مجلس شورای اسلامی لایحه «عفاف و حجاب» را پس از تصویب غیرعلنی به شورای نگهبان ارسال کرد؛ یک نماینده مجلس تکذیب کرد

Submitted on Mon, 08/21/2023 - 09:44

بر أساس گزارش خبرگزاری ایرنا، نائب رئیس کمسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه ۳۰ مرداد، از إتمام رسیدگی به لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» و ارسال آن جهت تصویب نهایی به شورای نگهبان خبر داده است.

حسن نوروزی، در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، «برخی شبهات نسبت به لایحه عفاف و حجاب که دانش آموزان را هم در زمره مشمولان جرایم و احکام در نظر گرفته»، تکذیب کرد و گفت: هیچ محدودیتی برای دانش آموزان مانند عدم صدور گذرنامه یا امثال آن در صورت عدم رعایت حجاب و عفاف در مصوبه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیامده است.

همین منبع، برخی موضوعات مطرح شده همچون اجباری شدن چادر رد کرده و گفت: «افراد در انتخاب نوع پوشش، چادر یا مانتو آزاد هستند».

در روزهای اخیر، اقدام مجلس شورای اسلامی، مبنی بر تصویب پیشنهاد بررسی لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» بر أساس اصل ۸۵ قانون اساسی، با انتقادات فراوانی همراه شد.

با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی، این لایحه برای تصویب، نیاز به رأی‌گیری در صحن علنی مجلس ندارد. بر أساس این اصل، بررسی لایحه و تغییرات رخ داده در آن هنگام بررسی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی علنی نشده است. 

پیشنهاد بررسی لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی، در روز ۲۲ مرداد، به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و این لایحه، یک هفته پس از تصویب پیشنهاد بررسی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است.

از زمان اعلام بررسی لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» در مجلس شورای اسلامی، انتقادات فراوانی از سوی جامعه،‌ کارشناسان و فعالان مدنی از تمامی جناح‌های داخل و خارج کشور نسبت به افزایش محدودیت برای زنان و سرکوب بیشتر، در صورت تصویب این لایحه مطرح شده است.

لایحه موسوم به «حجاب و عفاف»، چندی پیش، از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی تنظیم و از سوی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

قرار است این لایحه پس از تایید شورای نگهبان، به صورت آزمایشی به اجراء در آید.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز