نگاه واعظ آشتیانی به انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا؛ یعنی باهوش تر و عاقل تر از شیخ سلمان وجود ندارد!؟ | این انتخابات مافیایی است

Submitted on چ., 02/01/2023 - 02:25

به گزارش همشهری آنلاین محمد زارعی - فردا چهارشنبه سی و سومین کنگره کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار و این انتخابات، تنها با حضور یک نامزد ریاست که او هم شیخ سلمان بحرینی، رییس فعلی AFC است برگزار خواهد شد.

به این ترتیب از همین حالا می توان شیخ سلمان را برنده این انتخابات دانست.  

همچنین  قرار است در این کنگره، انتخابات نواب رییس آسیا هم برگزار شود. از کشورمان هم مهدی تاج که دوره قبل نایب رییس AFC بود بار دیگر کاندید شده اما اینکه چرا هیچ تاکنون هیچ فرد ایرانی نتوانسته خود را در قواره رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کند، موضوعی است که سبب شد برای پیگیری آن به سراغ امیررضا واعظ آشتیانی، از مدیران باسابقه ورزش و فوتبال کشورمان برویم.

این مدیر ورزشی درباره عدم حضور یک ایرانی در راس کنفدراسیون فوتبال آسیا با بیان یک مثال گفت :  اهالی ورزش به خصوص آنهایی که نگاه کارشناسی به مسایل دارند یک حرفی دارند و آن هم این است که در اصطلاح می گویند چانه ورزش را کوچک گرفتند. این کوچک گرفتن ورزش و فوتبال در اصطلاح، همان استفاده از افراد کوچک و غیر متخصص در ورزش و فوتبال است که باعث می شود لطمات زیادی را در ورزش ببینیم.

افراد کوچک و کسانی که جای خودشان نمی نشینند، سبب کوچک شدن آن سازمان از جمله حوزه ورزش و فوتبال می‌شوند.   واعظ آشتیانی با اشاره به لابی های موجود در بحث گرفتن کرسی های بین المللی ورزش و فوتبال اشاره کرد و گفت: بحث لابی اهمیت زیادی دارد اما در کنار لابی فکر بزرگ و نگاه عالمانه باید تلفیق شود و جایگاهی به دست بیاید. اما کسانی که سوءمدیریت دارند به خودی خود مدیریت تحت مجموعه خود را (حالا فوتبال باشد یا سایر رشته ها) کوچک می کنند. اگر بنا باشد افرادی را در فوتبال و ورزش آسیا و جهان دارای کرسی داشته باشیم، باید افراد خوش فکر و دارای تفکر پیشرفته باشند چراکه چنین افرادی در کنار لابی کردن می توانند جایگاهی را به دست بیاورند.   وی ادامه داد: کسانی که هم که در سطح آسیا و جهان صاحب کرسی می شوند، از جایگاه زیر پرچم کشور جمهوری اسلامی ایران است وگرنه خودشان به تنهایی که نمی توانند بروند کاندید شوند. سوای این بحث برای حضور در کرسی های بین المللی، تاثیر گذاری عملکرد، تاثیر گذاری گفتمان، بحث های عقلانی، پیشنهادات سازنده است که کنار لابی می تواند کرسی را به دست بیاورد. این هم در فوتبال و هم در مورد سایر رشته های دیگر ورزشی صدق می کند. حالا شاهد انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا هستیم. آقای تاج کدام یک از این فاکتورها را دارد که می خواهد کاندیدا شود!؟ باید دید افرادی که رای می دهند، فقط به قدرت لابی رای می دهند یا مسایل کارشناسی مدنظر است.   معاون اسبق سازمان تربیت بدنی تاکید کرد: خودم معتقدم در برخی موارد در مورد کسب کرسی ها و رای گیری های اینچنینی، تطمیع مالی هم وجود دارد. شما نگاه کنید در کنفدراسیون آسیا افرادی عضو هیات رییسه هستند که اصلا فوتبالی ندارند. اما با پول هایی که کشورهای عربی خرج کردند، توانستند عضو هیات رییسه شوند تا در مواقع لازم از آن‌ها بهره برداری شود. مثلا وقتی می خواهد میزبان جام ملتهای آسیا را انتخاب کنند به چه کشوری میزبانی بدهند یا به چه کشوری ندهند. یا اینکه تیمی را از مسابقات لیگ قهرمانان حذف کنند و موارد زیاد دیگری از قبیل مسایل که وجود دارد.   این مدیر باسابقه ورزش در مورد عدم تسلط به زبان بین المللی برخی مدیران ورزش کشورمان گفت: اگر مدیری در نشست های بین المللی فاقد دانستن زبان بین المللی یا زبان انگلیسی باشد، تاثیر منفی می گذارد. اما در بحث مهم تر من فکر می کنم از خود انتخاب اینفانتینو به عنوان رییس فیفا تا رقابت برای  کنفدراسیون آسیا خیلی اهمیت دارد، مافیایی بودن انتخابات است.   واعظ آشتیانی با اشاره به دوران ریاست محسن صفایی فراهانی در فدراسیون فوتبال و تاثیر گذاری او در اتفاقات در فوتبال آسیا تاکید کرد: تاثیر گذاری صفایی فراهانی به عنوان عضو یک کمیته کنفدراسیون فوتبال آسیا از تاثیر گذاری کفاشیان و تاج که نایب رییس آسیا بودند بیشتر بود. شان و شخصیت مهم است. نوع تفکر، نوع برخورد مهم است. شاید یک نفر مسوول هم نباشد اما اثر گذار باشد. واقعیت را می گویم. شناخت از مسایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... در سطح قاره و کشور خیلی مهم است.

او با بیان این مطلب که ممکن است یک نفر از کشور کوچکی مثل نپال یا میانمار در کنفدراسیون فوتبال آسیا پست بگیرد اما واقعا کاربلد باشد، تاکید کرد: خیلی جالب است در قاره ای مثل آسیا یک نفر از بحرین باید رییس کنفدراسیون شود!؟ یعنی باهوش تر و عاقل تر از او وجود ندارد!؟ این نشان می دهد این پست ها با لابی و مافیایی است که از خود فیفا آمده و به قاره ها نیز رجوع کرده است. الان در اکثر کشورها فیفا هراسی هم به وجود آمده که دولت ها سمت فوتبال نیایند. در کشور ما هم به  فیفا هراسی پرطمطراق پرداخته شده است که حتی دولت ما باورش شده سمت فوتبال نیایید. در حالی که دروغ است.   این مدیر باسابقه ورزش کشور خاطر نشان کرد: وقتی در حوزه ای مانند فوتبال از مدیران مسلط به حوزه مدیریت، آشنا به مسایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استفاده شود، مطمئنا این مدیران از نیروهای کاربلد در زیر مجموعه خود استفاده می کنند. اما برعکس اگر از افراد کم توان استفاده شود، آن مدیر تلاش می کند نیروهای زیر مجموعه خود را هم از افراد کم توانا انتخاب کند. شما وقتی می توانید موفق باشید که حسن مدیریت داشته باشید

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز