هرانا: هشت شهروند بازداشتی در ایذه به «محاربه و افساد فی‌الارض» متهم شدند

Submitted on ی., 04/23/2023 - 06:15

بر اساس گزارش خبرگزاری حقوق بشری هرانا، پرونده این شهروندان، بهمن بهمنی، رسول بداغی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، وحید عباسی، رضا عرب‌پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری، به شعبه دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شده و همگی این افراد در زندان شیبان اهواز هستند.

در گزارش هرانا آمده است: تمامی این هشت شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، با اتهاماتی از قبیل «محاربه» و «افساد فی‌الارض» روبرو هستند.  

از مصادیق اتهامی این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

اما بر اساس تعریف قانون مجازات اسلامی، اتهام «محارب و مفسد فی‌الارض» برای متهمانی صادر می‌شود که «برای ایجاد رعب و هراس و سلب آزادی و امنیت مردم دست به اسلحه (سلاح سرد و گرم) ببرد».

یک منبع آگاه به جزئیات پرونده، به خبرگزاری هرانا، گفته است: چندی پیش، این هشت معترض بازداشت‌شده، «بهمن بهمنی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری»، در «پرونده ای مشترک» بابت اتهاماتی از جمله «محاربه»، «افساد فی الارض» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» توسط یکی از «شعب بازپرسی دادسرای ایذه تفهیم اتهام شدند».

در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، هفت شهروند از جمله چند کودک و نوجوان توسط ماموران امنیتی کشته شدند.

در پی کشته شدن کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله، مقامات جمهوری اسلامی تلاش کردند تا حادثه تیراندازی به سوی خودروی حامل خانواده کیان پیرفلک در ایذه، را «تروریستی» نشان دهند.

خبرگزاری قوه‌ قضاییه جمهوری اسلامی، در اواسط فروردین ماه، اعلام کرد عباس کورکوری معروف به «مجاهد»، به اتهام قتل کیان پیرفلک، به اعدام محکوم شده است.

خانواده کیان پیرفلک، این ادعا را رد کرده و بارها تاکید کردند که این کودک بر اثر تیراندازی نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی کشته شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز