لایحه برنامه‌ریزی نظامی فرانسه: افزایش «بی‌سابقه» بودجه نظامی با هدف توسعه بازدارندگی هسته‌ای در مجلس ملی بررسی می‌شود

Submitted on س., 05/23/2023 - 02:31

لایحه برنامه‌ریزی نظامی فرانسه، با درنظرداشت بودجه نظامی ۴۱۳ میلیارد یورو، قرار است از روز دوشنبه ٢٢ ماه مه در مجلس ملی فرانسه به بحث و بررسی گذارده شود. پیش از این، بودجه نظامی فرانسه برای دوره پنج ساله قبلی به میزان ٢۹۵ میلیارد یورو بود.

همزمان با تنش‌های جهانی و بازگشت جنگ به اروپا، دولت فرانسه در بند نخستِ لایحه بودجه در راستای نوسازی برنامه نظامی این کشور، به موضوع توسعه تجهیزات بازدارندگی هسته‌ای هوایی و نوسازی تجهیزات استراتژیک زیردریایی اختصاص یافته است. حدود ۱۳ درصد از اعتبار بودجه نظامی درنظر گرفته شده، باید برای مصارف این بند، شامل خرید زیردریایی‌های نسل سوم با قابلیت حمل موشک بالستیک و موشک‌های ام۵۱ اختصاص یابد.

لایحه برنامه‌ریزی نوسازی نظامی فرانسه، پس از آن برای بررسی به مجلس ملی این کشور تقدیم می‌شود که نقاط ضعف و کمبود امکانات دفاعی مشتمل بر ذخایر مهمات، همچنین دفاع زمین به هوای این کشور، با وقوع جنگ در اوکراین، آشکار شد.

بر اساس این لایحه نظامی، پهپادهایی برای کنترل بستر دریاها و مبارزه با مین‌ها با اعتبار ۵ میلیارد یورو پیش‌بینی شده است.

ایجاد ٢۷۵ هزار اشتغال سرباز و غیرنظامی، همچنین مبارزه با «تهدیدات ترکیبی»، از طریق آموزش در مشاغل جدید در حوزه امنیت سایبری از دیگر بندهای طرح پیشنهادی نظامی دولت است.

در این لایحه، برای صنعت هوایی فرانسه، نوسازی هواپیماهای رافال و میراژهای مدرن، برنامه‌ریزی شده است اما تعداد هواپیماها، از ۱۸۵ فروند رافال به ۱۳۷ فروند در سال ٢٠۳٠ خواهد رسید بعبارتی، نسبت به گذشته، ۳٠ درصد کاهش تعداد هواپیما پیش‌بینی شده است.

با وجود تاکید دولت فرانسه مبنی بر لزوم افزایش «بی‌سابقه» بودجه نظامی این کشور به منظور مقابله با تهدیدات کنونی، لایحه برنامه‌ریزی نظامی در مجلس ملی فرانسه مخالفانی دارد. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز