جراید فرانسه شهامت زنان و جوانان ایران را علیه استبداد مذهبی ستودند

Submitted on Mon, 09/26/2022 - 06:03

لیبراسیون در سرمقالۀ خود ضمن ستودن شهامت زنان و جوانان معترض ایران در این روزها به تاثیر عمیق ترانۀ ایتالیایی، "بلا چاو"، به زبان فارسی بر افکار عمومی فرانسه و غرب اشاره کرده و افزوده است : همزمانی این ترانه و مقاومت زنان ایران با پیروزی راست افراطی در ایتالیا و مقاومت مردم اوکراین در برابر ارتش اشغالگر روسیه بسیار پرمعنا است. لیبراسیون یادآوری کرده است که بدون پشتیبانی غرب اوکراینی ها قادر به مقاومت در مقابل روسیه نبودند، در حالی که دیگر مردمان از جمله سوری‌ها، کردها و ایرانی‌ها هرگز از چنین حمایتی بهره مند نبودند و زنان و جوانان ایران تنها با اتکاء به شهامت و ارادۀ خود علیه استبداد مذهبی در این کشور به پا خاسته اند.

Absolument magnifique ! Bella ciao chanté par une Iranienne en persan. Ces femmes sont impressionnantes… Vive la liberté. #Mahsa_Amini #Iran pic.twitter.com/4CwUqtJTeH

لیبراسیون همچنین دو مصاحبۀ جداگانه با دو دختر جوان ایرانی در تهران و اصفهان منتشر کرده که در آنها هر یک از این دو جوان دلایل خود را برای شرکت در اعتراض‌های جاری در ایران بیان داشته اند. آرزو، ساکن اصفهان و مهندس بیکار، به لیبراسیون گفته است : وضعیتی که رژیم اسلامی در ایران به وجود آورده بدتر از رژیم طالبان است. او گفته است که زنان و جوانان ایران کار و آزادی و به ویژه آزادی بیان می‌خواهند. آنان هر گونه امید نسبت به آینده از دست داده‌اند. دختر جوان اصفهانی به لیبراسیون گفته است که رژیم اسلامی پیوسته در جنگ علیه زنان است و تنفر آن از زنان روز به روز بیشتر می شود به طوری که ادامۀ این وضع دیگر نه امکانپذیر است نه قابل تحمل.

 آرزو از رویدادها و اعتراض‌های جاری در ایران به عنوان "انقلاب زنان" یاد کرده است. او افزوده است که در تمام اعتراض‌های خیابانی زنان در صف اول هستند. او گفته است : زنان در آغاز و پس از مرگ مهسا امینی خواستار لغو حجاب اجباری و به رسمیت شناختن حقوق اساسی خود بودند، اما، اکنون به چیزی کمتر از سقوط کامل رژیم فاسد ملاها رضایت نمی دهند.

مریم، جوان بیست و پنج ساله تحصیلکرده مقیم تهران ولی بیکار به لیبراسیون گفته است که زنان در این کشور از کلیه حقوق خود محروم هستند و به صرف زن بودن نه دیده می شوند نه به حساب می آیند و بنابراین اعتراض به این نظام تبعیض و نابرابری و مطالبۀ حقوق اساسی کاملاً طبیعی و قانونی است. وی همچنین گفته است که جنبش اعتراضی جاری کاملاً با اعتراض های سال های گذشته در ایران تفاوت دارد.

فیگارو نیز همانند لیبراسیون صفحات مهمی را به اعتراض های جاری زنان و جوانان ایران علیه نظام اسلامی این کشور اختصاص داده است. فیگارو همانند لیبراسیون نوشته است که اعتراض عمومی علیه حجاب اجباری در ایران پس از مرگ مهسا امینی به سرعت به یک جنبش رادیکالِ رو به گسترش علیه رژیم مذهبی ایران تبدیل شد. فیگارو با اشاره به اتحاد مردم ایران علیه رژیم اسلامی تصریح کرده است که شعار "نترسید، ما همه با هم هستیم" اکنون خطاب به رهبران جمهوری اسلامی به شعار "بترسید، ما همه با هم هستیم"، تبدیل شده است. فیگارو سپس افزوده است که پاسخ حکومت اسلامی به اعتراض های جاری تاکنون سرکوب و تلاش برای پنهان نگاه داشتن این سرکوب بوده است.

فیگارو همچنین به نقل از آزاده کیان، استاد جامعه‌شناسی در پاریس، افزوده است که به غیر از مرگ مهسا امینی، خشم و اعتراض های جاری مردم ایران نتیجۀ مطالبات نادیده گرفته شدۀ آنان طی سال‌های اخیر از سوی حکومت اسلامی بوده است و اکنون به یک اعتراض عمومی علیه بیکاری، تصلب قدرت سیاسی-مذهبی و علیه حجاب اجباری تبدیل شده که خود به تنهایی نماد یک نظام سرکوبگر و زن ستیز است.

 

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز