کنعانی در پیوند به جنجال حقابه: طالبان توافق کرده‌اند تا گام‌های «مثبت و جدیدی» بردارند

Submitted on Mon, 06/12/2023 - 13:55

مساله حقابه در هفته‌های پسین وارد مرحله پرتنشی شده بود تا جایی که تهران، زبان تهدید را جاگزین زبان دیپلماتیک کرده بود و طالبان نیز با تمسخر و بی‌پروایی به تهدیدهای طالبان پاسخ دادند. پیامد این تنش‌ها درگیری مرزی میان دو طرف و دادن تلفات بود.

حالا خبرگزاری ایرنا گزارش داده که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری امروز ٢٢ خرداد خود گفته که پس از جنجال‌های پسین، دو طرف گفتگو کرده‌ و طالبان توافق نموده‌اند تا برای حل این مساله، به مسئولیت خود عمل کرده و «گام‌های مثبت و جدید» بردارند.

کنعانی در این مورد گفته که «گفتگوهای خوبی با مقامات دولت موقت افغانستان در خصوص حقابه ایران از هیرمند انجام شده است و توافق شد که طرف افغانستانی گام‌های مثبت و جدیدی در خصوص حقابه هیرمند بردارد و اقدامات فنی لازم انجام گردد.»

اینکه چه توافقی صورت گرفته، کنعانی روشن نساخته است، اما پیش از این، تهران تاکید داشت که برای مشخص شدن وضعیت سطح آب رورخانه هلمند، طالبان باید به تیم فنی ایران اجازه بازدید و بررسی از این رودخانه دهد.

طالبان هرچند تاکید می‌کنند که به عملی کردن تعهدات افغانستان مطابق «توافقنامه هیرمند» متعهد هستند، اما می‌گویند به دلیل خشکسالی‌های پسین، سطح آب رودخانه هیرمند به اندازه‌ای نیست که آب کافی به ایران برسد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز