جنگ رسانه‌ای مسکو ـ واشنگتن دربارۀ «پاتریوت»؛ چه‌کسی راست می‌گوید؟

Submitted on چ., 05/17/2023 - 09:52

به گزارش تسنیم، وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حمله شبانه به اوکراین، یک سامانه دفاع موشکی پاتریوت ساخت آمریکا را با موشک «کینژال» مافوق‌صوت منهدم کرده است؛ موضوعی که می‌تواند به‌عنوان یکی از روزهای تاریک آمریکا در بازار جهانی تسلیحات به‌شمار بیاید.

واشنگتن در تبلیغات همیشگی خود، سامانه پاتریوت را با قابلیت رهگیری و سرنگونی موشک‌های مافوق‌صوت یا همان هایپرسونیک معرفی می‌کند اما این مسئله بعد از حمله راکتی نیروهای انصارالله به آرامکوی سعودی و ناتوانی پاتریوت در رهگیری موشک‌هایی با قابلیت بسیار کمتر از موشک‌های هایپرسونیک، مورد تشکیک جدی قرار گرفته است.

در تصاویری که از درگیری پاتریوت با کینژال منتشر شده است، سامانه دفاعی اوکراین به‌شدت مشغول شلیک کور به اهداف است و پس از چند لحظه، به‌دلیل خالی شدن مخزن موشکی، از کار می‌افتد، در همین زمان، یک موشک روسی به آن برخورد می‌کند. ادعای طرف غربی این است که به‌دلیل عدم انفجار شدید، سامانه پاتریوت صرفاً دچار آسیب شده است اما طرف روس مدعی است: خالی بودن مخزن پاتریوت باعث شده است بعد از انهدام توسط موشک، شاهد حریق جدی و گسترده نباشیم.

به‌گفته منابع غیررسمی، حدود 30 نوع موشک و پهپاد انتحاری به‌سمت سامانه‌های پاتریوت شلیک شده که نهایتاً منجر به نابودی آن شده است، این مسئله، ادعای مقامات روس را دربارۀ شلیک‌های پی‌درپی پاتریوت و خالی شدن مخزن مهمات آن، تأیید می‌کند.

البته مقامات آمریکایی تأکید کردند که بر اثر حمله نیروهای روسیه احتمالاً سامانۀ آمریکایی دفاع موشکی پاتریوت که در اختیار نیروهای اوکراینی قرار گرفته بود، آسیب دیده است ولی تأکید دارند که به‌نظر نمی‌رسد این سامانه به‌طور کامل منهدم شده باشد، البته آمریکا سابقۀ اتخاذ چنین مواضعی را دارد؛ جایی که حتی مرگ سربازان و نیروهای نظامی خود بعد از حمله موشکی تهران به پایگاه عین‌الاسد در عراق را «ضربۀ ملایم مغزی» نامید.

در همین راستا، ارزش سهام شرکت سازنده پاتریوت آمریکایی پس از مورد اصابت قرار گرفتن از سوی روسیه، به‌شدت سقوط کرد.

اوکراین اولین سامانه موشک‌های پاتریوت را در اواخر آوریل گذشته ـ یعنی دقیقاً یک سال پیش ـ از ایالات متحده دریافت کرد و امیدوار بود که استفاده از این سامانه‌ها، بتواند آسیب‌پذیری کی‌یف در برابر موشک‌های روسیه را رفع کند.

انتهای پیام/+

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز