ناو جماران برای جمهوری اسلامی و رهبر آن چه اهمیتی دارد؟

Submitted on س., 05/12/2020 - 00:55
ایران استار: روز گذشته خبر کشته شدن تعدادی از جوانان ایران در شلیک اشتباهی یک ناوچه جنگی به نام جماران به یک ناو دیگر به نام کنارک در سانه‌ها منتشر شد که با منطق انسانی نمی‌تواند خبر خوشایندی باشد. ایران استار در جستجوی خود درباره حواشی این مساله به نکات جالبی درباره ناوچه جنگی جماران و توجه ویژه رهبری جمهوری اسلامی به آن دست یافته که آنها را جهت اطلاع هرچه بیشتر مخاطبانش منتشر می‌کند.
 
خلاصه ماجرا
 ماجرا به طور خلاصه از این قرار است که بیش از ۲۴ ساعت پیش و هنگام تمرین شناورهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ناوچه کنارک توسط ناوچه جماران مورد هدف قرار گرفته می‌گیرد و دست کم ۱۹ نفر از خدمه کنارک کشته و ۱۵ نفر مجروح می‌شوند.
ارتش جمهوری اسلامی اطلاعات دقیقی درباره جزییات این حادثه اعلام نکرده اما منابع غیر رسمی می‌گویند ناوچه کنارک مامور انتقال هدف در محدوده آتش و تست موشک کروز بوده است اما پس از انجام ماموریت خود مورد اصابت موشک شلیک شده از ناوچه جماران قرار گرفته است.  در این روایت غیر رسمی که توسط برخی رسانه های ایران منتشر شده به نوعی ناوچه کنارک مقصر جلوه داده شده و گفته شده این ناوچه  به دلیل نداشتن فاصله کافی از هدف مورد اصابت موشک‌های کروز جماران قرار گرفته است.
 
اهمیت نمادین جماران برای جمهوری اسلامی
بررسی‌ها و جستجوی ایران استار حاکی از آن است که ناوچه مهاجم یعنی جماران چیزی بیش از یک ناوچه معمولی نظامی برای جمهوری اسلامی است و اهمیت نمادین زیادی برای آن دارد. اول از همه باید بدانیم که رهبر جمهوری اسلامی به طور شخصی در مراسم به آب انداختن این ناوچه در سال ۱۳۸۸ شرکت داشته و در آن سخنرانی مهمی با مضمون ضرورت دفاع از منافع جمهوری اسلامی در مرزهای آبی و خطوط آبی بین المللی انجام داده است.  
 جماران بیش از 90 متر طول، بیش از 10 متر عرض، بیش از 1200 تن وزن، برد عملیاتی حدود 3 هزار کیلومتر و سرعتی در حدود 30 گره دریایی، 56 کیلومتر بر ساعت و حدود 140 خدمه هدایت و کنترل می‌شود. سامانه‌های این ناو همچنین در چندسال گذشته به روزرسانی شده و هدف قرار دادن کنارک با کروز نشان می دهد که جماران به این سامانه نیز مجهز شده است.
به گفته مسئولان نظامی جمهوری اسلامی جماران ناوشکنی است که قابلیت دفاع و حمله در سه بعد جنگ‌های ضد هوایی، سطحی و زیر سطحی را دارد.
فتح الله رحیمیان ندوشن فرمانده ناو جماران درباره توجه ویژه آیت الله خامنه ای به این ناوچه جنگی گفته است« دستور ساخت ناو جماران سال ۷۶ صادر شد و در ابتدا فکر می کردند این کار چون کوه سنگینی است و مانده بودند که چکار کنند و خدا را شکر کم کم خوشان مجبور شدندکه همه چیزش را خودشان بسازند و سال۸۸ به بهره برداری رسید که خود آقا{رهبرجمهوری اسلامی} آن را افتتاح نمود.ناو جماران چیزی بود که به این سادگی نه ایران بلکه هیچ کشوری باورش نمی شد که ایران بتواند ناو جنگی بسازد و برای ساخت ناوجنگی۱۴۰هزار ساعت نفر نیاز است و ناو جماران به قول حضرت آقا{رهبرجمهوری اسلامی} سرآغاز است و اولین ناو جنگی بود که ایران توانست بسازد»
از طرفی در گزارش های متعددی که روابط عمومی نیروهای مسلح در ایران منتشر کرده ناو جماران نماد اقتدار ملی و خودباوری و مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی در حوزه دریایی معرفی شده است.
سایت  مشرق که یکی از رسانه های وابسته به سپاه هم درباره جماران نوشته است:« ناوشکن «جمهوری اسلامی ایران جماران» را به نوعی می توان مهمترین دستاورد دفاعی کشور در حوزه دریایی برشمرد. این شناور رزمی که در سال 1388 با حضور فرمانده معظم کل قوا تحویل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شده است به نوعی نمادی از خودباوری و تحقق شعار ما می توانیم در صنعت دفاعی کشور محسوب می شود.»
 
داستان متفاوت نامگذاری جماران
ناوچه جماران آن قدر برای جمهوری اسلامی اهمیت داشته که حتی در نامگذاری آن رویه معمول در ارتش ایران برای نامگذاری ناوها رعایت نشده تا این ناوچه از هرجهتی ویژه جلوه کند.
دریادار سیاری یکی از فرماندهان ارتش ایران در همین باره گفته است:«ناوشکن ها نام قله های ایران دارند و ناوهای پشتیبانی نام جزایر دارند و کوچکترها نام رودها دارند و در میان اینها یک ناو به اسم جماران مطرح شد زیرا بر روی پای خود ایستادن را امام(ره) فرمودند و مقام معظم رهبری نیز تاکید بر ساخت ناوشکن با توانایی موشک و بالگرد داشتند که ناوشکن جماران متولد شد.»
حسین آزاد فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی هم در اسفند سال ۱۳۹۳ تایید کرده بود که این ناو به خاطر عشق به رهبر قبلی و فعلی ایران جماران نامگذاری شده است.
 همین اطلاعات نشان می‌دهد که جماران چه جایگاه نمادین و مهمی در تبلیغات جمهوری اسلامی درباره توانمندی‌های خودش داشته و باید دید آیا با توجه به این جایگاه، رسانه‌های داخل ایران اجازه کند و کاو بیشتر درباره حادثه اخیر را خواهند یافت یا خیر.
 
منبع
iranstar

بیشترین بازدید اخبار امروز