جشن سال نو در کابل

Submitted on چ., 03/20/2024 - 13:20

اگرچه زیارتگاه سخی منسوب به حضرت علی، بیشتر محل زیارت شیعیان است، اما در این محل، نوروز و سال نو را همه جشن می گیرند و سنی و شیعه در کنار هم در جشن در این محل، حضور دارند.

نوروز به معنای روز نو در زبان های فارسی، و زبانهای دورتادور تمدن فارسی، آغاز بهار و آغاز سال جدید بر اساس تقویم هجری شمسی ایرانی است. قدمت این جشن میگویند، حداقل به ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد و سنت های باستانی زرتشتی را در خود جای داده است.

نوروز مهمترین رویداد در تقویم أفغانستان و ایران است و همچنین در عراق، ترکیه و سوریه و سایر کشورها جشن گرفته می شود.

آغاز سال خورشیدی، در أفغانستان، حدوداً آغاز سال تحصیلی هم است، سال تحصیلی که با محرومیت دختران، امسال در افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز میشود، که توسط طالبان از تحصیل باز مانده اند.

پسران افغان سال تحصیلی خود را این چهارشنبه آغاز کردند و دختران که از تحصیل بیشتر از صنف ششم منع شده اند، بی سرنوشت مانده اند. افغانستان یگانه  کشوری است که محدودیت هایی را بر تحصیل زنان اعمال می کند. آژانس کودکان سازمان ملل تخمین می زند که بیش از یک میلیون دختر تحت تأثیر این ممنوعیت قرار دارند. همچنین تخمین زده می شود که ۵ میلیون نفر قبل از تسلط طالبان به دلیل کمبود امکانات و دلایل دیگر از تحصیل بازمانده بودند.

وزارت معارف طالبان آغاز سال تحصیلی جدید را با مراسمی جشن گرفت ولی خبرنگاران زن اجازه حضور در آن را نداشتند. وزیر معارف طالبان از دانش آموزان خواست از پوشیدن لباس های مغایر با موازین اسلامی و افغانی خودداری کنند.

طالبان قبلاً گفته بودند که ادامه تحصیل دختران برخلاف تفسیر سختگیرانه آنها از قوانین اسلامی یا شریعت است و شرایط خاصی برای بازگشت آنها به مدرسه ضروری است. اما از آن زمان تاکنون هیچ پیشرفتی در ایجاد این شرایط نداشته اند. شرایط امروز مشابه زمانی است که آنها در دهه ۱۹۹۰ در افغانستان حکومت می کردند، در آن زمان نیز تحصیل دختران را نیز ممنوع کرده بودند.

ممنوعیت تحصیل دختران همچنان بزرگترین مانع برای شناخته شدن طالبان به عنوان حاکمان قانونی افغانستان است.

پسران هم از سیاست های طالبان آسیب دیده اند. در گزارش دیده بان حقوق بشر، که در ماه دسامبر منتشر شد، آمده است که با از بین رفتن معلمان واجد شرایط - از جمله زنان - توجه کمتری به آسیب های جدی وارد شده به آموزش پسران شده است و گنجاندن تغییرات قهقرایی در برنامه های درسی مدارس و تنبیه بدنی منجر به کاهش حضور افراد شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز