کولونا در دیدار با امیرعبداللهیان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت داخلی و هسته‌ای ایران خواهان آزادی زندانیان فرانسوی شد

Submitted on جمعه, 04/07/2023 - 07:08

برپایه بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه که روز جمعه هجدهم فروردین‌ماه منتشر شد، در دیدار روز پنج‌شنبه کولونا و امیرعبداللهیان یک‌بار دیگر درخواست آزادی «شش فرانسوی در بند در ایران» مطرح شد.

سیسیل کولر و همسرش ژاک پاریس، بنژمن بریر، برنارد فلن و لویی آرنو، بر پایه احکامی که توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران صادر شده‌است، در زندان‌های این کشور هستند.   

در این بیانیه تصریح شد که خانم کولونا با اشاره به وضعیت داخلی ایران، مسائل منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، نگرانی‌اش را در این موارد، ابراز کرده‌است.

اکنون ده‌ها شهروند کشورهای غربی در بند زندان‌‌های جمهوری اسلامی ایران هستند که مدافعان آزادی‌شان می‌گویند تهران از این افراد به‌عنوان «اهرم فشار و ابزار چانه‌زنی» سیاسی بهره می‌برد.

دولت فرانسه نیز پیش‌تر از عبارت «دیپلماسی گروگان‌گیری» در مورد رفتار جمهوری اسلامی ایران، استفاده کرده‌بود.

رژیم حاکم بر ایران و قدرت‌های بزرگ غربی، می‌کوشند تا برجام، توافق هسته‌ای بین المللی سال ۲۰۱۵ را که از زمان خروج آمریکا رو به زوال رفت، احیا کنند، اما تاکنون در این امر ناکام مانده‌اند.

از سوی دیگر اما غرب پس از جان‌باختن مهسا امینی و بالاگرفتن اعتراضات مردمی، تحریم‌هایی را به‌ضد مقام‌هایی که در کشتار و سرکوب مردم ایران دست داشتند، اعمال کرده‌است.

دیدار و گفت‌وگوی کاترین کولونا و حسین امیرعبداللهیان در چین در حالی صورت می‌گیرد که شماری قابل توجه از ایرانیان ساکن فرانسه در شش ماه اخیر با برگزاری گردهمایی‌های مکرر، خواهان فشار این کشور بر رژیم حاکم بر ایران و «بیرون راندن نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی» از فرانسه شدند.

چین که اکنون به‌عنوان یک بازیگر دیپلماتیک برجسته در منطقه عمل می‌کند، میزبان و عامل نزدیکی وزرای خارجه دو کشوری است که در پی هشت سال قطع رابطه دیپلماتیک، به‌سمت بازگشایی سفارت‌خانه‌ها پیش می‌روند.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نیز به‌هدف یاری جستن از چین برای حل مساله تهاجم روسیه به اوکراین، به این کشور سفر کرده‌است.

او روز چهارشنبه در پکن گفت تلاش می‌کند که چین را به‌شیوه‌ای به‌سمت پذیرش یک مسئولیت مشترک در مسیر «صلح و ثبات بین‌المللی، از جمله در اوکراین، کره شمالی و ایران» بکشاند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز