دلایل تنش میان آذربایجان و ایران چیست؟-گفتگو با تورج اتابکی

Submitted on س., 09/28/2021 - 13:19

به گفته الهام علی‌اف، برگزاری رزمایش نظامی ایران در نزدیکی رود مرزی ارس در فاصله زمانی کوتاهی پس از بازرسی کامیون‌های ایرانی که وارد خاک این کشور می‌شدند، انجام گرفته است.

رئیس‌جمهوری آذربایجان مدعی شده است: ایران به تمامیت ارضی آذربایجان بی‌احترامی می‌کند. الهام علی‌اف همچنین با اشاره به احضار سفیر ایران به وزارت امور خارجه آذربایجان و ارسال یادداشت رسمی این کشور به تهران گفت: باکو خواستار توقف روند عبور غیرقانونی کامیون‌ها به منطقه قره‌باغ شده است. اما ورود غیرقانونی کامیون‌ها به قره‌باغ، به گفته رئیس‌جمهوری آذربایجان، ادامه داشته و در فاصله روزهای ۱۱ اوت تا ۱۱ سپتامبر ( به مدت یک ماه) تقریبا ۶۰ کامیون ایرانی به طور غیرقانونی به سمت قره‌باغ حرکت کردند.

جمهوری اسلامی ایران سه دهه پیش و در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی جزو نخستین کشورهایی بود که استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت، اما پس از درگیری‌های ۴۴ روزه با ارمنستان در سال گذشته، تنش در روابط میان تهران و باکو به شکلی واضح‌تر از پرده بیرون افتاده است.

به تازگی رزمایش مشترک نظامی جمهوری آذربایجان و ترکیه و پاکستان باعنوان «دوستی سه برادر» و رزمایش آذربایجان و ترکیه با عنوان «برادران ناگسستنی ۲۰۲۱» در جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شد، اما اکنون درباره رزمایش ایران چگونه اینگونه ایران مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

تورج اتابکی، پژوهشگر در پژوهشکده تاریخ اجتماعی در هلند، در گفتگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه، با اشاره به انتقاد رئیس‌جمهوری آذربایجان از برگزاری مانور ایران در نزدیکی مرز این کشور، گفت: رودررویی جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران به رزمایش آذربایجان و ترکیه و پاکستان برمی‌گردد، رزمایشی که موجب نگرانی جمهوری اسلامی ایران شد زیرا نگرانی تهران از حضور ترکیه در جریان جنگ میان آذربایجان و ارمنستان در سال گذشته، تا حدودی، کمرنگ شده بود اما با حضور پاکستان در این منطقه، رزمایش سه برادر زمینه‌ساز کدورت تازه میان تهران و باکو شد، منطقه‌ای که هر دو قدرت روبروی یکدیگر ایستاده‌اند.

به گفته این پژوهشگر تاریخ اجتماعی ، از سوی دیگر روابط امنیتی میان آذربایجان و اسرائیل، از جمله موارد عمده‌ی دیگری است که موجب نگرانی جمهوری اسلامی ایران شده است، هر چند که مشاهده این روابط نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران، در سطح منطقه همانند سطح بین‌المللی در یک انزوای شدید قرار گرفته است.

توضیحات تورج اتابکی، کارشناس و پژوهشگر در پژوهشکده تاریخ اجتماعی در هلند از طریق فایل صوتی، پادکست و ویدئو در دسترس قرار دارد. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز