خطر اعدام قریب‌الوقوع دو معترض؛ آنجلینا جولی: نمی‌توانم عمق رنج مادران را تصور کنم

Submitted on ش., 01/14/2023 - 13:06

حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر روز جمعه نوشته بود که مجید کاظمی به زندان انفرادی منتقل شده و نگرانی از احتمال اجرای حکم اعدام او افزایش یافته است. آتنا دائمی، فعال حقوق بشر، امروز اعلام کرد که خانواده مجید کاظمی برای پیگیری وضعیت او به زندان مراجعه کرده اما مسئولین گفته‌اند او به بند دیگری منتقل شده و در انفرادی نیست. آتنا دائمی که با این همه، خطر اعدام را هنوز جدی می داند، امروز با انتشار پیامی در توییتر بار دیگر نگرانی خود را از اعدام قریب الوقوع وی و نیز محمد قبادلو ابراز کرد. 

طبق آخرین اخباری که از #محمد_قبادلو داریم او در بند ۳،یکی از مخوف ترین بندهای زندان رجایی شهر بوده است،حکم اعدام محمد در دیوان عالی ج.ا تایید شده و هر روز و هر لحظه نگران او هستیم. #محمد_قبادلو#مهسا_امینی

خانواده #مجید_کاظمی برای پیگیری وضعیت او به زندان مراجعه کردند و مسئولین مربوطه گفته‌اند او به بند دیگری منتقل شد و در انفرادی نیست.این به معنای رفع خطر اعدام نیست،چون با سناریو‌سازی محکوم به اعدام شده‌اند و ما هم با شگردهای ج.ا آشنا هستیم.

محمد قبادلو یکی از معترضان زندانی است که متهم به زیر گرفتن ماموران یگان ویژه و قتل یک مأمور پلیس و مجروح کردن پنج مأمور دیگر شده‌ است. وکیل و مادر وی به شدت از روند غیرقانونی رسیدگی انتقاد کرده‌اند. از آغاز بازداشت تا دادگاه، وکیل مورد نظر او هیچ دسترسی به پرونده و مدارک نداشته‌است. دادگاه بدون حضور وکیل برگزار شده‌ و در بین مدارک، هیچ تصویری از محل جرم، مدارک پزشکی قانونی و دیگر مدارک که روال یک دادگاه در مورد تصادف است، وجود نداشته است. امیر رئیسیان، وکیل انتخابی قبادلو می‌گوید پرونده موکلش نواقص تحقیقاتی و ایرادهای فنی دارد و موضوع سلامت روان قبادلو و اینکه مبتلا به اختلال دوقطبی است باید در نظر گرفته شود.

آنجلینا جولی، بازیگر و کنش‌گر حقوق بشر، دیروز با انتشارفیلمی از معصومه احمدی، مادر محمد قبادلو مقابل زندان رجایی‌شهر کرج، جایی که فرزندش زندانی است، در یک پست در اینستاگرام به انگلیسی و فارسی نوشت: یک مادر ایرانی برای نجات پسر ۲۲ ساله‌اش محمد قبادلو که در ایران در خطر اعدام قریب‌الوقوع است، خارج دروازه‌های زندان فریاد می‌زند.لطفا یک لحظه وقت بگذارید و به صدای دردمند او گوش دهید. من به عنوان مادر فرزندانی هم‌سن با محمد، حتی نمی‌توانم عمق فقدان و رنج مادران جوانانی که از آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی کشته، مجروح یا زندانی شده‌اند را تصور کنم. مادران - ما صدای شما را می‌شنویم. ما عزیزان شجاع شما را که جان خود را برای دیگران و برای ایران به خطر می‌اندازند فراموش نخواهیم کرد.

A post shared by Angelina Jolie (@angelinajolie)

دریا صفایی، نماینده ایرانی تبار پارلمان بلژیک نیز دیروز با انتشار فایل صوتی مجید کاظمی، معترض محکوم به اعدام، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت:«جمهوری اسلامی مجید کاظمی را به اعدام محکوم کرده است. مجید در این پیام صوتی می‌گوید که تمام اعترافاتش تحت شکنجه گرفته شده و هیچ کدام صحت ندارد. جان او در خطر است. صدای او باشید».

The Islamic Republic has sentenced #MajidKazemi to death. In this voice, Majid says all of his confessions were obtained under torture and none of them are true.His life is in danger. Be his voice! #StopExecutionsInIran pic.twitter.com/zLGkHur20H

مجید کاظمی، یکی از سه معترض زندانی که به اتهام تیراندازی و کشتن سه نیروی امنیتی در اصفهان به محاربه متهم و به اعدام محکوم شده، در این فایل صوتی که روز جمعه  منتشر شد، همه اتهامات را رد کرده و می‌گوید اعترافات منتسب به او تحت شکنجه بوده و او هیچ سلاحی به همراه نداشته و کسی را نکشته است. قوه قضاییه جمهوری اسلامی مجید کاظمی شیخ شبانی، به همراه صالح میرهاشمی بلطاقی و سعید یعقوبی کردسفلی، سه تن از معترضان بازداشت‌شده در ارتباط با پرونده «خانه اصفهان» را به اعدام محکوم کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز چهارشنبه ۲۱ دی ماه در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست فوراً تمامی اعدام‌های مرتبط با اعتراضات سراسری اخیر را متوقف کنند. این سازمان در بیانیه خود با محکوم کردن «اعدام‌های خودسرانه» محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی در ۱۷ دی ماه، هشدار داد که محمد قبادلو و دیگران نیز در خطر سرنوشتی مشابه قرار دارند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز