مقام‌های آمریکایی در دیدار با رافائل گروسی خواستار پایبندی ایران به تعهدات و محکومیتش به‌دلیل تخطی در غنی‌سازی شدند

Submitted on پ., 03/16/2023 - 08:01

همه دیپلمات‌های‌ ۳۵ عضو شورای حکام آژانس جهانی انرژی اتمی، در نشستی که جمعه پیشین در پشت درهای بسته برگزار شد، از ابقای رافائل گروسی برای دومین دوره چهار ساله، در مقام مدیریت کل آژانس، پشتیبانی کردند.

دیپلمات برجسته آرژانتینی، در پی این پشتیبانی گفت که کارهایی بسیار در مورد «ایران، اوکرایین و انرژی هسته‌ای» وجود دارد که باید انجام شود.

او که به‌تازگی به ایران سفر کرده‌است، نسبت به افزایش بازرسی از سایت‌های هسته‌ای ایران ابراز خوش‌بینی کرد و گفت که بازرسان به‌زودی به این کشور سفر خواهند کرد.

در پی این اظهارات، رابرت مالی، نماینده ارشد ایالات متحده در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی، خبر داد که در دیدار با گروسی، تاکید کرده‌است که ایران باید به تمامی تعهداتش عمل کند.

مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، در توییتر نوشت: در دیدار با مدیرکل آژانس جهانی، در مورد ملاقات‌های تازه‌اش در تهران سخن گفتیم. من از تلاش‌های او برای تعامل با ایران در زمینه مسایل هسته‌ای که مورد توجه آژانس قرار دارد، استقبال کردم.

Productive meeting with IAEA DG @rafaelmgrossi, whom I warmly congratulated on his second term. We discussed his recent meetings in Tehran, and I welcomed his efforts to engage Iran on nuclear issues of concern to the IAEA. 1/2 pic.twitter.com/BzWvF9qynR

این دیپلمات برجسته اظهار کرد که بر پایه توافق با گروسی، قرار است که تماس‌های نزدیک بین‌شان ادامه یابد.

مالی افزود هر دو تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران باید به همه تعهداتش در قبال آژانس جهانی انرژی اتمی پایبند باشد و امکان دسترسی آژانس را به هر مرکزی که لازم است، آسان کند.

سناتور جیم ریش، عضو بلندپایه کمیته روابط خارجی سنا، نیز در دیدار با گروسی «غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم» در ایران را به‌خلاف «توافقات پادمانی» عنوان کرد.

آقای ریش، تاکید کرد که شورای حکام آژانس جهانی انرژی اتمی، باید به‌صراحت اقدام اخیر ایران را محکوم کند.

سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی افزود که در صورت محکوم نشدن تهران، رژیم حاکم بر ایران بیش از پیش جسور خواهد شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز