همایش اعتراضی بزرگ در کلن علیه اعدام: سیاستمداران آلمانی خواستار مجازات جمهوری اسلامی شدند

Submitted on ی., 05/21/2023 - 19:28

همایش ایرانیان و آلمانی های کلن، همزمان با تظاهرات اعتراضی در اغلب کلان‌شهرهای آلمان و جهان، در میدان "نوی مارکت" این شهر برپا شد.

در این همایش توماس سانتیلان نماینده حزب چپ آلمان در آغاز سخنان خود گفت که اعدام‌ها در ایران او را در روزها و ماه‌های گذشته به شدت خشمگین، غمگین و شوکه کرده است. وی افزود: «من از بی رحمی رژیم ایران در کشتن معترضانی که پس از اعتراض مدنی در خیابان دستگیر شدند و حالا اعدام می‌شوند به شدت خشمگین هستم و می خواهم این خشم را در اینجا فریاد بکشم».

نماینده حزب چپ در مجلس ایالتی، بی‌عملی و اکتفا کردن سیاستمداران آلمان به اعتراض را مورد انتقاد قرار داد و رد درخواست گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا به بهانه فقدان امکان قضائی را هم بی اساس دانست. وی توضیح داد: «این استدلال واقعیت ندارد. حکم قضائی علیه سپاه پاسداران وجود دارد و روشن است که این سازمان یک گروه جنایتکار و تروریست است. دلیل اصلی قرار ندادن سپاه در لیست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا تنها دادوستدهای تجاری اروپا و آلمان با رژیم ایران است».

توماس سانتیلان اضافه کرد: «اتحادیه اروپا و آلمان بزرگترین شرکای بازرگانی ایران هستند. آلمان این رژیم را با یورو تغذیه می‌کند و رژیم با همین پول اسلحه می‌خرد و به مردم خودش شلیک می‌کند. من واقعا خشمگین هستم از این که از مالیات من و مالیات همه شما برای این کار استفاده می‌شود».

نماینده حزب چپ آلمان در ادامه سخنان خود از دولت آلمان خواست که به حرف زدن پایان بدهد، ارسال پول به ایران را متوقف و همان تحریم هائی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند که در مورد روسیه اعمال کرده است.

سانتیلان در پایان سخنان خود بار دیگر خواستار تروریستی خواندن سپاه پاسداران شد و گفت که سپاه بازوی اقتصادی دولت ایران است و بزرگترین و مهم ترین بنگاه‌های اقتصادی ایران را در اختیار دارد.

لاله آکگون نماینده ترک تبار مجلس فدرال آلمان از حزب حاکم سوسیال دموکرات که در عین حال بنیان‌گذار و رئیس کار گروه "سکولاریسم و اومانیته" در پارلمان نیز هست، سخنران دیگر همایش ایرنیان و آلمانی‌ها در کلن بود. وی در سخنان خود تاکید ورزید که تنها یک ایران سکولار می‌تواند یک ایران دموکراتیک باشد و به همین دلیل هدف باید ایجاد یک حکومت سکولار در این کشور باشد.

وی خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی و همه رژیم‌های اسلامگرا در سراسر جهان شد و ابراز امیدواری کرد که نیروهای سکولار سرانجام بر این اسلامگرایان پیروز شوند.

سومین سخنران همایش کلن کلودیا والتر رئیس حزب حاکم سوسیال دموکرات در کلن بود که گفت از ابتدای جنبش اخیر ایران مسائل مردم ایران را دنبال کرده و در جریان جزئیات آن بوده است.

کلودیا ولتر در شمار سیاستمدارانی است که امسال در سالگرد صدور رای دادگاه میکونوس قطعنامه ای را برای توقف فوری اعدام ها، آزادی زندانیان سیاسی، تروریست خواندن سپاه پاسداران، به حداقل رساندن دادوستد آلمان با ایران و ممنوعیت سفر سرکوبگران به اروپا امضا کردند.

خانم ولتر در همایش کلن تصریح کرد که این قطعنامه تحویل دولت آلمان شده و انتظار دارد که برلین به آن پاسخ دهد. به گفته وی شخصیت‌های اپوزیسیون ایران نیز این قطعنامه را امضا کرده اند.

دیانا زایبرت شهردار منطقه نیپس کلن از حزب سبزها دیگر سخنران آلمانی همایش روز بیستم مه در شهر کلن بود. وی از دولت آلمان خواست که ادعای خود در زمینه پشتیبانی از مبارزات مردم ایران را عملی کند و رژیم اسلامی را برای پایان دادن به اعدام و سرکوب زیر فشار قرار دهد.

خانم زایبرت افزود که این کار تنها وظیفه دولت نیست، بلکه ما مردم هم باید صدای اعتراضمان را بلند کنیم و جنبش مردم ایران را مورد پشتیبانی قرار دهیم.

خانم زایبرت به نمایندگی از حوزه انتخاباتی اش خود را همدل با مردم ایران دانست و خواستار بلندتر شدن صدای اعتراضات عمومی و توقف بدون قید و شرط اعدام‌ها در ایران شد.

همزمان با همایش بیش از هزار ایرانی و آلمانی در مرکز شهر کلن، برلین، فرانکفورت، مونیخ، گوتینگن، هامبورگ، کیل، ماربورگ، ینا و چندین شهر دیگر آلمان نیز شاهد حضور هزاران تن علیه اعدام در ایران بودند. این همایش‌ها همزمان با تظاهرات ایرانیان در ده‌ها شهر دیگر سراسر جهان پس از اعدام سه متهم جوان پرونده "خانه اصفهان" برگزار شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز