مجلس ایران درخواست دولت برای تعویق استیضاح وزیر صمت را رد کرد؛ احضار احمد علیرضابیگی به دادستانی

Submitted on ش., 04/29/2023 - 11:51

در حالیکه محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهوری ایران از ارائۀ درخواست دولت به مجلس برای به تعویق انداختن جلسۀ استیضاح وزیر صمت از یکشنبه به سه‌شنبه خبر داده بود، نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، روز شنبه ۹ اردیبهشت، اعلام کرد: «به دولت پاسخ داده شده که به لحاظ قانونی امکان تعویق زمان استیضاح وزیر صمت وجود ندارد.»

وی تصریح کرد: «بر اساس آئین نامه داخلی مجلس، وزیر استیضاح شونده ۱۰ روز فرصت دارد که برای پاسخگویی در صحن مجلس حضور یابد و از آنجایی که این ده روز تمام شده است، فردا جلسه استیضاح وزیر صمت برگزار خواهد شد».

همزمان، علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسۀ مجلس ایران در واکنش به درخواست دولت مبنی بر به تعویق انداختن جلسه استیضاح وزیر صمت از یکشنبه به سه‌شنبه هفته جاری، اظهار داشت: «طرح استیضاح رضا فاطمی امین ۲۸ فروردین در صحن مجلس اعلام وصول شد».

وی با اشاره به آئین نامه داخلی مجلس، تصریح کرد: «از زمان اعلام وصول طرح استیضاح، وزیر مربوطه ۱۰ روز فرصت دارد تا برای ارائه توضیحات درباره عملکردش در صحن مجلس حضور یابد و بر این اساس زمان استیضاح وزیر صمت به تعویق نمی‌افتد.»

استیضاح وزیر صمت برای بار دوم به صحن علنی مجلس رسیده است و ۱۷ محور دارد اما نوسانات شدید در حوزه بازار خودرو مهم‌ترین کلیدواژه موافقان استیضاح او است. شماری از نمایندگان مجلس ایران، کاهش ارزش پول ملی، تورم و کوچک شدن سبد معیشت مردم را ناشی از عمل نکردن وزیر صمت به وعده‌ها و برنامه‌های خود، دانسته‌اند.

احضار احمد علیرضا بیگی به دادستانی در ارتباط با موضوع توزیع «حواله خودروهای شاسی بلند» میان نمایندگان

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس ایران که اخیراً به همراه احمد رسولی‌نژاد یکی دیگر از نمایندگان مجلس گفته بود «۷۵ حواله خودرو شاسی بلند به هدف مسکوت کردن استیضاح وزیر صمت به برخی نمایندگان مجلس داده شده است»، روز شنبه ۹ اردیبهشت اعلام کرد که به دلیل انتشار این خبر به دادستانی احضار شده است.

احمد علیرضابیگی در حساب کاربری خود در توییتر، با اشاره به اینکه در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز حضور خواهد یافت، نوشت: «می‌دانم پیمودن مسیر حق و عدالت پرمخاطره و آکنده از مشقت خواهد بود.»

به فضل الهی ۱۰:۳۰ صبح در دادستانی کل و‌ساعت ۱۲:۳۰ در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پاسخگو خواهم بود.میدانم پیمودن مسیر حق و #عدالت پرمخاطره و آکنده از مشقت خواهد بود

گفته می شود که ادعای احمد علیرضابیگی مبنی بر توزیع ۷۵ حواله خودروی شاسی بلند میان برخی نمایندگان مجلس، مربوط به تابستان گذشته و طرح مسکوت ماندۀ استیضاح قبلی وزیر صمت بوده است. وی‌ گفته بود که شاسی‌بلندهای جنجالی تحویل داده شده فیدلیتی و دیگنیتی بوده و در پارکینگ مجلس قرار داشتند.

احمد رسولی‌نژاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در تأیید اظهارات او گفته بود: «در دور قبل که موضوع استیضاح وزیر صمت مطرح شد، یکباره اعلام شد که رای‌ها به استیضاح وزیر برگشته است و در همان روز مباحثی مطرح شد که شب قبل از استیضاح وزیر در خیابان سمیه در ساختمان وزارت صمت حواله ۷۰ تا ۷۵ خودرو شاسی بلند به نمایندگان مجلس داده شده است». وی همچنین گفته بود: «من آن روز را روز سیاه در تاریخ مجلس می دانم».

این در حالی است که واکنش وزارت صمت به ادعای نماینده تبریز ابتدا تکذیب و سپس طرح شکایت بود. رضا فاطمی‌امین وزیر صمت با ارسال نامه به محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، درخواست کرد تا به خبر «نادرست» واگذاری خودرو به نمایندگان در جریان استیضاح وی که در رسانه‌ها منتشر شده، در اسرع وقت رسیدگی شود.

دادستان کل کشور نیز گفته بود: «اگر مدارکی وجود نداشته باشد، به دلیل اینکه موضوع مهم و با حیثیت دولت و مجلس شورای اسلامی در ارتباط است، این نماینده تحت تعقیب قرار خواهد گرفت و مراتب به دادستانی تهران ارجاع خواهد شد.»

استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صمت، روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت در دستورکار مجلس قرار دارد. این دومین باری است که وی در دوران دو ساله وزارت خود مورد استیضاح قرار می گیرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز