جمهوری اسلامی، حکم اعدام حبیب اسیود، شهروند ایرانی-سوئدی،‌ ربوده شده در ترکیه را تایید کرد

Submitted on ی., 03/12/2023 - 08:39

خبرگزاری میزان، روز یک‌شنبه ۲۱ اسفند، بدون ارائه تاریخ صدور حکم اولیه اعدام از سوی دادگاه بدوی برای حبیب اسیود، شهروند ایرانی-سوئدی، با بیان اینکه «در لایحه فرجام خواهی وکیل، استدلالی که اساس دادنامه فرجام خواسته را مخدوش کند، ملاحظه نمی‌شود»، اعلام کرد: «در نتیجه‌ی این نظر دیوان (عالی کشور)، حکم اعدام چعب تایید، نهایی و قطعی است».

بر اساس اعلام قوه قضائیه جمهوری اسلامی، آخرین جلسه دادگاه حبیب اسیود در روز سوم آبان، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد. 

بر اساس اظهارات قاضی دادگاه، ایمان افشاری، «بر اساس کیفرخواست صادره، ادله، تصاویر و اسناد پرونده که به رویت متهم و وکلای وی رسید و همچنین اقاریر متهم نزد بازپرس و در جلسات رسیدگی به پرونده در دادگاه، اتهام متهم دائر بر افساد فی الارض از طریق تشکیل گروهک تروریستی "حرکة النضال" و سرکردگی آن و انجام اقدامات تروریستی به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران به وی تفهیم شد». 

گروه النضال اتهامات وارده به رهبر خود را رد کرده وکیفرخواست صادره علیه حبیب اسیود را غیر معتبر دانسته بود.

خبر تایید حکم اعدام حبیب اسیود، چند روز پس از انتشار خبر صدور احکام اولیه اعدام برای شش نفر از اعضا گروه "حرکة النضال" اعلام شد. علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی، در گزارش خبرگزاری میزان که روز دوشنبه ۱۵ اسفند منتشر شد، به دست داشتن در «عملیات مسلحانه در استان خوزستان» متهم هستند. 

قوه قضائیه جمهوری اسلامی مدعی است که این افراد درچند عملیات جداگانه در سال‌های ۹۶ و ۹۷، دو بسیجی، یک سرباز و یک عضو نیروی انتظامی را به قتل رساندند. 

حبیب اسیود یا حبیب کعبی، شهروند ایرانی-سوئدی، در اکتبر ۲۰۲۰/ مهر ۱۳۹۹، در جریان سفری به استانبول، ساعاتی پس از ورود به ترکیه توسط یک باند قاچاق بین‌المللی ربوده و از طریق مرز زمینی به نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی تحویل داده شد. 

در ارتباط با همین پرونده، دادستانی استانبول علیه دوازده نفر از مظنونان پرونده ربودن حبیب اسیود در خاک ترکیه، ادعانامه صادر کرد. تمامی این مظنونان  با باند زیندشتی مرتبط بودند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز