کرونا در جهان؛ امیدواری و ناامیدی در جامعه پزشکی، کدام داروها خطر مرگ مبتلایان به کووید ۱۹ را کمتر می‌کنند؟

Submitted on پ., 09/03/2020 - 13:25

در علم پزشکی، هر زمان که بیماری جدیدی مورد شناسایی قرار می‌گیرد، در ابتدا با استفاده از داروهای موجود، تلاش می‌شود تا راه درمان مناسب برای مقابله با بیماری نوظهور مشخص شود.

برخی گزارش‌های علمی حاکی از آن است که تا این لحظه، داروهای «دگزامتازون» و «ضدانعقاد»، تاثیر بسیار موثری در درمان مبتلایان در شرایط حاد به ویروس کرونا و کاهش میزان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ داشته است. 

در تحقیقات یک گروه از دانشمندان آمریکایی، استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون (ضدانعقاد) خطر مرگ در مبتلایان به کووید ۱۹ را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده است.

همچنین، بر اساس نتایج این پژوهش، بیمارانی که داروهای ضدانعقاد خون دریافت کرده‌اند، به میزان ۳۰ درصد، احتمال کمتری دارد که به دستگاه تنفسی نیاز پیدا کنند.

بر اساس نتایج این تحقیقات، بررسی حدود ۴ هزار و ۳۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ نشان داده است که در بدن اغلب بیمارانی که جان خود را از دست دادند، لخته خون مشاهده شده است.

نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که دستگاه ایمنی بدن برای مقابله با ویروس کرونا اقدام به لخته کردن خون می‌کند.

استفاده از اکسیژن (اکسیژن‌درمانی) هم یکی از روش‌های موثر برای بهبود شرایط بیمار مبتلا به کووید ۱۹ می‌باشد. 

بررسی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در یکی از بیمارستان‌های شهر پاریس، نشان می‌دهد استفاده از روش‌های درمانی فوق، میزان مرگ و میر در میان بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش داده است. همچنین احتمال وخیم شدن حال بیماران بستری در بخش‌های بیمارستان و لزوم انتقال مبتلایان به بخش مراقبت‌های ویژه به نصف کاهش یافته است.

اما همزمان بخشی از جامعه پزشکی برای دست‌یافتن به راه درمان موثر به منظور مقابله با بیماری کووید ۱۹ امیدوار نیست. 

همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان، داروی «هیدروکسی کلروکین»، داروی درمان مالاریا، به عنوان یک آزمایش تجربی برای درمان بیماری کووید ۱۹استفاده شد. 

اما استفاده از این دارو به دفعات مورد انتقاد بخشی از جامعه پزشکی در جهان قرار گرفت. نتایج یک تحقیق که هفته گذشته منتشر شد حاکی از آن است که هیدروکسی کلروکین داروی موثر در درمان بیماری کووید ۱۹ نیست و استفاده همزمان این دارو و «آزیترومایسین» می‌تواند موجب افزایش مرگ و میر در میان مبتلایان به کووید ۱۹ شود.

داروی «رمدسیویر» هم که بر روی بیماران مبتلا به ابولا و سارس موثر واقع شده بود، در مورد مبتلایان به کووید ۱۹ نتایج چشمگیری بر جای نگذارده است.

اکنون باید منتظر نتایج دوره درمان تجربی داروی «توسیلیزومب» باشیم. این دارو نخستین بار توسط محققان فرانسوی در کارآزمایی بالینی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج استفاده از این دارو تاکنون امیدبخش بوده است و از وخامت حال بیماران و حتی مرگ مبتلایان جلوگیری کرده است. 

با گذشت بیش از شش ماه از همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، موضوع رفت و آمد «هوایی» میان کشورها در کانون مشکلات حمل و نقل هوایی در جهان قرار دارد. در حالیکه همواره موضوع رعایت شرایط بهداشتی یکی از دغدغه‌های صنعت حمل و نقل بوده است، شیوع ویروس کرونا بر دلمشغولی دست‌اندرکاران این صنعت افزوده است. 

در قاره اروپا، همچون برخی دیگر از نقاط جهان، در سفرهای هوایی، همانند سفرهای زمینی با قطار، اتوبوس و مترو، مقررات اعمال‌شده در شرایط بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا، همچون حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک رعایت می‌شود. در شرایط کنونی، فعالیت‌های صنعت حمل ونقل هوایی، بتدریج در حال گسترش است اما تا رسیدن به رونق گذشته، فاصله زیادی دارد.

هم‌اکنون، دو گزینه اصلی، میزان «عرضه و تقاضا»، در صنعت حمل و نقل هوایی در سطح بسیار پایینی قرار دارد. کاهش بسیار شدید سفرهای کاری و تجاری ضربه بسیار بزرگی به این صنعت به ویژه به شرکت‌های هوایی با سابقه و سنتی وارد آورده است. 

همزمان، بسته شدن مرزها و اعمال مقررات سختگیرانه برای ورود مسافران به برخی کشورها، از جمله کشورهای اروپایی و شمار دیگری از کشورهای جهان،‌ از جمله مشکلات کاهش تقاضا برای سفرهای هوایی است. بطور نمونه، تنها مسافران کشورهای انگشت‌شماری اجازه عبور از مرزهای اروپایی را دارند و سفر مسافران از کشورهای ایالات متحده آمریکا، برزیل، روسیه، هند، ترکیه و اسرائیل به حوزه اتحادیه اروپا ممنوع است. 

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، یاتا، روز چهارشنبه دوم سپتامبر، از دولت‌های اروپایی درخواست کرد تا زمینه‌ را برای از سرگیری ارتباطات جهانی از طریق بازگشایی مرزها فراهم نمایند و تدابیر ویژه‌ای را برای حمایت از شرکت‌های هواپیمایی که در شرایط بحران کووید ۱۹ آسیب دیدند، اتخاذ نمایند. 

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نسبت به وضعیت آموزش کودکان پناهندگان در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان هشدار داد. بر اساس گزارشی که این نهاد جهانی وابسته به سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه سوم سپتامبر منتشر کرد، وضعیت آموزشی برای میلیون‌ها جوان پناهنده که در شرایط دشوار و آسیب‌پذیر در سراسر جهان زندگی می‌کنند، بسیار نامناسب و نگران کننده است. 

در شرایطی که بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا بر شرایط أموزشی کودکان در غالب کشورهای جهان تاثیر گذارده است اما وضعیت کودکان پناهجو نسبت به سایرین آسیب‌پذیرتر بوده است. 

در وضعیت عادی پیش از شیوع ویروس کرونا، بر اساس آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، هر کودک پناهجو دو برابر بیشتر از یک  کودک غیرپناهجو در معرض خطر عدم دسترسی به امکانات آموزشی قرار داشت. در شرایط بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، شرایط کودکان پناهجو برای دسترسی به امکانات آموزشی دشوارتر شده است و بسیاری از کودکان به هیچ عنوان امکان دسترسی به آموزش و تحصیل را، بدلیل تعطیلی کلاسهای درس، ندارند.

علاوه بر مشکلات مالی و عدم امکان پرداخت هزینه تحصیل، تهیه وسایل مدرسه و پوشاک، که در زمان پیش از بحران بهداشتی ویروس کرونا، خانواده‌های پناهجویان را با دشواری روبرو ساخته بود، عدم دسترسی به تجهیزات انفورماتیک و تکنولوژی برای آموزش از راه دور در شرایط بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، بر مشکلات پیشین این خانواده‌ها افزوده است. 

  

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز