کردهای سوریه در میانه تنش‌زدایی‌های منطقه‌ای برای گفت‌وگو با دولت اسد اعلام آمادگی کردند

Submitted on چ., 04/19/2023 - 12:39

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهوری سوریه، تاکنون «دولت» کردها را که در شمال و شمال شرقی سوریه مستقر هستند، به‌رسمیت نشناخته و همواره آن‌ها را به «جدایی‌طلبی» متهم کرده‌است.

از سال ۲۰۱۸ تاکنون، چندین دور از مذاکرات میان دولت سوریه و کردها که کنترل بیشترین بخش از میادین نفت و گاز این کشور را در اختیار دارند، برگزار شد، اما این نشست‌ها تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌است.

روز چهارشنبه ۳۰ فروردین اعلام شد که مقامات کرد برای دیدار و گفت‌وگو با «دولت سوریه و همه طرف‌های سوری» به‌انگیزه دست‌یافتن به ابتکاری برای رسیدن به راه‌حل، آمادگی دارند.

در بیانیه‌ای که از سوی این مقامات صادر شد، تاکید شده‌است که آن‌ها با تایید «تمامیت ارضی سوریه» هرگونه ادعای جدایی‌طلبانه را رد می‌کنند و خواستار تقسیم «عادلانه» منابع در این کشور هستند.

به‌نوشته خبرگزاری فرانسه، نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها که ارتش کنونی دولت کرد را تشکیل می‌دهند، پیش‌تر رهبری مبارزه با «داعش، خلافت خودخوانده اسلامی» را در سوریه برعهده داشتند و با پشتیبانی ایالات متحده، توانستند که این گروه را در سال ۲۰۱۹ از واپسین پایگاهش در این کشور بیرون کنند.

بشار اسد از آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ به‌لحاظ سیاسی در منطقه منزوی شده‌است. اما زلزله ویران‌گر ششم فوریه ۲۰۲۳ که سبب مرگ هزاران نفر در ترکیه و سوریه شد، احساسات عرب‌ها را در منطقه برانگیخت.

از هفته‌های پیشین موجی از فعالیت‌های دیپلماتیک در منطقه درگرفت، از جمله عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران که هم‌پیمان سوریه به‌شمار می‌رود، پس از سال‌ها رابطه‌ دیپلماتیک را ازسر گرفتند. گفته می‌شود که این گشایش، بر سایر کشورهای منطقه نیز اثر گذاشته‌است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز