عکس نیلوفر حامدی از پدر و مادربزرگ مهسا امینی به عنوان عکس سال انتخاب شد

Submitted on جمعه, 03/31/2023 - 11:36

رضا دقتی، منوچهر دقتی، آلفرد یعقوب زاده، حسن سربخشیان، جواد منتظری، رامین طلایی، جواد پارسا، علی خلیق، مریم اشرافی، نفیسه مطلق، مهکامه پروانه و مسعود حسینی (متولد افغانستان) همگی به عنوان عکاس‌های پرتجربه شناخته شده‌اند.

آنان توضیح می‌دهند که عکس انتخاب‌شده «توسط نیلوفر حامدی، خبرنگار ایرانی با تلفن همراهش در بیمارستانی در تهران گرفته شده است. این تصویر مستند، لحظه‌ای است که خانواده مهسا امینی (پدر و مادربزرگ) از درگذشت او با خبر شدند».

نیلوفر حامدی از شش ماه قبل تاکنون در زندان است.

جمع عکاسان با یادآوری رویدادهای چند ماه اخیر و موج بزرگ اعتراضات مردم ایران می‌نویسند که بازداشت نیلوفر حامدی به خاطر عکسش «نشان از لزوم وجود رسانه‌های مستقل و حمایت از خبرنگاران و عکاسان در ایران دارد».

به گفتۀ آنها عکس مورد نظر «لحظه‌ای دلخراش و داستان مرگ مهسا امینی را روایت می کند». آنها اهمیت عکس را در «جلب توجه جهانی ‌به ظلم و ستم زنان در ایران در ۴۴ سال گذشته» می‌دانند و در پایان می‌نویسند: «ما در دوران کاری خود در ایران سانسور، آزار و اذیت مقامات ایرانی را از نزدیک تجربه کرده‌ایم. امروز روزنامه‌نگاران ایرانی نمی‌توانند آزادانه از زندگی و مبارزات روزمره خود عکس و گزارش بدهند. ما امیدواریم توجه لازم را به دستگیری نیلوفر حامدی و تأثیر بلند مدتی که کار او به وجود آورده است، جلب کنیم».

از زمان شروع اعتراضات دست کم ۴٠ عکاس و خبرنگار در ایران بازداشت شده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز