هشت شهروند اراکی بازداشت شده بر سر مزار مهرشاد شهیدی‌نژاد به زندان و شلاق محکوم شدند

Submitted on ی., 09/03/2023 - 05:54

حسین رضایی، یکی از وکلای ۹ شهروندی که به دلیل «حضور بر مزار مهرشاد شهیدی‌نژاد در روز تاسوعا» بازداشت شده‌اند، روز شنبه ۱۱ شهریور، در گفتگو با کانال خبری «امتداد»، از صدور ابلاغ‌نامه برای بازداشت‌شدگان خبر داد و اعلام کرد که «حکم صادره برای ۸ نفر از آنها دربردارنده حداکثر مجازات توهین به مقدسات یعنی ۵ سال حبس تعزیری و برای اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی نیز حداکثر مجازات یعنی ۱ سال حبس است.»

به گفتۀ او، این هشت شهروند اراکی همچنین به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» محکوم به تحمل ۷۴ ضربه شلاق شده‌اند که قاضی صادرکنندۀ رأی تأکید کرده این حکم در مصلای بیت‌المقدس اراک، بعد از برگزاری نماز جمعه و در ملاءعام اجرا شود.

در همین حال، محمدرضا کارگر پیشه مقدم، یکی دیگر از وکلای این پرونده نیز در گفتگو با «امتداد» تصریح کرد: «تاریخ دادنامۀ این پرونده نشان می‌دهد که در همان روز برگزاری جلسه دادگاه تنظیم شده و از زمان وقوع حادثه تا صدور حکم حدود یک ماه زمان طی شده که بسیار سریعتر از حد معمول است».

بنا به گفتۀ محمدرضا کارگر پیشه‌مقدم، شماری از شهروندان اراکی در تاریخ پنجم مردادماه سال جاری همزمان با روز تاسوعا به رسم بزرگداشت یاد درگذشتگان در پنجشنبه پایان هر هفته و «بدون برنامه‌ریزی قبلی و بدون وجود هر گونه سوءنیت» بر سر مزار مهرشاد شهیدی رفته بودند.

این وکیل دادگستری در ادامه گفت: «این شهروندان به رسم ادب و برای دلداری با خانواده داغدار، بر مزار مهرشاد شهیدی حاضر شده و با بیان "مهرشاد روحت شاد"، پس از صحبت‌هایِ پدر مهرشاد، در جهت تایید گفته‌های او در حدود چند ثانیه اقدام به دست زدن کردند». وی افزود: «اما پس از آن، جریانی خاص اقدام به ساخت کلیپی با صداگذاری نوحه و جلوه‌های بصری مبنی بر القاء آنکه بی‌حرمتی به تاسوعای حسینی شده می‌کند که به نظر می‌رسد هدف از ساخت این ویدئو تحریک احساسات مذهبی جامعه بوده است».

کارگر پیشه مقدم با اشاره به اینکه انتشار این کلیپ موجب «شدت‌گرفتن واکنش مقامات استان» شده، افزود: «در بین افراد زیادی که در آن واقعه حاضر بودند تنها ۹ نفر از شهروندان اراکی بازداشت می‌شوند.»

به گفته این وکیل دادگستری، عناوین اتهامی به موکلان «هیچ تناسبی با رفتار ادعایی ندارد» و وکلای متهمین در دادگاه بارها بر این نکته تأکید کرده‌اند که «صرف حضور بر مزار مرحوم مهرشاد شهیدی و پخش شربت یا دست زدن برخی از متهمین به نشانه سوگواری برای یک جوان تازه کشته‌شده برای احترام به سخنان و حضور خانواده و آن هم با چشمانی گریان هرگز دلالت بر توهین به مقدسات نمی‌کند».

وکلای این پرونده در نظر دارند نسبت به احکام صادره اعتراض کنند و درخواست تجدیدنظر دهند.

عبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی، در تاریخ ۲۱ مرداد اعلام کرده بود که برای این شهروندان اراکی بازداشت شده بر سر مزار مهرشاد شهیدی‌نژاد، کیفرخواستی با اتهامات «توهین به مقدسات»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی» و «تبلیغ علیه نظام» صادر شده است.

مهرشاد شهیدی‌نژاد، متولد ۶ آبان ۱۳۸۱ سرآشپز و دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی اراک بود که روز چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ همزمان با چهلم مهسا امینی در جریان اعتراضات در اراک کشته شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز