کرونا در ایران: با بیش از ١١ هزار مبتلا و ۴۶۲ جان باخته، رکورد آمار روزانۀ کرونا در کشور دوباره شکسته شد؛ بحران بی سابقه در بهشت زهرا

Submitted on چ., 11/11/2020 - 13:11

 

آمار رسمی کرونا در ایران:

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز چهارشنبه ۲۱ آبان، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۱۱ هزار و ۷۸٠ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ۳۳۳۹ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۵۶٠١ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۷۱۵ هزار و ۶۸ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۴۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۳۹ هزار و ۶۶۴ نفر رسیده است».

وی گفت: «۲۷ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، کردستان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

علیرضا زالی: تأخیر مردم در مراجعه به مراکز درمان، یکی از دلایل افزایش آمار مرگ و میر کرونا در ایران است

علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در تهران، روز چهارشنبه ضمن تشریح دلایل افزایش آمار مرگ و میر کرونا در ایران گفت: «بین بروز بیماری و مراجعه فرد به پزشک تاخیر وجود دارد و دلیل آن ترس مردم از مراکز درمانی است؛ ضمن آنکه ما نیز گاهی قادر به پذیرش بیمار نیستیم به عنوان مثال در ابتدای شیوع کرونا، فردی که اکسیژن اشباع زیر ۹۰ داشت را بستری می‌کردیم اما الان زیر ۸۵ را هم می‌گوییم به خانه برود و اگر حالش وخیم‌تر شد مراجعه کند».

وی در پاسخ به دلایل بالا بودن میزان مرگ و میر کرونا در ایران، گفت: «مرگ و میر، نقطه پایانی یک فرآیند است که ما برای اینکه بتوانیم آن را تغییر دهیم باید در این زمینه پنج مرحله کار را انجام می‌دادیم که عبارتند از شناسایی سریع مبتلایان، جداسازی سریع، درمان سریع، پیگیری وضعیت بهبودیافتگان و ردیابی مبتلایان».

او تأکید کرد: «ما هیچ‌کدام از این مراحل را به درستی انجام نمی‌دهیم و تا وقتی این پنج اصل به درستی انجام نشود، نمی توان انتظار پایین آمدن مرگ و میر را داشت». 

وی در خصوص مشکلات سیستم درمانی کشور گفت: «ما زیرساخت‌های درمانی مناسب را نداریم؛ همچنین مشکل دیگر در کشور ما این است که اگرچه امید به زندگی افزایش یافته ولی کیفیت زندگی کاهش داشته مخصوصا در بانوان از ۵۶ سالگی مشکل کاهش کیفیت زندگی داریم. کمتر فرد میان‌سالی در جامعه وجود دارد که بیماری‌هایی مثل استئوپروز، ‌دیابت، فشار خون کنترل نشده و غیره نداشته باشد. این موضوع دلایل متفاوتی دارد و همین بیماری‌های زمینه‌ای باعث شده آمار مرگ ومیر بالایی داشته باشیم.» 

بهشت زهرا با بحرانی بی سابقه روبرو شده است؛ احتمال اعزام نیروی کمکی در پی افزایش قربانیان کرونا

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، روز سه‌شنبه ۲۰ آبان، با اشاره به افزایش حجم کار بهشت زهرا به دلیل بالا رفتن شمار قربانیان کرونا در ایران، از احتمال اعزام نیروی کمکی به این سازمان خبر داد.

به گفته وی، با توجه به افزایش تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری کووید- ۱۹ ، بهشت زهرا در حال حاضر خیلی درگیر است. او با اشاره به افزایش شمار قربانیان کرونا به ویژه در دو هفتۀ اخیر، تأکید کرد که فشار مضاعفی بر پرسنل سازمان بهشت زهرا در تهران ایجاد شده و از فرسودگی و خستگی آنها ابراز نگرانی کرد.

این عضو شورای شهر تهران در عین حال از ضرورت اعزام نیروهای کمکی از جاهای مختلف برای کمک‌رسانی به پرسنل این سازمان خبر داد.

در روزهای گذشته، سعید خال رئیس سازمان بهشت زهرا نیز از دوبل‌کاری پرسنل این مجموعه به‌جای دورکاری در شرایط شیوع کرونا خبر داده بود.

او در عین حال از دو برابر شدن شمار قربانیان کرونا در کشور خبر داده و گفته بود که در تاریخ ۵۰ سالۀ بهشت زهرا، چنین بحرانی بی‌سابقه است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز گفته است که در حال حاضر، همه قبرهای این آرامستان، سه طبقه شده‌اند.

عضو کمیتۀ علمی ستاد مقابله با کرونا: روش های محافظه کارانه برای مقابله با طغیان کرونا در کشور، جواب نمی دهد

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، درباره احتمال تعطیلی دو هفته‌ای تهران، گفت: «پیشنهاد تعطیلی دو هفته ای از سوی کمیتۀ علمی ستاد مقابله با کرونا مطرح شده است اما با موافقان و مخالفانی روبرو شده است».

وی در خصوص ویژگی‌های مهم برای اجرای تعطیلی کامل و کاهش زنجیره انتقال بیماری، اظهار کرد: «تعطیلات مدنظر ما که می‌تواند بار بیماری را کاهش دهد همچون تعطیلات نوروز و حتی ماه رمضان است. بهترین حالت، تعطیلی همه‌جا به جز آتش‌نشانی، مراکز درمانی، داروخانه‌ها و مغازه‌های مرتبط با فروش مواد غذایی است».

وی در مورد تاثیر تعطیلی مشاغل غیر ضروری از ساعت ۱۸ به بعد به مدت یک ماه، بیان کرد: «این طرح هم در کاهش موارد ابتلا و بستری کرونا بی‌تاثیر نخواهد بود، اما اکنون با توجه به طغیان شدید بیماری در کشور، روش‌های محافظه‌کارانه دیگر جواب نمی‌دهد».

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، به نیاز صد در صدی پایتخت به تعطیلی کامل تأکید کرد

رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، درباره تعطیلی دوهفته‌ای تهران گفت: «اکنون تقریبا همه موافق هستند که در تهران تعطیلی کامل داشته باشیم و تنها مانده است ستادملی که نظر نهایی را بدهد». 

او درباره پشتوانه تعطیلی دو هفته‌ای برای کسانی که روزمزد هستند و از حقوقی برخوردار نخواهند بود و همچنین خانواده‌ها و اقشار کم‌درآمد و بدسرپرست، گفت: «اوضاع اقتصادی کشور خیلی خوب نیست، اما اگر ستاد ملی برای تعطیلی دو هفته‌ای تصمیم بگیرد، می‌تواند با توجه به ذخایر ارزی شرایط را پیش ببرد و فکر نمی‌کنم هزینه خیلی بالایی باشد و امکان تامین آن وجود دارد».

او ادامه داد: «اگر اولویت ما سلامت باشد که گفته شده از امنیت نیز اولویت بالاتری دارد، در نتیجه باید این تعطیلی درنظر گرفته شود و این اقدام حتی می‌تواند ضریب امنیت را نیز بالا ببرد و این وظیفه دولت و ستاد ملی است که نسبت به اجرای آن اقدام کنند».

وی تاکید کرد: «اولویت با تعطیلی تهران است و صددرصد لازم است، چرا که سلامت حرف اول را می‌زند و به هر طریقی که شده باید بار را از روی بیمارستان‌ها کاهش داد، چرا که اگر شرایط از حد ظرفیت بیمارستان‌ها بگذرد، تلفات اوج می‌گیرد و اکنون حد تلفات ما به درصد بالایی رسیده است که این مساله نگران‌کننده است».

استاندار تهران: ۱۶ گروه تلفیقی بر تعطیلی مشاغل از ساعت ۱٨ نظارت می کنند

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، از نظارت ۱۶ گروه تلفیقی بر تعطیلی مشاغل از ساعت ۱۸ خبر داد.

وی در جلسه ای که با حضور فرمانداری تهران، شمیرانات و مسوولان وزارت صنعت، اتحادیه اصناف، تعزیرات و نیروی انتظامی برگزار شد، گفت: «مقرر شد ۱۶ اکیپ تلفیقی از ساعت ۱۷ در  نقاط مختلف شهر  بر اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله کرونا نظارت کنند. در کنار آن تقریبا ۱۰۰ اکیپ موتوری نیروی انتظامی، اقدام به تذکر و اخطار به متخلفان خواهند کرد.»

وی افزود: «عصر دیروز حدود ۴۵ درصد مشاغل گروه های ۲، ۳ و ۴ این مصوبه را رعایت کردند و امشب اکیپ های نظارتی افزایش می یابند تا مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به دقت رعایت شود. گلوگاه های اصلی چرخه کرونا در استان تهران از جمله مترو و حمل و نقل عمومی  در صورت اجرای تعطیلی ۲ هفته ای باید از سوی آنها ارزیابی شوند که چقدر بار بیماری کاهش پیدا می کند».

شمار قربانیان فارس به بیش از ١۸۰۰ نفر رسید

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در تشریح جزئیات آماری شیوع کرونا در فارس، گفت: «با مرگ ۳۷ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، آمار کل جان باختگان این بیماری از ابتدا تا امروز به ۱۸۱۰ نفر رسیده است.»

وی افزود: «تعداد ۱۷۸۱ بیمار مبتلا به کرونا تا صبح امروز چهارشنبه ۲۱ آبان در بیمارستان‌های فارس بستری بودند که از بین آنان ۲۸۸ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، تحت مراقبت‌های ویژه بیمارستانی قرار دارند».

او با یادآوری اینکه تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز در استان فارس طی روزهای اخیر افزایش یافته است و هیچ یک از شهرستان‌های ۳۷ گانه این استان در وضعیت سفید قرار ندارد، گفت: «وضعیت ۲۷ شهرستان فارس قرمز و مابقی زرد یا در شرایط هشدار است».

روند صعودی آمار مرگ و میر کرونا در کرمان

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: «با جان باختن ۳۳ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در استان کرمان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، شمار جانباختگان این بیماری در سطح استان از آغاز این اپیدمی تاکنون به ۱۴۱۳ نفر رسیده است».

وی افزود: «طی ۲۴ ساعته گذشته در بیمارستان های استان کرمان، ۱۷۲ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بستری شدند و شمار موارد بستری هم اکنون در بیمارستان های استان کرمان ۷۲۸ نفر است».

او با اشاره به تعداد کل موارد بستری نیز گفت: «تعداد کل موارد بستری شده دارای تست مثبت کرونا در استان کرمان از ابتدای شیوع اپیدمی تاکنون ۱۱۱۹۵ مورد بوده است.»

۹۴۶ نفر در بیمارستان های لرستان بستری هستند؛ کمبود تخت برای بستری بیماران

مریم کوشکی معاون بهداشتی و دبیر ستاد مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی لرستان، روز چهارشنبه گفت: «تعداد مبتلایان به کرونا ویروس در استان، بیش از ۴۷ هزار نفر گزارش شده است». وی افزود: «متأسفانه تاکنون تعداد ۹۴۴ نفر در استان، جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده اند».

محمود ثمینی معاون استاندار لرستان نیز در تشریح آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در لرستان، از ابتلای روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در لرستان به ویروس کرونا خبر داد و اظهار کرد: «متاسفانه به شرایطی رسیدیم که در بیمارستان‌ها جا برای بستری شدن بیماران کرونایی نیست و به زحمت تخت‌هایی از سایر بیماران کسر می‌کنند و به بیماران کرونایی اختصاص می‌دهند».

او با بیان اینکه در دو تا سه هفتۀ گذشته، محدودیت‌های شدید کرونایی را در استان اعمال کرده‌ایم، افزود: «با توجه به مصوبۀ جدیدی که ستاد ملی کرونا داشت، همۀ صنوف به جز صنوف گروه یک در تمامی مراکز استان‌ها و همچنین شهرهای بزرگ و پرجمعیت از امروز  ۲۰ آبان ماه تا ۲۰ آذر ماه از ساعت ۱۸ عصر تعطیل می‌شوند».

وی با بیان اینکه به‌طور متوسط روزانه از ۱۱۵۰ نفر تست کرونا گرفته می‌شود و به‌طور متوسط تست ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از این تعداد مثبت است، تصریح کرد: در حال حاضر ۹۴۶ نفر به‌دلیل ابتلاء به کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند و به‌طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۴ نفر از هم استان‌های ما به ‌صورت روزانه جان خود را از دست می‌دهند».

بحران کرونا در ایلام

محمد کریمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، روز چهارشنبه گفت: «در شبانه روز گذشته، ۱۱ مورد مرگ ناشی از ابتلا به کرونا در استان رخ داده است که ۱۰ نفر از فوت شدگان متعلق به شهر ایلام است».

وی از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان به تعداد ۱۸۹۹۶ نفر خبر داد و اظهار کرد: «در شبانه روز گذشته ۲۸۹ مورد جدید مبتلا به کرونا ویروس در استان گزارش شده است».

او در ادامه گفت: «متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱ مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان داشتیم  و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا این لحظه ۴۶۶ نفر می‌باشد».

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز