سازمان گزارشگران بدون مرز ولیعهد سعودی را به جنایت علیه بشریت متهم کرد؛ واشنگتن خواستار انحلال جوخۀ مسئول قتل خاشقجی شد

Submitted on س., 03/02/2021 - 13:31

روز سه‌شنبه ۲ مارس/۱۲ اسفند، سازمان گزارشگران بدون مرز شکایتی را علیه محمد بن سلمان و چند مسئول عالیرتبۀ سعودی به دادگاهی در آلمان تقدیم کرد. این شکایت به دادستان کل دیوان عدالت کارلسروهه فرستاده شده، زیرا این دادگاه صلاحیت رسیدگی به جنایات بین‌المللی را دارد.

سازمان گزارشگران بدون مرز به طور کلی از"سرکوب فراگیر و منظم خبرنگاران در عربستان سعودی" شکایت کرده و علاوه بر محمد بن سلمان، چهار نفر از مسئولان عالی‌رتبۀ سعودی را نیز متهم می‌کند. سعود قحطانی مشاور ولیعهد، احمد عصیری معاون سازمان اطلاعات، محمد عتیبی کنسول سابق عربستان در استانبول و بالاخره ماهر مطرب، مأمور اطلاعاتی و رهبر گروهی که "جمال خاشقجی را شکنجه داده و به قتل رسانده"، همگی از نظر خبرنگاران بدون مرز مرتکب "جنایت علیه بشریت" شده‌اند.

شکایت چندصد صفحه‌ای سازمان گزارشگران بدون مرز از ۳۴ خبرنگار سعودی نام برده که طی ده سال اخیر زندانی شده‌اند. از این عده، ۳۳ نفر همچنان در زندان‌اند.

به گفتۀ سازمان گزارشگران بدون مرز، دستگاه قضایی آلمان کارآیی و صلاحیت بیشتری برای رسیدگی به این نوع پرونده‌ها دارد، زیرا بر اساس قوانین آلمان، متهمان برخی جرائم یا جنایات سنگین، فارغ از تابعیت آنها و یا محل ارتکاب جرم، می‌توانند تحت پیگرد قرار گیرند.

گزارشگران بدون مرز می‌افزاید: "در گذشته نیز دادگاه‌های آلمان آمادگی خود را برای پیگیری جنایات بین‌المللی نشان داده‌اند". این سازمان غیردولتی می‌خواهد با طرح شکایت، بررسی دقیق پرونده  را توسط مراجع آلمانی ممکن سازد، بلکه در مرحلۀ بعد، آغاز پیگرد رسمی از سوی وزارت دادگستری آلمان و در نهایت صدور  حکم جلب امکان‌پذیر شود.

یک روز قبل از شکایت سازمان گزارشگران بدون مرز، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا از ریاض خواست که گروه ویژه‌ای را که مسئول قتل خاشقجی شناخته می‌شود، منحل کند. گروه عملیات ضربتی معروف به "جوخۀ ببر" تحت نظر سعود قحطانی قرار داشت که نزدیک‌ترین مشاور محمد بن سلمان شناخته می‌شد. منابع آمریکایی می‌گویند که هفت تن از اعضای این گروه ضربت در قتل خاشقجی دست داشته‌اند.

در گزارش دستگاه اطلاعات آمریکا که روز جمعۀ گذشته به فرمان جو بایدن منتشر شد، آمده است که وظیفۀ این یگان ضربتی"محافظت از ولیعهد است و فقط به او جواب می‌دهد". این گزارش می‌افزاید که این گروه کوچک قبلاً نیز در "عملیاتی برای ساکت کردن مخالفان در داخل و خارج کشور" دست داشته و سپس نتیجه می‌گیرد که شرکت این گروه در عملیات علیه خاشقجی بدون اجازۀ محمد بن سلمان امکان نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا همچنین گفت که دولت آمریکا خواستار "اصلاحات نهادینه" در عربستان است تا اقدامات علیه مخالفان حکومت متوقف گردد. واشنگتن از ریاض می‌خواهد که در جهت رعایت حقوق شهروندان گام‌های بیشتری بردارد و از جمله "ممنوع‌الخروج بودن" فعالان سیاسی و مدنی را لغو کند.

با اینحال، برخی نمایندگان حزب دموکرات آمریکا این موضع‌گیری‌های دولت بایدن را ناکافی می‌دانند و خواستار مجازات محمد بن سلمان شده‌اند.

خانم آنیِس کالامار، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد نیز از بی‌عملی دولت آمریکا در قبال ولعیهد عربستان ابراز نگرانی کرده و از جو بایدن خواسته است که محمد بن سلمان را تحت تحریم قرار دهد.

بسیاری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر نیز خواهان قاطعیت بیشتر واشنگتن هستند. اخیراً خانم جین ساکی، سخنگوی ریاست جمهوری آمریکا که در برابر پرسش‌های متعدد خبرنگاران قرار گرفته بود، با لحنی مبهم گفت که شاید در آینده، اقدامات دیگری علیه محمد بن سلمانصورت گیرد اما هیچ توضیح دقیقی در این باره نداد.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز