مقام اسبق بانک مرکزی کانادا می گوید قیمت مسکن بسیار بالا و غیر منطقی است

Submitted on Mon, 10/02/2023 - 20:24

یکی از مقامات سابق بانک کانادا اخیراً علناً اعلام کرد که اگر نرخ‌های بهره میان‌مدت همچنان بالا بماند، قیمت‌های فعلی مسکن در کانادا بسیار بالا و غیرمنطقی است. این اظهارات بر خطراتی که یکی از مهم ترین صنعت کانادا که مسکن می باشد به خطر می اندازد.


پل بیدری به مدت چهار سال در کمیته تعیین نرخ بانک مرکزی خدمت کرد. او به تلویزیون بلومبرگ (BNN Bloomberg) گفت که چشم انداز بازار مسکن نه تنها به نرخ های سیاستی بلکه به نرخ های ثابت بلندمدت نیز وابسته است. اگر نرخ‌های بهره کاهش پیدا نکنند، «آن‌وقت حمایت از این ارزش‌گذاری‌ها بسیار سخت‌تر خواهد بود».

در آگوست امسال، قیمت معیار یک خانه کانادایی 757600 دلار بود که طی پنج سال ۴۰ درصد افزایش داشت. قیمت خانه در بیشتر مناطق انتاریو و کبک حتی بیشتر شد. برخلاف صاحبان خانه در ایالات متحده، صاحبان خانه های کانادایی گزینه قفل نرخ ۳۰ ساله ندارند. اکثر وام گیرندگان دارای نرخ بهره پنج ساله یا کمتر هستند یا وام هایشان دارای نرخ های شناور است که با نرخ سیاستی بانک مرکزی بالا و پایین می شود.

این امر باعث شد بسیاری از خانوارها پس از افزایش نرخ بهره در ۱۸ ماه گذشته دچار مشکل شوند. بازده اوراق قرضه پنج ساله دولت کانادا از زمان رسیدن به پایین ترین حد در سال ۲۰۲۳ در ماه مارچ، نزدیک به ۱۵۰ واحد پایه افزایش یافته است و فشار رو به افزایش قابل توجهی بر نرخ های وام وارد می کند. اقتصاددانان RBC هفته گذشته نوشتند که هزینه کلی خرید خانه در ونکوور، تورنتو، مونترال و سایر شهرها "به بدترین سطح تاریخی باقی رسیده است."

بیدری که قبل از بازنشستگی در ماه جولای به عنوان معاون بانک مرکزی خدمت می کرد، گفت که همکاران سابق او همچنان نگران اقدامات اصلی تورم هستند. او گفت: "اگر تورم کاهش نیابد، این خطر واقعی وجود دارد که بانک کانادا ممکن است نیاز به تشدید سیاست های پولی بیشتری داشته باشد."

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، بیدری معاون سابق بانک مرکزی است. او گفت که افزایش تهاجمی نرخ بهره بانک مرکزی در واقع رشد اقتصادی را کند کرده و امکان فرود نرم را فراهم کرده است، هرچند او هشدار داد که هیچ تضمینی وجود ندارد. نرخ تورم کانادا در ماه آگوست به ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که عمدتاً به دلیل افزایش قیمت نفت بود.

بیدری گفت: اگر روند تورم چسبنده ادامه یابد، احتمال فرود نرم برای اقتصاد کمتر خواهد شد. تنها چیزی که می توانم بگویم این است که ۶۰ تا ۷۰ درصد احتمال فرود نرم وجود دارد.

Beaudry توضیح داد که در حالی که افزایش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا تاکنون در کاهش فعالیت اقتصادی در کانادا موفقیت آمیز بوده است، تورم چسبنده می تواند بانک مرکزی را مجبور به افزایش مجدد نرخ ها کند.

او گفت که اگر اقتصاد به تعادل بین عرضه و تقاضا برسد اما تورم ادامه یابد، این امر مستلزم افزایش بیشتر نرخ بهره است.

تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز