ماکرون خواستار روشن شدن دخالت‌های بی ثبات کنندۀ ایران در لبنان و منطقه شد

Submitted on س., 08/29/2023 - 03:51

رئیس جمهوری فرانسه تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ای در منطقه پی گرفته و عادی شدن مناسبات با این کشور به روشن شدن سیاست ایران در قبال همسایگانش از جمله اسرائیل و امنیت آن و همچنین لبنان و ثبات این کشور بستگی دارد.

رئیس جمهوری فرانسه با این اظهارات تصریح کرد که روشن شدن دخالت‌های منطقه‌ای حکومت ایران یکی از عناصر کلیدی راه‌حل سیاسی بحران لبنان و خروج این کشور از بن‌بست سیاسی است.

این اولین بار است که رئیس جمهوری فرانسه صریحاً جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در موضوع لبنان متهم می‌کند. او با انتقاد از دخالت‌های حکومت ایران در امور لبنان جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که به وسیلۀ حزب‌الله مانع از خروج لبنان از بحران و بن‌بست سیاسی شده است.

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه و همچنین وزیر دفاع پیشین فرانسه ماه ها است که می کوشد به نمایندگی از سوی امانوئل ماکرون راه‌حلی برای خروج لبنان از بن بست جستجو کند، اما، تلاش‌های وی همواره با مانع دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است.

قرار است در اواخر نوامبر آینده امانوئل ماکرون برای شرکت در کنفرانس بغداد دربارۀ امنیت خاورمیانه عازم عراق شود. نخستین نشست این کنفرانس در سال ۲٠٢۱ با حضور همسایگان عراق به اضافۀ فرانسه در بغداد برگزار شد.

در سخنان دیروز خود رئیس جمهوری فرانسه بار دیگر خواستار آزادی شهروندان زندانی فرانسوی در ایران شد و ادامۀ حبس آنان را "غیرقابل پذیرش" خواند. دولت فرانسه رسماً از شهروندان زندانی خود در ایران به عنوان "گروگان‌های دولتی" یاد می‌کند.    

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز