هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۵/۱۶؛ هشدار سازمان هواشناسی برای ۱۸ استان

Submitted on Mon, 08/07/2023 - 01:55

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در بخش‌هایی از آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، مناطقی از مرکز در استان‌های قم، مرکزی و اصفهان افزایش ابر، گاهی رگبار،‌رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

فردا سه‌شنبه این شرایط علاوه بر مناطق ذکر شده در بخش‌هایی از سواحل دریای خزر و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس ادامه خواهد داشت. بیشینه بارش طی 2 روز آینده برای ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های سمنان،‌ تهران و مازندران انتظار می‌رود.

روز چهارشنبه در بخش‌هایی از غرب،‌ ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و ارتفاعات البرز مرکزی و پنجشنبه در بخش‌هایی از غرب و جنوب غرب کشور ابرناکی،‌ رگبار، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

طی 5 روز آینده در دامنه‌ها و ارتفاعات واقع در هرمزگان،‌جنوب سیستان و بلوچستان،‌ جنوب کرمان و جنوب و شرق فارس در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابرهای همرفتی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

به گزارش تسنیم، طی 5 روز آینده در برخی مناطق شمال شرق،‌شرق، بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز در برخی ساعات وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا روی می‌دهد. این شرایط روز های چهارشنبه تا جمعه در شرق کشور تشدید شده و طوفان گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی روی می‌دهد.

همچنین طی 3 روز آینده در برخی ساعات سرعت وزش باد در جنوب غرب و نوار مرزی غرب کشور افزایش یافته که باعث خیزش گردوخاک در برخی از این مناطق می‌شود. امروز  و فردا تنگه هرمز، شمال و مرکز خلیج‌فارس و طی 5 روز آینده شرق دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: رشد ابرهای همرفتی و سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1402/05/16

زمان پایان: چهارشنبه 1402/05/18

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت در مناطق مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/05/16: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، مازندران، تهران، قزوین، البرز، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، مرکزی، قم، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، جنوب و جنوب غرب کرمان، هرمزگان، جنوب شرق فارس، ارتفاعات بوشهر.

سه‌شنبه 1402/05/17: تهران، سمنان، قم، اصفهان، قزوین، البرز، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، زنجان، ارتفاعات غربی یزد، نیمه‌جنوبی کرمان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس.

چهارشنبه 1402/05/18: اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، ارتفاعات تهران، البرز، سمنان، ارتفاعات غربی یزد، شمال هرمزگان، غرب گلستان، ارتفاعات جنوبی کرمان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیلها، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط و اجتناب از تردد، توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری بویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشار سطح

زمان شروع: دوشنبه 1402/05/16

زمان پایان: چهارشنبه 1402/05/18

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/05/16: خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، نیمه جنوبی تهران، قم، اصفهان، خوزستان، ایلام، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان.

سه‌شنبه 1402/05/17: سمنان، تهران، قم، البرز، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال اصفهان.

چهارشنبه 1402/05/18: سمنان، نیمه‌جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط و اجتناب از رفت وآمد های غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1402/05/16

زمان پایان: اواخر وقت سه‌شنبه 1402/05/17

نوع مخاطره: دوشنبه 1402/05/16: درساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش سرعت وزش باد جنوب غربی تا12متر بر ثانیه وافزایش ارتفاع امواج بین 1.5 تا 2 متر در تنگه هرمز (بویژه درنواحی غربی)، افزایش سرعت وزش باد شمال غربی در شمال و مرکز خلیج فارس با حداکثر سرعت 12متر بر ثانیه.

سه شنبه 1402/05/17: افزایش ارتفاع امواج و وزش باد در ساعات صبح تا ظهر در تنگه هرمز و مناطق شمال و مرکز خلیج فارس و در ساعات بعدازظهر و عصر در تنگه هرمز و شرق خلیج فارس.

منطقه اثر: تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، مناطق دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس

اثر مخاطره: اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک ، احتمال پاره شدن تورهای صیادی وآسیب به قفس‌های پرورش ماهی ، احتمال اختلال در تردد کشتی‌های تجاری.

توصیه: خودداری از تردد شناورهای سبک ، خودداری از فعالیت‌های تفریحی و شنا، تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای مسافربری و تمهیدات لازم جهت تردد در کشتی‌های تجاری.

انتهای پیام/

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز