جایزۀ نوبل اقتصاد ۲۰۲۱ به دیوید کارد، جوشوآ انگریست و گیدو ایمبنز برای «پژوهش‌های تجربی» و درک «علت و معلول» در پدیده‌های اقتصادی تعلق گرفت

Submitted on س., 10/12/2021 - 04:34

آکادمی نوبل جایزۀ «بانک سوئد در علوم اقتصادی به یاد آلفرد نوبل» را برای سال ۲۰۲۱ به دستاورد «تجربیات طبیعی» در علم اقتصاد اختصاص داد. این جایزۀ که در وصیت نامۀ آلفرد نوبل پیش بینی نشده بود و از سال ۱۹۶۹ از سوی بانک سوئد اهدا می‌شود، امسال بویژه به پژوهشگرانی تعلق گرفت که دستاورد تحقیات آنان در زمینۀ مطالعۀ بازار کار، مهاجرات و آموزش ابزارهای با ارزشی برای درک ابعاد اقتصادی اینگونه پدیده‌ها به ارمغان آورده است.

هیئت داوران جایزۀ نوبل اقتصاد در بیانیۀ خود تاکید می‌کند که این سه تن با «آزمایشات طبیعی» بر پایۀ «تجربیات بالینی در داروسازی»، دستاوردهای تازه‌ای در بارۀ بازار کار و نتایجی که در بارۀ «علت و معلول» پدیده‌ها می‌توان بدست آورد، ارائه کرده است. هیئت داوران این پنجاه و سومین جایزۀ نوبل اقتصاد تاکید می‌کند که «رویکرد آنان به دیگر زمینه ها نیز تسری یافته و تحقیقات تجربی را دگرگون کرده است».

جایزۀ نوبل اقتصاد ٢٠٢١ به سه اقتصاددان آمریکائی تعلق گرفت

BREAKING NEWS: The 2021 Sveriges Riksbank Prize in Economic Sciences in Memory of Alfred Nobel has been awarded with one half to David Card and the other half jointly to Joshua D. Angrist and Guido W. Imbens.#NobelPrize pic.twitter.com/nkMjWai4Gn

دیوید کارد، اقتصاددان آمریکائی ـ کانادائی که در سال ۱۹۵۶ زاده شده، با بهره گرفتن از روش «کارآزمائی بالینی» و مقایسۀ دو گروه مورد مطالعه، نتایج قابل توجهی از اثرات حداقل دستمزد، مهاجرت و آموزش بر بازار کار بدست آورده است. وی برای «دستاوردهای بالینی خود در زمینۀ اقتصاد کار»، نیمی از جایزۀ نوبل اقتصاد به ارزش ده میلیون کورون معادل یک میلیون یورو را دریافت می‌دارد. از جمله نتایج تحقیقات وی اینست که افزایش حداقل دستمزد، لزوماً به کاهش شمار مشاغل منجر نمی‌شود.

نیمۀ دیگر این جایزۀ میان جوشوآ انگریست، استاد آمریکائی ـ اسرائیلی «ام.آی.تی» و گیدو ایمبنز، استاد آمریکائی ـ هلندی دانشگاه استانفورد، تقسیم می‌شود.

تحقیقات آنان، به گفتۀ هیئت داوران نوبل اقتصاد، در میانۀ دهۀ ۱۹۹۰ اجازه داد که نتایج پایداری از «تجربیات طبیعی» بویژه در بارۀ «علت و معلول» پدیده‌ها کسب شود. مطالعات آنان نشان داده است که در این زمینه نتایج بدست آمده حتی هنگامی که تغییرات بدون ارادۀ گروه مورد نظر انجام گرفته، همچنان روائی دارد و صادق است. آنان به عنوان نمونه نشان داده‌اند که آمریکائیانی که در آخرین ماه‌های سال به دنیا می‌آیند، بهتر تحصیل می‌کنند و یا هر یک سال تحصیل بیشتر بطور متوسط با ۹ درصد حقوق اضافی همراه خواهد شد.

گیدو ایمبنز به بنیاد نوبل که وی را از برگزیده شدن برای دریافت جایزۀ امسال مطلع کرده بود گفت «که بواقع حیرت زده» است، زیرا «جوش انگریست، شاهد ازدواج» او بوده و تصریح کرد که از تقسیم این جایزه با دو برندۀ دیگر بسیار خرسند است.

با اعطای این جایزۀ، فصل جوائز نوبل برای سال جاری به پایان می‌رسد. در این دوره نام ۱۲ مرد و تنها یک زن نام در کنار برندگان نوبل سال‌های گذشته ثبت شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز