نگاهی به برندگان جوایز نوبل پزشکی، شیمی و فیزیک ۲۰۲۲

Submitted on پ., 10/06/2022 - 12:43

آکادمی نوبل، برندگان جوایز نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی را معرفی کرد.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی سال ۲۰۲۲ به دلیل «توالی‌یابی ژنوم انسان نئاندرتال و پایه‌ریزی علم دیرینه‌شناسی» از سوی هیأت داوران بخش پزشکی جوایز نوبل به سوانته پابو، محقق، دانشمند و متخصص ۶۷ ساله پالئوژنومی (دیرینه‌شناسی ژنوم و تکامل انسان‌سانان) سوئدی تعلق گرفت.

جایزه نوبل شیمی امسال به دلیل فعالیت در رابطه با ساختار عملکردی شیمی (کلیک شیمی) و شیمی بیواورتوگونال، بطور مشترک به شیمی دانان کارولین آر برتوزی (دانشگاه استفورد)، مورتن ملدال (دانشگاه کپنهاگ) و کارل بری شارپلس (مرکز تحقیقاتی اسکریپس در کالیفرنیا) داده خواهد شد.

بری شارپلس ۸۱ ساله اولین نفری است که تاکنون ۲ بار برنده جایزه نوبل شیمی شده است. این شیمیدان مشهور آمریکایی ۲۱ سال پیش برای مطالعاتش دربارهٔ واکنش‌های اکسیداسون فعال شده توسط کاتالیزهای کایرال، نوبل شیمی را از آن خود کرده بود.

 

کارولین برتوزی ۵۵ ساله نیز به‌طور ویژه در استفاده و عملی کردن شیمی کلیک در موجودات زنده تلاش کرده است.

یوهان اکویست، رئیس کمیته نوبل شیمی از پیش اعلام کرده بود جایزه امسال ویژه «آسان‌سازی» فرایندهای پیچیده است و به همین دلیل این دانشمندان که در پایه‌ریزی شیمی کلیکی نقش داشته‌اند، سزاوار دریافت نوبل شیمی امسال هستند. شیمی کلیک در واقع شکلی نوین از ترکیب مولکول‌هاست که به‌طور خاص در توسعه درمان‌ دارویی، ترسیم نقشه دی‌ان‌ای و تولید مواد جدید کاربرد دارد.

امسال آکادمی جایزه نوبل الن اسپکت (فرانسوی)، جان.اف.کلوزر (آمریکایی) و آنتون زایلینگر (اتریشی) را به عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۲ میلادی اعلام کرد.

در بیانیه هیأت داوران آمده است که این جایزه «برای آزمایش‌ها با فوتون‌های درهم تنیده، اثبات نقض نابرابری‌های بل و پیشگامی در علم اطلاعات کوانتومی» به این سه دانشمند اعطا می‌شود.

 

جوایز نوبل، یکی از معتبرترین جوایز علمی جهان است و با اعطای آن، از فعالیت‌های علمی پیشگامانه دانشمندان در موضوعات مختلف تقدیر می‌شود.

بر اساس وصیت خالق این جایزه یعنی آلفرد نوبل مخترع سوئدی، برگزیدگان جایزه نوبل طی مراسمی که در ۱۰ دسامبر برگزار خواهد شد یک جایزه نقدی به ارزش ۱۰ میلیون کرون سوئدی (حدود ۹۰۰ هزار دلار) اهدا می‌شود.

برندگان نوبل فیزیک 2021 معرفی شدند

برندگان نوبل پزشکی 2021 معرفی شدند

منابع:

یورونیوز، یورونیوز، یورونیوز

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز