واکنش‌ها به حمله بر کارمندان وزارت خارجه طالبان: «چرایی و چگونگی» این رویداد باید روشن شود

Submitted on پ., 01/12/2023 - 07:31

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری «اعماق» که وابسته به گروه داعش است، نوشته که مسئولیت حمله روز گذشته (۲۱ جدی/دی) را داعش به دوش گرفته است.

طالبان آمار قربانیان این رویداد را ۵ کشته گفته‌اند، اما بیمارستان «ایمرجنسی» کابل گفته که تنها ۳۰ زخمی این رویداد به این بیمارستان انتقال داده شده‌اند. برخی از دیپلومات‌های وزارت خارجه نیز گفته‌اند که تمامی قربانیان این رویداد، دیپلومات‌ها و کارمندانی هستند که از زمان جمهوریت در وزارت خارجه کار می‌کنند.

خالد زکریا، سفیر افغانستان در روم ایتالیا این حمله را اقدامی «هدفمند و انتخابی» بر کارمندان پیشین وزارت خارجه که هنوز درحال کار در این وزارت هستند، می‌داند و در رشته توئیتی گفته که درپی این حمله، ۳۹ تن از کارمندان وزارت خارجه کشته شده‌اند که در میان‌شان هیچ یک از افراد تازه استخدام شده توسط رژیم طالبان شامل نیست.

آقای زکریا از نهادهای بین‌المللی خواسته تا برای روشن شدن انگیزه و هدف این حمله، تحقیقات مستقلی را راه‌اندازی کنند.

کیرن دکر،‌ کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان نیز خواهان روشن شدن چرایی و چگونگی این حمله شده و در توئیتی نوشته «نیاز است تا بدانیم چرا و چگونه این (حمله) رخ داده است» و نیز تاکید کرده که «شهروندان افغانستان و مهمانان خارجی نیاز دارند تا بر امنیت موثر حساب کنند.»

شماری از دیپلومات‌هایی افغانستان که از زمان جمهوریت، در بیرون از افغانستان درحال انجام ماموریت هستند، تصویر شماری از همکاران‌شان را که در حمله اخیر کشته شده‌اند را در رسانه‌های اجتماعی شریک کرده‌اند.

در همین حال، فهرستی نیز از کشته‌های این حمله در رسانه‌های اجتماعی درز کرده که نشان می‌دهد ۱۶ تن از کارمندان و دیپلومات‌‌های این وزارت کشته شده‌اند.

کشورها و سازمان‌های بین‌المللی زیادی ازجمله یوناما یا معاونت سازمان ملل در افغانستان، این حمله را نکوهش کرده و به آن واکنش نشان داده‌اند.

یوناما در رشته توئیتی از افزایش ناامنی‌ها در زیر اداره طالبان، ابراز نگرانی کرده و گفته که خشونت، بخشی از راه‌حل برای آوردن صلح در افغانستان نیست.

UNAMA condemns today’s attack outside dfa Foreign Ministry in Kabul. Reports of numerous casualties, including civilians. Rising insecurity is of grave concern.Violence is not part of any solution to bring lasting peace to #Afghanistan.Our condolences to the families affected.

سازمان همکاری‌های اسلامی نیز افزون بر محکوم کردن این حمله خواهان مبارزه با «هر گروه و فردی که به خشونت کور و خون‌ریزی» متوسل می‌شوند شده است.

As it has emphatically stated time and again, the General Secretariat believes that for #Afghanistan to regain political stability and much-needed security countrywide, any groups or individuals resorting to blind and blood-shedding violence need to be relentlessly combated.

گروه داعش در ماه‌های پسین، حمله‌های خود را در افغانستان افزایش داده است. پیشتر از حمله بر کارمندان وزارت خارجه طالبان، این گروه، حمله انتحاری دیگری را در ورودی فرودگاه نظامی کابل راه‌اندازی کرد و مدعی شد که نزدیک به ۵۰ عضو طالبان در آن، کشته و زخمی شده‌اند.

پیشتر از آن نیز شهروندان و دیپلومات‌های چینی در کابل، هدف حمله پیچیده گروه داعش قرار گرفتند.

توانایی داعش برای راه‌اندازی حمله‌های پیچیده بر اهداف مهم درحالی در افغانستان زیر حاکمیت طالبان افزایش یافته که گروه طالبان بارها ادعا کرده‌اند که داعش در افغانستان ازبین رفته و حضور و فعالیت ندارد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز