مدل مودیز پیش بینی می کند که قیمت مسکن در کانادا در بدترین حالت ۳۰ درصد کاهش می یابد

Submitted on جمعه, 04/29/2022 - 18:05

انتظار می‌رود که داغی بازار مسکن کانادا به پایان برسد زیرا افزایش نرخ‌های وام‌دهی باعث کاهش تقاضا می‌شود. مودیز، یکی از سه آژانس بزرگ رتبه‌بندی معتبر، پیش‌بینی می‌کند که نرخ وام‌های مسکن کانادا به بالاترین سطح خود در یک دهه گذشته برسد. و مدل ریسک مودیز نشان می دهد که حتی اگر اقتصاد کانادا بتواند این حرکت خوب را حفظ کند، قیمت مسکن راکد خواهد شد و احتمال افزایش بیشتر قیمت ها بسیار ناچیز است، بدترین حالت وقتی است که وضعیت اقتصادی رو به رکود رود که در این حالت قیمت مسکن در کانادا ۳۰ درصد از اوج خود کاهش خواهد یافت . با این حال، مودیز دو سال پیش پیش‌بینی کرد که قیمت مسکن در کانادا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد، اما این پیش‌بینی نادرست بود.

به گفته BetterDewelling، مودیز فکر نمی‌کند در صورت شکوفایی اقتصاد، قیمت‌های املاک و مستغلات کانادا تغییر زیادی کند. اگر بازار مانند چرخه افزایش نرخ بهره ی گذشته به نظر برسد، تخمین زده می شود که قیمت ها ۳ درصد کاهش یابد. برندان لاسردا، اقتصاددان ارشد مودیز، می‌گوید: «پیش‌بینی من برای بازار فعلی مسکن این است که چرخه اوج کاهش قیمت از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ تکرار شود.

مودیز،Moody's مهاجرت، بازار کار قوی و عرضه کم مسکن را از عوامل حمایت کننده از بازار مسکن کانادا ذکر کرد. تا زمانی که خانوارها درآمدزایی کنند، می توانند هزینه های خود را به تنهایی تنظیم کنند.

از نظر فنی، این رویکرد برخی از مسائل خارجی را نادیده می گیرد. درآمدی که مردم برای مسکن می پردازند از بخش دیگری از اقتصاد کسر می شود. بخشی از درآمدی که برای تامین مسکن مصرف می‌شود برای خروجی به عملیات اقتصادی بازگردانده نمی‌شود. کاهش درآمد شرکت ها معمولاً منجر به کاهش هزینه ها می شود که برای توسعه سالم بازار کار مضر است. این به همان صورت است که تورم بالا سرمایه را از بهره وری منحرف می کند. بدتر شدن بازار کار به نوبه خود بر تولید و توسعه بنگاه ها تأثیر می گذارد.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، در مورد موجودی‌های به اصطلاح کم، وضعیت پیچیده است. BMO بارها در مورد این موضوع صحبت کرده است، تا مردم مشکل مازاد تقاضا را درک کنند. با افزایش سرسام آور قیمت مسکن در حال حاضر، مردم تمایلی به فروش خانه های خود و تغییر و تبدیل خانه را ندارند. وقتی قیمت مسکن واقعاً کاهشی یا نزولی باشد، طبیعتاً فهرست‌های بیشتری وجود خواهد داشت.

مودیز هشدار می دهد که بازار مسکن کانادا رشد چندانی ندارد. تحلیل مدل‌سازی بهترین سناریو را افزایش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در دوره پیش‌بینی نشان می‌دهد. اما فقط ۱۰ درصد احتمال دارد که این اتفاق بیفتد و ۹۰ درصد احتمال دارد که این اتفاق نیفتد. برندان لاسردا می‌گوید: "در این بازار واقعاً چیزهای مثبت زیادی وجود ندارد. تمام فشارها به سمت نزول است."

در واقع خطرات نزولی قابل توجهی برای قیمت مسکن در کانادا وجود دارد، اما تمام این ها دستاوردهای فعلی را از بین نخواهد برد. در بدترین سناریو، مودیز انتظار دارد رشد سالانه قیمت مسکن ۲۲ درصد کاهش یابد. اگر این اتفاق بیفتد، انتظار می‌رود کل زیان اوج به پایین در قیمت مسکن ۳۰ درصد باشد.

Lacerda هشدار می دهد: خطرات منفی بزرگی برای این بازار مسکن وجود دارد.

اما پیش زمینه ای وجود دارد که چنین بدترین سناریویی اتفاق بیفتد، آن وقتی است که مشکلات منفی اقتصاد کانادا روی هم انباشته شود. بدترین سناریو این است که بازار کار کاهش یابد در حالی که تورم بالا باقی بماند. اگر در حالی که بانک کانادا برای کنترل تورم نرخ بهره را افزایش می دهد، بازار کار بدتر شود، ممکن است نگرانی کمتری در مورد بازار مسکن وجود داشته باشد.

با این حال، در گزارش می ۲۰۲۰ توسط BetterDewelling، تعداد کمی از آژانس‌ها قادر به پیش‌بینی دقیق نتایج در هنگام پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۲۰۲۱ بودند، با پیش‌بینی مودیز، کاهش ۸ درصدی قیمت مسکن در کانادا در سال ۲۰۲۱، بسیار متفاوت از نتایج است. در آن زمان مودیز نیز پیش بینی کرد که قیمت مسکن در کانادا طی سه سال ۳۰ درصد کاهش می یابد که با نتایج پیش بینی امروز مودیز مطابقت دارد و باید منتظر ماند و دید در آینده چه نتایجی حاصل خواهد شد.

تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز