کرونا در ایران: رکورد آمار ابتلا شکسته شد؛ دبیرکل خانۀ پرستار تعلل در تأمین واکسن را عامل مرگ پرستاران دانست

Submitted on س., 04/13/2021 - 13:15

 

دبیرکل خانه پرستار: تعلل در تأمین واکسن، عامل مرگ مردم و پرستاران است

محمدرضا شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار ایران، با اشاره به مرگ ٧ نفر از کادر پرستاری در کمتر از یک ماه گذشته از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، گفت: « اگر تعلل وزارت بهداشت در تامین واکسن کرونا و توزیع آن به کادر درمان نبود، جان این افراد از دست نمی‌رفت. ما شخص وزیر بهداشت را عامل مرگ این پرستاران می دانیم و معتقدیم حتی اگر این خانواده ها از وزیر شکایت نکنند، باز هم او باید محاکمه شود؛ چون اکنون که بیش از دو ماه است واکسیناسیون کادر درمان در ایران آغاز شده، روند تأمین و توزیع این واکسن ها آنچنان نامناسب بوده که هنوز بخش زیادی از کادر درمان در سراسر کشور واکسن کرونا دریافت نکرده اند».

وی با اشاره به تخلفات برخی بیمارستان‌های خصوصی تهران در زمینه توزیع واکسن کرونا  و «نظارت ضعیف وزارت بهداشت»، گفت: «اکنون شرایط توزیع واکسن کرونا به گونه‌ای است که هم واکسن به میزان اندکی وارد کشور شده و هم توزیع همین مقدار اندکی که تامین شده است نیز نامناسب بوده است و بارها شاهد خودی و ناخودی شدن افراد در هنگام دریافت واکسن بوده ایم». وی افزود: «از چند بیمارستان بخش خصوصی در تهران گزارش شده است که بخشی از سهمیه واکسنی که برای کادر درمان در نظر گرفته شده بود، به سهامدران، مسئولان بیمارستان، خانواده‌های آن‌ها، منشی‌های پزشکان و اعضای خانواده متخصصان تزریق شده است».

او با بیان این که در بخش دولتی نیز اوضاع چندان بهتر نیست، به گزارش دیگری که از یک بیمارستان دولتی در استان هرمزگان دریافت کرده ، اشاره کرد و گفت: «برخی پرستاران آن بیمارستان به ما گزارش داده‌اند که وقتی برای دریافت واکسن کرونا مراجعه کرده‌اند، به آنها واکسن چینی تزریق شده، اما پزشکان واکسن هندی دریافت کرده‌اند».

وی تأکید کرد: «اگر اراده‌ای برای تامین و توزیع مناسب واکسن کرونا وجود داشت، خیلی زودتر از این حرف‌ها باید تمام اعضای کادر درمان واکسینه می‌شدند. ما معتقدیم که وزارت بهداشت باید از زیر سنگ هم که شده، واکسن را تهیه می‌کرد و چند ماه پیش واکسیناسیون کادر درمان را به پایان می‌رساند. بر این اساس، به نظر می‌رسد که وزیر بهداشت هم متهم به دست داشتن در مرگ مردم است و هم متهم به دست داشتن در مرگ کادر درمان».

انتقاد از وزیر بهداشت به دلیل عدم ارائۀ آمار شفاف واکسیناسیون در کشور

محمدرضا شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار ایران، اظهار داشت: «اگر مسئولان بهداشتی کشور، ریگی در کفششان نبود، آمار شفافی از واکسیناسیون کرونا در ایران ارائه می‌دادند. اگر فرآیند شفافی در این زمینه وجود داشت، باید تمام اطلاعات دریافت کنندگان واکسن از جمله شغل آنها ثبت می‌شد تا دقیقاً رصد شود که در هر گروه شغلی چه کسانی واکسن کرونا زده‌اند و چه افرادی هم این واکسن را دریافت نکرده‌اند، اما کشور ما هیچ آمار مشخصی در این زمینه ارائه نداده است.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به آمار واردات نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به کشور اشاره کرد و اظهار داشت: «تعداد اعضای کادر بهداشت و درمان، از بهورز، بهیار، پرستار، پزشک و کارشناس آزمایشگاه گرفته تا سایر افرادی که در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، خانه‌های بهداشت، سراهای سالمندان و دیگر مراکز بهداشتی و درمانی کشور فعالیت می‌کنند، به حدود ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد و سوال ما این است که چرا هنوز ۳۰ درصد کادر درمان هم در برابر کرونا واکسینه نشده‌اند؟»

وی تصریح کرد: «چند ماه پیش وزیر بهداشت ما شعار می‌داد که دنیا در بحث مدیریت کرونا باید از ما درس بگیرد، اما اکنون ایشان می‌گوید من تقاضا کردم که در نوروز محدودیت‌های شدید اعمال کنند، ولی کسی گوش نکرد. سوال ما از وزیر بهداشت این است که اگر کسی به صحبت‌های شما گوش نمی‌کند، چرا استعفا نمی‌دهید؟ به نظر من که دنیا باید در موضوع پرستارکشی از ما عبرت بگیرد».

شرایط حاد کرونا در تهران؛ آمار مرگ و میر روزانه به ۱۰٠ نفر در روز رسید

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران، روز سه شنبه دربارۀ وضعیت کرونا در تهران، تاکید کرد: «شرایط کرونایی بسیار حاد است و تعداد فوتی‌ها در تهران به نزدیک ۱۰۰ نفر رسیده است و اگر همینطور پیش برویم بالاتر هم می‌رود».

وی افزود: «در حمل و نقل عمومی، اگر زمان کمی در واگن و اتوبوس باشیم خطر کمتر است و توصیه هم کردم که بیش از ۲۰ دقیقه کسی در حمل و نقل عمومی نماند. اما با توجه به اینکه این بیماری با شرایط واکسیناسیون در یک سال آینده هم وجود خواهد داشت پس لازم است که دولت نسبت به قولی که برای تامین ناوگان حمل و نقل عمومی داده است تلاش بیشتری کند. نمی‌دانم چه مشکلی وجود دارد در حالی که ساده است و دولت باید برای آن تامین اعتبار کند و کار سختی نیست».

انتقاد از تعلل در تزریق واکسن کرونا در مراکز سالمندان ۷ استان

مصطفی سراج مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی ایران، درباره تزریق واکسن کرونا در مراکز نگهداری سالمندان گفت: «متاسفانه در ۷ استان کشور، تزریق واکسن در فاز اول کمتر از ۵٠ درصد انجام شده است».

وی با اشاره به استان‌هایی که در امر واکسیناسیون با تاخیر مواجه بوده‌اند، تصریح کرد: تزریق واکسن کرونا در استان‌های کرمانشاه با ۱۷ درصد، اصفهان با ۲۱ درصد، گلستان با ۲۶ درصد، خراسان شمالی با ۳۱درصد، کهکیلویه و بویراحمد با ۳۴ درصد، فارس با ۳۷ درصد و تهران با ۴۷ درصد در فاز اول انجام شده است، در حالی که در دیگر استان‌ها بیش از ۵۰ درصد تزریق واکسن را در فاز اول برای سالمندان انجام داده‌اند».

وی با انتقاد از تعلل در واکسیناسیون، ادامه داد: «کل مددجویان حاضر در مراکز شبانه‌روزی ۵۱ هزار نفر هستند و بیش از ۲۰ هزار نفر نیز پرسنل داریم که حدود ۷۵ هزار نفر می‌شوند و از این ۷۵ هزار نفر یعنی مجموع پرسنل و مددجویان شامل بیماران روانی مزمن، معلولان، سالمندان و غیره تاکنون، ۱۷ درصد واکسیناسیون انجام شده است و ۸۳ درصد از همچنان باقی مانده است».

وضعیت بحرانی کرونا در استان مرکزی و کمبود شدید اکسیژن

یاسز قربانی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک، روز سه شنبه گفت: «در موج چهارم کرونا و با توجه به حجم بالای مراجعین و بستری ها، برای تأمین اکسیژن مراکز درمانی با مشکل مواجه شده ایم». وی افزود: «با توجه به سرعت بسیار بالای انتقال و افزایش مبتلایان، آمار بستری و مرگ و میر نیز به شدت افزایش یافته و مراکز درمانی استان در وضعیت بحرانی به خصوص در زمینه تأمین اکسیژن و اکسیژن رسانی که اصلی ترین درمان این بیماری است، قرار دارند».

وی ادامه داد: «دانشگاه علوم پزشکی اراک علیرغم مشکل در تامین اکسیژن، درخصوص تعداد کپسول های اکسیژن نیز دچار مشکل شده و با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان ها و پیش بینی پر شدن نفاهتگاهی که در حال احداث است، به شدت به آن نیاز داریم» .

وی گفت: «دانشگاه علوم پزشکی اراک با راه اندازی پویش "نفس" درصدد رفع کمبود کپسول اکسیژن برای درمان بیماران کرونایی است و از مردم، صنایع و نیروهای مسلح و هر شخص حقیقی و حقوقی که می تواند در این زمینه، دانشگاه علوم پزشکی اراک و مردم و مبتلایان را کمک کنند، درخواست داریم به صحنه بیایند و کمک کنند».

وی بیان کرد: «شاهد روزهای تلخی در استان هستیم، بیماران برای یک لحظه بیشتر زندگی کردن و نفس کشیدن در حال تلاش هستند و بیماران در بیمارستان ها بر روی تخت های بیمارستانی در حال جنگ با بیماری هستند؛ وضعیت استان به شدت بحرانی است و در این زمان حساس نیازمند یاری همه مردم هستیم».

واکنش پلیس به خرید و فروش واکسن کرونا در ناصرخسرو

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ، روز سه شنبه به موضوع فروش واکسن کرونا در بازار ناصرخسرو واکنش نشان داد و گفت: «در خصوص فروش واکسن مورد خاصی مشاهده نشده است. در این باره صحبت زیاد می‌کنند، اما مورد رسمی کشف نکرده‌ایم؛ در فضای مجازی نیز موردی از خرید و فروش واکسن مشاهده نشده است».

وی با اشاره به احتمال کلاهبرداری با فروش داروی جعلی، ادامه داد: «پلیس بر هرگونه تبلیغ یا فروش احتمالی واکسن چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی نظارت کامل دارد؛ خرید و فروش واکسن کرونا در خارج از سیستم وزارت بهداشت، جرم است و قطعاً پلیس با افراد متخلف در این زمینه برخورد می‌کند».

علی تاجرنیا مسئول ستاد واکسیناسیون سازمان نظام پزشکی، نیز در واکنش به ادعایی مبنی بر اینکه در ناصر خسرو دلال‌هایی هستند که در ازای ۵۰ یا ۶۰ میلیون واکسن کرونا را با واسطه می‌فروشند و بعضی هم امکان تزریق در بیمارستان را دارند، بیان کرد: «به هیچ عنوان این مسائل صحت ندارد و همه شایعه است چون تعداد واکسن کم و متقاضیان آن بسیار زیاد است».

وی ادامه داد: «ممکن است در یک شرایط خاص با توجه به شرایط نگهداری واکسن اسپوتنیک، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی افرادی که در لیست نبودند واکسن دریافت کنند، ولی قطعاً آنها کسانی هستند که جزو کادر درمان بوده و در همان چند روز مجاز برای واکسن هستند و آنها هم در سامانه ثبت می‌شوند و اصلا امکان پذیر نیست که افراد خارج از پروتکل تزریق کنند، یعنی شرط تزریق، داشتن کارت معتبر سازمان نظام پزشکی و کارت ملی برای تعیین سن بالای ۵۰ سال است».

آمار رسمی کرونا در ایران:

سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، گفت: از دیروز تا امروز ۲۴ فروردین و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۷۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۱۳۲ نفر از آنها بستری شدند».

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۱۱۸ هزار و ۲۱۲ نفر رسیده است و متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۵ هزار و ۵۵ نفر رسیده است».

وی همچنین گفت: ۴۴۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید بیماری و در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۱۳ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۸۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

به گفته وی، در حال حاضر ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت از مبدأ و به مقصد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. لاری گفت: همچنین ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز