گزارش لیبراسیون دربارۀ سرنوشت تلخ گروگان بلژیکی در ایران

Submitted on س., 01/17/2023 - 09:12

روزنامۀ لیبراسیون گزارش مفصلی منتشر کرده است دربارۀ سرنوشت تلخ یک شهروند بلژیکی به نام "اولیویه واندکستله" که به اتهام جاسوسی، قاچاق و پولشویی توسط جمهوری اسلامی ایران به گروگان گرفته شده و هدف از این اقدام مبادلۀ او با اسدالله اسدی است : در ظاهر دبیر سوم سفارت ایران در اتریش و در واقعیت عضو بخش ۳۱۲ وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران که به جرم سازماندهی و هدایت سوءقصد تروریستی نافرجام در حومۀ پاریس به بیست سال زندان توسط دادگاه بلژیک محکوم شده است.

جمهوری اسلامی شهروند بلژیکی را  با استناد به اتهامات یادشده به چهل سال زندان و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم کرده است . "اولیویه واندکستله" که یازده ماه را در سلول انفرادی سپری کرده کارمند یک سازمان بشردوست نروژی است و سال‌ها در افغانستان و  ایران به مردم آسیب دیدۀ افغانستان کمک کرده است. لیبراسیون می افزاید که شهروند بلژیکی در اصل گروگان جمهوری اسلامی است که با همین دست گروگانگیری‌ها می‌کوشد در چانه‌زنی‌های خود با غرب امتیاز بگیرد و اهداف خود را پیش برد.

اینبار به نوشتۀ لیبراسیون هدف جمهوری اسلامی مبادلۀ گروگان بلژیکی با اسدالله اسدی یکی از جاسوس‌های جمهوری اسلامی است که در سال ۲۰۲۱ به جرم تلاش برای بمب‌گذاری در تجمع شورای ملی مقاومت ایران با حضور شخصیت‌های سیاسی بین‌المللی به بیست سال زندان محکوم شد. به گفتۀ وکیل خانوادۀ اولیویه واندکستله حکومت تهران به دولت بلژیک صریحاً گفته است که تنها در صورت آزادی و بازگشت اسدالله اسدی به تهران، شهروند بلژیکی آزاد خواهد شد و به بلژیک بازخواهد گشت.

به نوشتۀ لیبراسیون، شهروند بلژیکی که در آغاز پس از دستگیری به زندان اوین منتقل شد به مدت پنج ماه روی زمین و بدون تشک در یک سلول انفرادی که چراغ‌هایش دائماً روشن بودند به سر برده است. از اوت گذشته اولیویه واندکستله به جای نامعلومی منتقل شده است. هیچکس نمی‌داند که او دقیقاً کجا و در چه تاریخی محاکمه شده است. در روز محاکمه دست و پای شهروند بلژیکی در زنجیر بوده و پس از یک ساعت انتظار در راهرویی مجهز به دوربین‌های مدار بسته خواستار حضور یک نمایندۀ سفارت بلژیک در دادگاه می‌شود که با مخالفت قاضی روبرو می‌شود. قاضی همچنین با درخواست متهم برای انتخاب وکیل مخالفت و وکیل تسخیری را که هرگز با موکل خود ملاقات نکرده بود برای وی تعیین کرده است.

شهروند بلژیکی می‌گوید که او قربانی صحنه‌سازی جمهوری اسلامی است و به همین خاطر دست به اعتصاب غذا زده است. تنها کسی که تاکنون با اولیویه واندکستله دیدار کرده، سفیر بلژیک در تهران است. او موفق شده در یک سال گذشته هفت بار و هر بار به مدت چند دقیقه با واندکستله گفتگو کند.

در آخرین ملاقات که در چهارم ژانویه گذشته صورت گرفته اولیویه واندکستله ضعیف‌تر و لاغرتر از پیش بوده و روی هم بیست کیلو گرم وزن کم کرده است. واندکستله بیست و چهار ساعته در سلول انفرادی است و زندانبانان چند کتابی را که سفیر برای وی برده بود از او گرفته‌اند.     

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز