«کووید طولانی‌ مدت» چیست؟

Submitted on ی., 01/15/2023 - 14:08

«کووید طولانی‌ مدت» چیست؟

جولی رایت وقتی صبح کریسمس می‌خواست با خانواده‌اش صبحانه بخورد، صبحانه او دقیقاً مثل یک سال پیش بود با این تفاوت که او دیگر نمی‌توانست طعم غذایش را بچشد.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، او دراین‌رابطه گفت: باور اینکه چیزی را بخورید و هیچ طعمی نداشته باشد عجیب است … تصور کنید یک بستنی یا جرعه‌ای قهوه بخورید؛ ولی هیچ طعمی برایتان نداشته باشد.

او پس از آن، دو دوز واکسن کووید۱۹ دریافت کرد؛ ولی باز هم حس چشایی‌اش بازنگشت. بنابراین به پزشک مراجعه کرد و پزشک به او گفت که به کووید طولانی‌مدت مبتلا شده است و در نهایت او را به یک کلینیک در تورنتو فرستاد.

رایت یکی از ده‌ها کانادایی است که از کووید طولانی‌ مدت رنج می‌بردند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) کووید طولانی‌مدت را به‌عنوان شرایط پس از کووید۱۹ و تداوم یا ایجاد علائم پس از ابتلا به عفونت اولیه SARS-CoV-2 تعریف می‌کند.

البته این علائم باید حداقل به مدت دو ماه ادامه داشته باشند تا نشان‌دهنده کووید طولانی‌ مدت باشند.

تاکنون بیش از ۲۰۰ علامت با کووید طولانی شناخته شده و تمام کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند علائم مشابهی را تجربه نمی‌کنند.

مطالعه‌ای که اخیراً توسط دانشمندان در ایالات متحده انجام شد، نشان داد افرادی که پس از ابتلا به کووید۱۹ از کاهش بویایی مداوم رنج می‌برند، بافت بینی‌شان، جایی که سلول‌های عصبی بویایی در آن قرار دارند، دچار التهاب شده است. در نتیجه ممکن است تا مدت‌ها حس بویایی نداشته باشند و در وضعیتی به‌اصطلاح آنوسمی قرار گیرند.

برخی دیگر ممکن است دچار پاروسمی (پاروسمی یا سوءتعبیر حس بویایی به احساس بوی ناخوشایند و غیرمعمول از محیط اطراف گفته می‌شود) شوند.

این افراد رایحه‌های اطرافشان را اغلب به‌صورت بوی سوختگی، پوسیده یا شیمیایی توصیف می‌کنند. این وضعیت همچنین ممکن است با ایجاد حالت تهوع بر توانایی فرد در خوردن غذاهای خاص نیز نمود پیدا کند.

به گفته آژانس بهداشت عمومی کانادا (PHAC)، اگرچه ازدست‌دادن چشایی و بویایی نیز در میان افراد مبتلا به کووید طولانی بسیار شایع است. ولی علائم رایج این بیماری شامل خستگی، مشکلات حافظه و تنگی نفس نیز گزارش شده است.

به گفته کوین، چندین تئوری در مورد تأثیرات کووید بر بدن وجود دارد از جمله التهاب غیرقابل‌تنظیمی که ممکن است پس از عفونت COVID-19 رخ دهد. این عفونت می‌تواند باعث آسیب به سلول‌های قسمت‌های مختلف بدن مانند اندام‌ها شود.

وی تصریح کرد: اگر در مغز و مراکز حافظه‌تان آسیب دیدید، ممکن است مشکلات حافظه‌ای داشته باشید همچنین ممکن است این التهاب به اعصابی که با توانایی چشایی و بویایی فرد مرتبط هستند آسیب برساند.

اگرچه داده‌های محققان در کالیفرنیا نشان می‌دهد که این بیماران به‌زودی تسکین پیدا می‌کنند؛ اما به گفته کوین تاکنون برای این مشکلات هیچ دارو یا درمانی شناخته شده‌ای شناسایی نشده است.

منبع: سی‌تی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز