ادامه واکنش‌های جامعه مدنی و سینماگران به اجراء حکم زندان جعفر پناهی و موج سرکوب‌های اخیر در ایران

Submitted on چ., 07/20/2022 - 12:56

همزمان با تایید گزارش انتقال جعفر پناهی به زندان برای گذراندن حکم شش سال حبس، شمار سینماگران امضاکننده بیانیه اعتراضی به موج جدید بازداشت‌ها به ۶۰۰ نفر افزایش یافته است. 

کمپین حقوق بشر ایران نیز، در واکنش، با بیان اینکه جعفرپناهی، یکی از سرشناس‌ترین سینماگران ایران، به دلیل محتوای فیلم‌هایش، برای اجراء حکم ۶ سال زندان، که یک دهه پیش علیه او صادر شد، روانه زندان شده است، این اقدام قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد.

این سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر، جعفر پناهی را یکی از دست‌کم ۱۵ عضو جامعه مدنی ایران برشمرد که در این ماه بازداشت شده است.

We @ichri strongly condemn the shameful jailing of Iranian filmmaker #JafarPanahi, whose only crime is speaking out against state violence and repression.All #cinema & #art supporters should loudly voice their condemnation. #TehranContext: https://t.co/fxySB1u43r #جعفر_پناهی https://t.co/1dADnHSVAY

بر اساس گزارش منابع حقوق بشری، جعفر پناهی به بند هشت زندان اوین منتقل شده است.

محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، همزمان با غروب جمعه ۱۷ تیر ماه، در ارتباط با بیانیه سینماگران، در جریان سرکوب اعتراض‌های فروریختن ساختمان متروپل آبادان بازداشت شدند. جعفر پناهی، نیز روز دوشنبه ۲۰ تیر، همزمان با مراجعه به زندان اوین برای پیگیری وضعیت دو همکار خود، بازداشت شد.

در ادامه روند بازداشت‌های اخیر، بر اساس گزارش هرانا، تا روز دوشنبه گذشته، دست‌کم ده نفر، از جمله ناهید شیرپیشه، مهرداد بختیاری، سکینه احمدی، رحیمه یوسف‌زاده، محبوبه رمضانی، سعید دامور، طلعت مشکی، سمیه جعفرپناه، ایران اللهیاری، و زینب محمدی، از خانواده‌های جانباختگان آبان ۹۸ توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. 

وکیل مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز که به تازگی، بازداشت شده است، گفته است که از عناوین اتهامی موکلش بی‌اطلاع است. 

بازداشت جعفر پناهی، موجی از واکنش‌ها در میان فعالان و سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای سینمایی ایران و جهان را به همراه داشت. در تازه‌ترین گزارش‌، شمار امضاکنندگان بیانیه اعتراضی سینماگران به ۶۰۰ نفر افزایش یافت. اسامی گلشیفته فراهانی، کامران شیردل، شبنم طلوعی و زر ابراهیمی به امضاکنندگان جدید اضافه شده است. پیش از این سه جشنواره معتبر سینمایی، کن، برلین و ونیز، خواستار آزادی فوری جعفر پناهی و دیگر هنرمندان زندانی شده بودند. 

در پی بازداشت سه سینماگر سرشناس ایرانی، ۱۹ کانون صنفی سینما در ایران، «نگرانی از وضعیت اعضای صنفی خود و همه‌ی سینماگرانی که واکنش دلسوزانه‌ی آنها پس از فاجعه متروپل آبادان، مورد سوء تعبیر نهادهای مربوطه قرار گرفته و آن را تهدیدی برای کشور قلمداد کرده‌اند»،‌ را اعلام کردند. کانون کارگردانان سینمای ایران، انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند، انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران و مجمع فیلمسازان از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند. 

جعفر پناهی، سینماگر برجسته ۶۲ ساله ایران، در سال ۹۰ به تحمل ۶ سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از فعالیت سینمایی و خروج از کشور محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به تایید رسیده بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز