مرغ ارزان می شود | کاری که مغازه داران برای گرانفروشی مرغ می کنند!

Submitted on س., 06/27/2023 - 08:30

همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: مشکلات اختصاص ارز نهاده ها توسط بانک مرکزی و دشواری های تامین نهاده برای مرغداران باعث شد که تولیدکنندگان در ماه های پایانی سال قبل کاهش جوجه‌ریزی داشته باشند و همین مسئله موجب شد تا از فروردین تا خرداد کمبود مرغ در بازار، قیمت ها را به شدت افزایشی کند و مرغ تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان نیز به ازای هر کیلوگرم به فروش رفت. اما برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش دوباره جوجه‌ریزی در اردیبهشت موجب شد در اواخر خرداد عرضه در بازار با افزایش مواجه شود هرچند این افزایش پاسخگوی نیاز بازار نبود.

اما در حال حاضر به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی میزان جوجه‌ریزی افزایش یافته و کمبود مرغ به طور کامل در بازار برطرف شده است. فعلا بازار آرام است و هیچ کمبودی در بازار مرغ دیده نمی‌شود؛ براساس قیمت‌های مصوب مرغ در بازار امروز به صورت عمده برای واحدهای فروش ۶۸ هزار تومان، مصوب در میدان ۷۱ هزار تومان و مصوب فروش در واحدها به صورت خرده فروشی ۷۳ هزار تومان است. اما اینکه این وضعیت تا کجا ادامه داشته باشد و جوجه ریزی همچنان افزایشی باشد سوالی که است مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید در خصوص آن توضیحات شفافی رو ارائه کنند تا پیامدهای بی توجهی در بخش تولید، متوجه مصرف کنندگان نشود.

وحید ایقانی، معاون مدیرکل دفتر طیور معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص وضعیت تولید و جوجه ریزی گفت: وضعیت تولید جوجه یک روزه روند افزایشی دارد. در اردیبهشت ۱۴۰۱ که طرح حذف یارانه تولید شروع شد، مصرف تحت تاثیر قرار گرفت. با مصوباتی که وزارتخانه داشت و برآوردهایی که از میزان مصرف داشتند و برای اینکه توازن و هماهنگی بین عرضه و تقاضای گوشت مرغ ایجاد شود، سرانه تولید گوشت مرغ برای هر ایرانی ۲۶ کیلوگرم در طول سال در نظر گرفته شد. 

ایقانی ادامه داد: ما بر مبنای تولید ۲۶ کیلوگرم گوشت مرغ بایستی ماهیانه حداقل ۱۰۵ میلیون جوجه ریزی در کشور انجام می دادیم و ما هم بر این اساس حرکت کردیم که باید ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزار تن در ماه گوشت مرغ در کشور تولید می کردیم که سرانه تولید ۲۶ کیلوگرم گوشت مرغ را فراهم کنیم یعنی همان مقدار گوشتی که برای هر ایرانی در طول سال باید تولید می شد. لذا ما تا اسفند ۱۴۰۱ بر این اساس جلو آمدیم. ۱۴۰۱ سالی بود که مردمی سازی یارانه در صنعت طیور اتفاق افتاد و از آنجا که گوشت مرغ یکی از پرمصرف ترین و باارزش ترین و در عین حال ارزان ترین منبع پروتئینی برای افراد است، مصرف گوشت مرغ مردم افزایش یافت. لذا ما از ابتدای امسال تولید را افزایش دادیم و پیش بینی هم می کردیم که روند مصرف مردم به خاطر ارزان بودن مرغ به نسبت گوشت قرمز و ماهی، روز به روز بیشتر شود به همین خاطر تولید گوشت مرغ در کشور را امسال نزدیک به ۲۰۰ هزار تن در همین ماه رسانده ایم و سرانه تولید گوشت مرغ امسال به ۲۸ کیلوگرم رسیده است.

معاون مدیرکل دفتر طیور معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: تولید مرغ کشور ۲۰ هزار تن در ماه افزایش یافته است. البته برنامه ریزی های ما در جهت تولید ۱۳۰ میلیون جوجه ریزی در ماه است تا بتوانیم به تولید ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ در ماه دست یابیم که تا چند ماه دیگر به این تولید دست پیدا خواهیم کرد. قطعا برای افزایش تولید ۲۰ هزار تن گوشت اضافه نیاز به برنامه ریزی ویژه ای برای تامین نهاده داریم و نیاز به تزریق اعتبارات ویژه ای داریم که حتما دولت و بخش های ذیربط حمایت های لازم را انجام خواهند داد.

با توجه به گرانی گوشت قرمز و ماهی، در خصوص مصرف گوشت مرغ می توان گفت در "پیک مصرف" قرار گرفته ایم. ایقانی در خصوص افزایش مصرف مردم هم گفت: قیمت گوشت مرغ با توجه به اینکه یک کالای استراتژیک محسوب می شود به نسبت قیمت گوشت قرمز و ماهی ارزان تر است و قطعا دولت نظارت های لازم را در جهت تامین امنیت غذایی اعمال می کند. پیش بینی ها این است که مصرف مردم مجددا به بالای ۳۰ کیلوگرم در سال می رسد و اصلا بر همین اساس که در حال حرکت برای تولید بیش از ۱۳۰ میلیون جوجه ریزی در ماه هستیم تا شرایط بهتری در بازار مصرف ایجاد شود. البته علاوه بر تامین نیاز بازار یک بخشی از تولیدات هم به عنوان ذخایر استراتژیک در نظر گرفته می شود. در کنار این مسئله قرار است تولیدات صادرات محور هم داشته باشیم چون پتانسیل کشور در تولید مرغ بیش از نیاز مصرفش است و با مدیریت می توان رونق تولید را حفظ کرد. 

با توجه به اینکه عرضه در بازار افزایش یافته است و آرامش نسبی در بازار حاکم است، باید دید قیمت ها نیز کاهشی خواهد شد یا نه؟ مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص گفت: قطعا این اتفاق با افزایش تولید و به تبع آن افزایش عرضه در بازار رخ خواهد داد. تولید و عرضه که زیاد شود به یک ثبات قیمت خواهیم رسید و قیمت ها کاهشی خواهند شد. 

به گفته امراللهی؛ بالغ بر ۲۳ مرغداری و بیش از ۸۰۰ کشتارگاه در سطح تهران و در سطح کشور حداقل ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار واحد مرغ‌فروشی وجود دارد که تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی هستند و اگر تخلفی در این واحدها در خصوص تامین مرغ و گران فروشی انجام شود حتما با آنها برخوردهای لازم قضایی صورت خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص فروشگاه هایی هم که از فروختن مرغ کامل امتناع و فقط مرغ قطعه‌بندی شده عرضه می کنند، عنوان کرد: این کار تخلف است و خرده فروشی ها باید انتخاب در خرید مرغ را به عهده مصرف کننده بگذارند و ما در صورت اطلاع از چنین موضوعی حتما با واحد متخلف برخوردهای لازم را انجام خواهیم داد. 

وی اظهار کرد: قیمت مصوب فروش در واحدهای عرضه‌کننده سطح شهر ۷۳ هزار تومان تعیین شده و هیچ فروشنده‌ای امکان تجاوز از این قیمت را ندارد و هر گونه گران فروشی تخلف است.

مردم در صورت مشاهده تخلفات می‌توانند علاوه بر سامانه ۱۲۴ که برای ثبت گزارش گران‌فروشی است، به سامانه ۳۰۰۰۸۱۳۶ که راه‌اندازی شده پیامک داده تا در مدت کوتاهی پس از اخذ گزارش، بازرسان برای رسیدگی به موضوع مراجعه کنند.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز