت‌گرایی عربی» می‌توانند میان ملت‌ها و ارتش‌های عربی نوعی انسجام، هماهنگی و همگرایی ایجاد کنند. از همین روی، این موضوع خود به تنهایی به چالش بزرگی در مسیر مقاومت تبدیل شده بود. زیرا چنین نگرشی موجب شد تا موضوع و مسأله «نزاع صهیونیسم اسلام» به مسأله «نزاع عربی اسرائیلی» تقلیل داده شود.

از سوی دیگر، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایالات متحده آمریکا بر روی اعتبار زدایی از «قدس اشغالی» به عنوان یک هویت اسلامی متمرکز شد.

با این حال، پس از رقم خوردن پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت مقاومت در منطقه به طور کامل دستخوش تغییر و تحولات بسیار مهمی شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی «گفتمان مقاومت اسلامی» شکل گرفت. پس از آن، با اقدام امام خمینی (ره) مبنی بر نامگذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به عنوان «روز قدس»، یک مناسبت ملی اسلامی در مسأله فلسطین متبلور شد. امام (ره) با این اقدام خود، این پیام را به ملت‌های منطقه و جهان مخابره کرد که قدس، متعلق به تمام جهان اسلام است و نه جهان عرب.

در همین راستا، خبرنگار مهر گفتگویی را با «رضا یاشار» تحلیلگر ترکیه‌ای انجام داده است که مشروح آن را می‌خوانید.

* تا چه اندازه معتقدید که سازمان‌های بین‌المللی توانسته‌اند درباره وضعیت حقوق بشر فلسطین موفق باشند؟ اگر موفق بوده‌اند چرا تا کنون رفتارهای ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی ادامه دارد؟

همه نهادهای بین‌المللی بخصوص نهادهای مستقر در غرب و آمریکا که توسط رسانه جریان اصلی به عنوان مدافع حقوق بشر معرفی شدند شکست خورده‌اند. آنهایی که خود را حامی حیوانات عنوان می‌کنند و خود را به غل و زنجیر می‌بندند تا صدای اعتراض آنها باشند، در مقابل اشغالگری‌ها و قتل عام‌ها در فلسطین سکوت کرده و چشم خود را بر آنها بسته‌اند!

مادامی که جهانیان به اقدام رژیم صهیونیستی که با گلوله باران «محمد» کودک فلسطینی، او را در آغوش پدرش به شهادت رساند واکنش نشان نمی‌دهند؛ ما از کدام انسانیت و از کدام حقوق بشری می‌توانیم صحبت کنیم؟

در فلسطین مردم هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوند نگران این هستند که نکند امروز خانه‌شان تخریب شود یا فرزند و اقوامشان بازداشت و کشته شود. در مقابل، افکار عمومی هم این وضعیت را به تماشا نشسته است. این بدان معناست که کلیه نهادهایی که برچسب «بین‌المللی» به آنها زده شده تحت کنترل صهیونیسم و امپریالیسم هستند!

* چرا بیشتر قطعنامه‌های شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا وتو می‌شود؟

زیرا آمریکا امروز مدافع سرسخت اسرائیل در منطقه است. بنابراین نباید از این موضوع تعجب کرد. اگر توجه کنید در آمریکا قبل از انتخابات، هر نامزد ریاست جمهوری بیعت خود را با رژیم صهیونیستی تجدید می‌کند. آنها به خوبی می‌دانند که با حمایت از لابی صهیونیستی می‌توانند بر کرسی ریاست جمهوری بنشینند. علاوه بر این می‌دانند که اگر امروز به اشغالگری اسرائیل اعتراض کنند فردا دیگران از مواضع اشغالی خودشان انتقاد خواهند کرد.

آمریکا و اسرائیل برای اشغالگری بوجود آمده‌اند؛ یکی با کشتار سرخ پوستان حکومت تشکیل داده، دیگری با کشتار مردم فلسطین در صدد تشکیل حکومت است. به طور خلاصه هر دوی آنها با تغذیه از خون در راستای رسیدن به اهدافشان تلاش می‌کنند.

* شما معتقدید کدام دولت‌ها بیشترین سهم را در نقض حقوق فلسطینی‌ها ایفا می‌کنند؟

کشورهایی که در نقض حقوق مردم فلسطین نقش ندارند انگشت شمار هستند. اما تعداد کشورهایی که در این راستا از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند بیشتر هستند. آمریکا، انگلیس، فرانسه و… نمونه‌هایی از این کشورها هستند.

اگر به یاد داشته باشید کسانی که چند سال پیش برای امنیت اسرائیل به سوریه حمله هوایی کردند نیز همین کشورها بودند. هرکجا که اسرائیل دچار مشکل می‌شود این کشورها وارد عمل می‌شوند. البته نباید فراموش کرد که کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز تحت هدایت این کشورها هستند.

* چرا طرح‌های صلح در منطقه که بیشتر هم منافع رژیم صهیونیستی را برآورده می‌کند نتوانسته است پیشبردی حاصل کند؟

هدف آنها از نامگذاری طرح موسوم به «صلح خاورمیانه» یا «معامله قرن» این بود که جهانیان هیچ واکنشی به آن نشان ندهند. نام واقعی این توافقنامه طرح «انحلال فلسطین» است و رژیم صهیونیستی هم با وفادار ماندن به این طرح همچنان به رفتارهای متجاوزانه خود ادامه می‌دهد.

* ایران و ترکیه برای احقاق حقوق مردم فلسطین همگام با هم چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟

اگر ما خواهان راه حلی برای مسئله فلسطین هستیم ضروری است که ایران و ترکیه همگام باهم اقدامات مشترکی انجام دهند. این اقدامات نه تنها برای مسئله فلسطین بلکه برای همه تحولات منطقه ضروری است.

امپریالیسم و صهیونیسم برای تضعیف اسلام و ایجاد درگیری‌های فرقه‌ای با تمام توان در حال تلاش است. بدیهی است که اگر ترکیه و ایران گام‌های مشترکی برای فلسطین یا سیاست‌های منطقه برندارد همه مسلمانان مورد هدف قرار خواهند گرفت.

یکی از موثرترین گام‌ها در مقابل امپریالیسم این است که باید موضع قاطعی برای فلسطین اتخاذ کرد.

در وهله اول لازم است ایران و ترکیه علاوه بر حمایت سیاسی از نیروهای مقاومت از آنها حمایت نظامی کنند، تمام گفتگوها با اسرائیل قطع شود. همچنین جنایات و اشغالگری‌های اسرائیل باید در همه بسترهای بین‌المللی به زبان آورده شود و همه کشورهایی که از آرمان فلسطین حمایت می‌کنند باید در این باره به یک اتفاق نظر برسند.

اگر چنین اتفاقی بیفتد، اطمینان دارم که دیگر در مورد اسرائیل یا مداخله خارجی در خاورمیانه صحبت نخواهیم کرد.

منبع
mehrnews
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز