حقوق ماهانه رضا پهلوی در یک سالگی چقدر بود؟

Submitted on جمعه, 02/10/2023 - 10:12

به گزارش همشهری آنلاین، فرمودند، به هیچ وجه، لازم نیست، قطعاً بزنید، مخارج گاراژ را بزنید، اصطبل را بزنید، فقط حقوق حقه و اضافه حقوق نوکرها و باغبان‌ها را تصویب فرمودند. بالاخره کل بودجه دربار «با حقوق والاحضرت همایونی (رضا پهلوی) که از اول تغییری نکرده و ماهی فقط پنجاه‌هزار تومان است.با استناد به این خاطره، رضا پهلوی از زمان به دنیا آمدن، ماهانه پنجاه هزار تومان فقط به‌دلیل فرزند شاه بودن حقوق دریافت می‌کرد! با استفاده از محاسبه‌گر تورم مرکز ملی آمار ایران، ۵۰ هزار تومان سال ۱۳۴۰ معادل ۳۶۳میلیون تومان سال ۱۴۰۱است. ۵۰ هزار تومان سال ۱۳۵۰ نیز معادل ۳۱۳میلیون تومان سال ۱۴۰۱است. رضا پهلوی در سال ۱۳۴۰ یکساله و در سال ۱۳۵۰ یازده ساله بود! از دیگر مناصب رضا پهلوی می‌توان به «ریاست انجمن خانه‌های فرهنگ روستایی» و «ریاست عالیه بازی‌ها و ورزش جوانان کشور» اشاره کرد. نکته عجیب‌تر آنکه اداره انجمن خانه‌های فرهنگ روستایی از ۸سالگی به رضا پهلوی داده شده است! اسدالله علم در یادداشت روز چهاردهم مرداد ۱۳۴۸ صراحتاً درباره وضعیت دستمزدی آن دوران نوشت: «در ایران بین بالاترین و پایین‌ترین حقوق صدمرتبه اختلاف است، درصورتی که در ممالک پیشرفته این خیلی کم و حتی در اسرائیل فقط سه مرتبه است. یعنی اگر پایین‌ترین حقوق ۱۰۰ تومان است، بالاترین ۳۰۰ تومان می‌شود. درصورتی که در ایران ۱۰۰۰۰ تومان است، اینکه نمی‌شود... .» با استناد به آمارهای مستند قبل از انقلاب؛ حقوق ماهانه یک کارگر ساده در سال ۱۳۵۱ برابر با ۳۱۲ تومان (هفتگی ۷۷۷ ریال) بوده است. یعنی ولیعهد ماهانه بدون کار کردن معادل حقوق ۱۶۰ کارگر دریافت می‌کرده است! اینکه یک کارگر ساده در سال ۱۳۵۱ حقوق ۳۱۲ تومانی دریافت می‌کرد مثل این است که حقوق همان کارگر ساده در سال ۱۴۰۰ معادل یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان باشد!

«امید دانا» سلطنت‌طلب منتقد سرسخت «ربع پهلوی» با افشاگری درباره پشت‌پرده زندگی او می‌گوید: «رضا دیبا» (ربع پهلوی) عرضه ندارد ثروت پدرش را نگه‌دارد و بیست‌وچهار ساعته پول‌هایش را در قمارخانه‌ها از دست می‌دهد. وضع زندگی خصوصی‌اش طوری است که همسرش تاکنون چندبار به منزل فامیلش در سوئیس رفته و خواسته طلاق بگیرد.

علی شهبازی آخرین محافظ شاه در مورد تفریحات خانواده پهلوی و ریخت و پاش‌های آنها در خاطراتش می‌نویسد:در آن زمان که در جزیره کیش میلیون‌ها دلار خرج می‌شد که محل تفریح درباریان و اطرافیان آنها بشود و بعد از رونق گرفتن کیش یک هواپیمای کنکورد از فرانسه چند نفر خانم برای خوشگذرانی رضا پهلوی و همکلاسی‌هایش می‌آورد و بعد خالی به فرانسه برمی‌گشت، مردم ایران اکثرا محتاج یک شعله برق و یا اندکی آب تصفیه‌شده بودند.  

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز