مئیر جاودانفر : رزمایش حزب‌الله، گویای نگرانی جمهوری اسلامی از خطر حملۀ نظامی اسرائیل و آمریکا است

Submitted on س., 05/23/2023 - 02:31

در اقدامی بی سابقه و تبلیغاتی حزب الله لبنان با انجام رزمایشی در مرزهای اسرائیل حمله به این کشور را شبیه سازی کرد. پیام و هدف این رزمایش چه بوده است و آیا این رزمایش می‌توانسته بدون موافقت یا حتا دستور مستقیم جمهوری اسلامی ایران برگزار شود؟ مئیر جاودانفر، کارشناس مسائل خاورمیانه و استاد دانشگاه رایخمن در اسرائیل، در پاسخ به این پرسش‌ها، چنین گفته است :

مهمترین علت برگزاری رزمایش اخیر حزب الله نگرانی جمهوری اسلامی ایران و خود حزب‌الله از همکاری‌های نظامی فزایندۀ اسرائیل و آمریکا است : از دسامبر گذشته تاکنون اسرائیل و آمریکا سه رزمایش مشترک برگزار کرده‌اند که مهمترین محور آنها شبیه‌سازی حمله به تأسیسات اتمی ایران بوده است.

در رزمایش ژانویه گذشته ١۴٠ هواپیمای جنگنده و ترابری نیروهای هوایی آمریکا و اسرائیل شرکت داشتند و حمله به تأسیسات اتمی جمهوری اسلامی ایران را شبیه‌سازی کردند. طبیعی است که افزایش رزمایش‌های مهم و مشترک آمریکا و اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله را سخت نگران کرده باشد به ویژه این که دیگر هیچ افقی برای احیای برجام باقی نمانده است. برجام مرده است و همزمان تنش‌ها میان اسرائیل و ایران رو به افزایش است. رزمایش حزب الله در واقع رزمایش جمهوری اسلامی ایران بوده است. اگر چه رزمایش حزب‌الله کوچک بود، اما ما در اسرائیل آموخته‌ایم که دشمن و هیچ چیز کوچکی را دست کم نگیریم.  

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز