لوموند : ممنوعیت واردات واکسن توسط خامنه‌ای خشم مردم و جامعۀ پزشکی ایران را برانگیخته

Submitted on پ., 01/14/2021 - 12:48

لوموند نوشته است : هر چند رهبر حکومت اسلامی ایران واکسن‌های آمریکایی یا انگلیسی را ابزار جنگ بیولوژیکی علیه سلامت مردم ایران دانسته و به این بهانه واردات آنها را ممنوع کرده است، اما، جمهوری اسلامی همزمان با آزمایش واکسن های تأئید نشدۀ کوبایی، روسی یا چینی بر روی مردم ایران موافقت نموده و به این ترتیب جان آنان را بیشتر به خطر انداخته است.

لوموند نوشته است : شمار بالای مبتلایان به "کووید ١٩" در ایران بیشترین امکان را در زمینۀ آزمایش واکسن در اختیار کوبا قرار داده ضمن اینکه جمهوری اسلامی قراردادهای جداگانه‌ای برای آزمایش واکسن‌های تهیه شده توسط چین و روسیه نیز امضاء کرده است.

به این ترتیب، مسیر نسبتاً طولانی، به نوشتۀ لوموند، پیش روی حکومت ایران برای دستیابی به واکسن وجود دارد. یک پزشک ایرانی در گفتگو با لوموند گفته است که این روند بین هفت تا هشت ماه به درازا خواهد کشید و توانایی تولید واکسن ایران بسیار محدود است. به گفتۀ همین پزشک، ایران حتا توانایی تولید روزانۀ دو دوز واکسن برای یک جمعیت ٨١ میلیون نفری را ندارد.

همین پزشک افزوده است که بسیاری از همکاران وی که به ویروس کرونا مبتلاء شده‌اند نسبت به درجۀ نازل درک و تشخیص رهبران ایران ابراز تأسف می کنند. او افزوده است : "اوضاع ناامیدکننده است. صبح بیدار می‌شویم و می بینیم که دیگر کشورها واکسیناسیون گسترده را آغاز کرده‌اند و امیدوار می‌شویم که این اقدام نیز در ایران سریعاً در دستور کار قرار بگیرد، اما، متاسفانه پی می بریم که عالیترین مقام کشور واردات واکسن را ممنوع اعلام می‌کند."  پزشک ایرانی در توصیف احساس خود می‌گوید : "به یتیمی می مانم که در جستجوی یک ناجی به بیرون نگاه می‌کند در حالی که در داخل هیچکس به فکر ما نیست." یک پزشک دیگر که از تصمیم علی خامنه‌ای به شدت ناراضی است به خبرنگار لوموند گفته است : "چنین ممنوعیتی چه معنایی دارد وقتی کل جهان در حال استفاده از همین واکسن‌هاست؟ چرا باید همواره ایران مستثنی باشد؟ تا کی این هذیان‌گویی‌ها باید ادامه یابد؟"

لوموند می‌افزاید که شدت خشم مردم بی ارتباط با ادعاهای تاکنونی حکومت نیست که مدعی بوده به دلیل تحریم‌ها قادر به وارد کردن دارو نیست. یک جوان ایرانی به لوموند گفته است که "حالا مردم ایران پی می برند که مشکل نه تحریم ها، بلکه یک آدم است که به تنهایی تصمیم گرفته جلوی واردات واکسن را بگیرد."

لوموند می افزاید که در شبکه‌های اجتماعی ایرانیان یادآور می شوند که کاشف واکسن معروف به فایزر یک پژوهشگر آلمانی ترک تبار، به نام اوگور شاهین، است که در سال ٢٠١٩ جایزۀ فستیوال مصطفی را در ایران دریافت کرد که معمولاً به بهترین دانشمندان مسلمان اهداء می‌شود. لوموند یادآور می شود که در مراسم اهداء این جایزه علیرضا مرندی پزشک شخصی رهبر حکومت اسلامی ایران نیز حضور داشت. لوموند در پایان به نامۀ سرگشادۀ شورای پزشکی ایران به حسن روحانی نیز اشاره می‌کند که از او خواسته است که در تهیه واکسن فقط معیارهای علمی و منافع ملی را در نظر بگیرد و مسائل سیاسی را کنار بگذارد. با این حال، لوموند بعید دانسته که حسن روحانی یا هر یک از دیگر رهبران جمهوری اسلامی شهامت مخالفت با میل رهبر را داشته باشد.         

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز